Jump to content

Blir dette helt feil ende å starte i?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har lenge studert dere som driver med langhold, og syns dette virker kjempeinteressant. Virkelig noe jeg kunne tenkt meg å hevet meg på, og bygget en skikkelig langholdsrigg.

 

Fikk akkutt lyst å prøve litt nå framover, og tenkte at jeg kunne prøve med 223'n min. Den har selvfølgelig store begrensninger, men har lest mye, og bestilt opp masse forskjellige kuler, som jeg skal teste på litt lengre hold.

 

Har og bestilt opp følgende kikkert:

http://www.opticsplanet.net/bushnell-el ... 6245t.html

 

Jeg tenker som så; føler jeg at dette er noe for meg, så kjøper jeg en rifle som er mer egnet for langhold og setter kikkerten på den. Føler jeg at jeg bør heller holde meg på 100-metern, så selger jeg bare kikkerten til høystbydende. Tror det er en greit omsettelig kikkert.

 

Blir dette helt feil måte å starte noe slikt på? :)

Link to comment
Share on other sites

jeg syns du starter i helt riktig ende, i og med at du vil finne ut om det er noe for deg. man tager det man haver.

klart .223'en blir kjilen i vind, særlig med lette kuler, men det gjør bare det hele mere lærerikt.

med litt tyngre kuler, om rifla di ha stigning til å takle slikt, vil ting fortone seg noe enklere og du vil henge greit med i allefall på korte langhold (om det er noe som heter det). lykke til:D

Link to comment
Share on other sites

Takk :)

 

Jeg har lest, og spurt, mye om hvordan man kan produsere en patron til 223 som har riflestigning på 1:12. Jeg har nå bestilt opp 100 stk. Speer 70gr som er korte og tunge kuler, så får vi prøve disse. Disse skal i teorien stabiliseres like godt i min 1:12 som en 55gr V-max. :) Så blir spennende dette.

 

Når det er sagt, så vil jo en 55gr V-max f.eks og nå forholdsvis langt med grei presisjon.

 

Nei nå gleder jeg meg skikkelig :)

 

Det er ikke noe "galt" i å bruke den picatinny-skinna som står på rifla mi i dag? Har lest noe om MOA-skinne, men skjønte ikke helt det.

Link to comment
Share on other sites

Når du har skutt deg god og varm med det oppsettet gjør du følgende:

 

Napp ut pipa og erstatt den med med en kvalitetspipe med 1:7/1:8 stigning,

kjøp 80grs Amax eller tyngre kuler (Berger VLD f.eks) og send dem ut så raskt og presist du kan.

 

Du trenger ikke noen ny rifle sålenge den er presis.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken på det ja. Men hvor er det man skaffer nye løp til f.eks Howa? Rifla er dønn presis, så sånn sett....

 

Men kunne jo og tenkt meg en NOE kraftigere kaliber om jeg faktisk skal drive med langholdsskyting... Litt kjedelig å være den første som gir seg ved en flau bris :)

Link to comment
Share on other sites

At det er til en Howa spiller ingen trille.

 

Var jeg deg ville jeg startet med å lese alt M67 her inne har skrevet om bruk av 223 til langhold,

og sett hans resultater. Kopierer du hans oppsett skal det en jævlig sterk bris til for at du må gi deg (Man må ikke gi seg før man ikke har nok knepp til siden heller).

 

Hvis du ikke vil "stresse" med dette kan du og kjøpe en M67 til en tusenlapp i 6.5, sett kikkerten på den og du er god ut til (ref erfaring) 1100m.

Link to comment
Share on other sites

Såpass ja :)

 

Har lest veldig mye av hans erfaringer her inne :) Og jeg syns alt i alt at de er gode.

 

Planen min framover nå er å produsere en patron som går godt i mitt 1:12-løp med vekt på over 62gr. Dvs. en kort og tung kule.

 

Jeg var på Norsk Jakt på fredag og bestilte 100 Speer 70gr som har samme lengde som en 55gr V-max. Denne skal jeg prøve å få litt hastighet ut av, så får vi se. :)

 

Skal sette meg ned å lese litt nå, må finne ut hvilket kaliber jeg evt. skulle kastet meg på når det gjelder langhold. Og ikke minst, hvilken rifle man skal kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...