Jump to content

Skade på kikkertsikte


KenG

Recommended Posts

Hei,

 

Som overskriften antyder har jeg skadet kikkertsiktet mitt (Meopta Meostar R1 3-10X50). Skaden oppstod ved at jeg gikk på ræva mens jeg hadde rifla over skuldra, noe som resulterte i et heller ublidt møte med stein og stål-is for kikkerten. Hadde vært påpasselig med å holde rifla i hendene når jeg forserte skråninger og ulendt terreng hele helgen, men selvfølgelig ikke i nevnte situasjon. :twisted:

 

Som bildene viser har kikkerten fått seg en liten kakk i fremre linsehus og ved justeringsmekanismen. Skaden på fremre linsehus ser for et utrent øye ikke veldig alvorlig ut, mens jeg er mer bekymret for justeringsmekanismen. Lokket til justeringsmekanismen er deformert slik at det ikke er mulig å skru opp (se grønn pil), når man skrur på det skrur man ut hele justeringstårnet (markert med rød pil). Har ikke fått prøveskutt rifla etter uhellet, så vet ikke om treffpunktet har endret seg. Man merker forøvrig ikke noe til skaden når man ser gjennom kikkerten, men mulig jeg hadde gjort det hvis jeg hadde fått testet børsa på bane før jeg skrudde av kikkerten.

 

Er det noen som har noen formening om hva det vil koste å reparere denne kikkerten? Er det f.eks. mulig å bestille nytt justeringstårn og bare skru det på plass, eller må dette gjøres av fagfolk? Alle innspill mottas med takknemlighet!

 

normal_Scope_overview.JPG

 

normal_Turret_closeup.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja, spørs om jeg må vurdere et slikt abonnement. Er i hvert fall liten tvil om at jeg skal ha forsikring hvis det blir investert i optikk i de høyere prisklassene senere. Det som irriterer meg mest er at jeg for øyeblikket står uten børse, håper bare jeg får fikset kikkerten og skutt inn børsa før revejakta er over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...