Jump to content

Usikker på sykdommens navn, blyoholiker ?


Sir

Recommended Posts

I dag ble testladning kjørt, først i chrono, så på blink. kulene snitter på 1361/1372 (min og klubbens chronoer var ikke helt enige) blåste så siste rest fra boksen på papp, og samlingene var til og være stolt av. blir nok og gå for rund HP varianten. leverer godt over faktor i en 4" revolver, og den er snillere enn med magtech fabrikkammo (som ikke holder faktor) Nå er det bare og lære seg og skyte da...

Link to comment
Share on other sites

Støper per i dag til alt bortsett ifra 40 i pistolskapet, men det er fordi jeg venter på tang :D

så har jeg ett par varianter til 45/70 og har planer om og forske på slug og ett eller annet til noen kjappere rifler. Er i hovedsak hjulvekter med ca 10 % trykkeribly. Kjempehobby som rett og slett tar bort all tenkelig fritid :)

Link to comment
Share on other sites

Miha lagar flotte tenger, ingen tvil om det. Men eg vil tru legeringa di er litt i hardlaste laget for skikkelig ekspansjon med HP. Har du sjekka hardheit? Dette er resultatet med omtrent same legering som du har brukt, eller kanskje ørlite hardare. Desse er skotne i vatn:

 

IMG_4291.JPG

 

Det ideelle i moderat hastigheit (under 1200 fps) vil vere 50/50 hjulvektsbly/reint bly, evt. 75/25 for litt høgare hastigheit. Eg har ikkje fått forska så masse på dette endå, men når snøen er vekk blir det straks meir.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det og er jo noe og tenke på, må innom og handle litt rent bly så jeg har muligheter for alternative legeringer. blir en sommer med trynet i smeltegryta og sola i ryggen...

 

Når sant skal seiast, så veit eg om mange verre måtar å tilbringe sommaren på.

Link to comment
Share on other sites

Rent bly får du fra kulefangere på luftbanen, beslag til taktekking osv. Tinnkilden min er gjennbrukshallen, 50-lapp for et par poser med tinnpynt.

Støper de fleste håndvåpenkulene av kulefanger mix og hjulvekter. Vannherder de som skal brukes til mag 1 og 2.

 

Hva er hardheten på de vanlige kulene dine (ikke mag 1 og 2)? Jeg bruker samme legering til alt (BHN 14) og har ikke blying i hverken Mag 1 eller 2 eller 9mm for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke måler for hardhet, men har ikke problem med blying i noen av våpnene mine.

Bruker både alox og vanlig kulefett, alt ettersom.

Slappe feltladninger bruker jeg bare alox og lee sizer.

 

Sir: går det greit med group buy på CB? og MP tengrene? ser ut som bra tenger.

Link to comment
Share on other sites

Kan svare for meg selv. De Group Buyene jeg har vært med på, har gått knirkefritt:

1 sth 6 hulls tank fra Lee .44 260 grain "nedtrykt Kieth" (måtte riktignok vente ca 10 måneder på denne, men det var en av de siste som ble kjørt hos Lee)

1 sth 2 hulls Mihec 125 grain HP 9mm.

 

Prøver egentlig å holde meg i skinnet, men de har veldig mange design jeg kunne ha tenkt meg. 115 grain .32 kule, 4 hulls HBWC kule i .38, 180 og 200 grain kule i .38 for å nevne noen.

 

Forumet er også et oppkomme av informasjon av alt støpe kule relatert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sluntret innom der siden i sommer, nå i høst løsnet det skikkelig, jeg startet innhandling, og har til nå fått 2 MiHec blokker, knall system, betaler en dag, og henter pakken på posten ca 1 uke etterpå. Går og venter på pentapin hp .45 formen nå, er rett rundt svingen :)

Ellers så har jeg flere former på vei, bla en fra NOE, det er morro.

Link to comment
Share on other sites

Uff sånne tråder som dette er ikke bra. Av en eller annen grunn har jeg 200kg bly fra div kilder samlet i kjelleren. Får voldsom lyst til å starte med støping men skyter så lite at det ikke vil bli noen besparelse. Hmm tips til billig og enkelt nybegynner sett til støping av tunge kuler i 458 til en 45/70?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg fikk ikke bly til og gå i min marlin, før jeg leste litt om at man måtte opp i diameter, hoppet på og fikk tak i tang som spytter ut kuler i 460, og nå lager cowboybørsa fine klyser på 100 meteren. Kjenner ikke til rugeren, men få sjekket det før du bestiller tang og sizer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg fikk ikke bly til og gå i min marlin, før jeg leste litt om at man måtte opp i diameter, hoppet på og fikk tak i tang som spytter ut kuler i 460, og nå lager cowboybørsa fine klyser på 100 meteren. Kjenner ikke til rugeren, men få sjekket det før du bestiller tang og sizer.

 

Det har vært endel kritikk mot marlins microriflede løp og støpte blykuler.

Har ladet til en 30-30 marlin med microløp og fikk ikke til det helt store presisjonsmessig.Kjøpte en campcarabin i 9mm. med microløp.Denne går derimo like bra med støpte som med mantla kuler.

Fikk tak i en ny 444.marlin.Denne har den nye Ballard riflingen som takler blykuler langt bedre enn microriffling.

Ellers kan vel jeg også si jeg har samme sykdom ,blyholiker 8)

Link to comment
Share on other sites

Det har vært endel kritikk mot marlins microriflede løp og støpte blykuler.

Har ladet til en 30-30 marlin med microløp og fikk ikke til det helt store presisjonsmessig.Kjøpte en campcarabin i 9mm. med microløp.Denne går derimo like bra med støpte som med mantla kuler.

Fikk tak i en ny 444.marlin.Denne har den nye Ballard riflingen som takler blykuler langt bedre enn microriffling.

Ellers kan vel jeg også si jeg har samme sykdom ,blyholiker 8)

 

Jeg satt med samme mening, helt til jeg valgte og gi børsa en sjanse, microgroove trenger bare noen tusendeler mer i diameter, jeg er snart klar til og hoppe på teamet som mener at microgroove er bedre til bly :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt med samme mening, helt til jeg valgte og gi børsa en sjanse, microgroove trenger bare noen tusendeler mer i diameter, jeg er snart klar til og hoppe på teamet som mener at microgroove er bedre til bly :)

 

Heilt enig, å få blykuler til å gå godt i MG-løp er ikkje stort verre enn i ordinære Ballard-løp. Men som du seier, det er litt større krav til riktig diameter på kula. For å få kula til å gripe riflinga skikkelig er det best å ligge minst .001 tommar og kanskje helst .002 tommar over løpsdiameter. Sjølv går bly minst like bra som mantel i mi 1895GG, eg sizar til .459. Kva kule brukar de forresten i .45-kaliber rifle?

Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve å kontakte han på epost, som regel lagar han litt fleire tenger enn bestilt. Sjølv var eg med på group buy på den tanga, fekk den vel ikkje lenge etter nyttår. Flott kule som burde fungere ypperlig på hjort o.l.

Link to comment
Share on other sites

Har en lee tang fra lee, og så har jeg 460 versjonen fra ranchdog. og gikk på håret glipp av hullspissvarianten fra Miha, furter litt for det enda.

 

Kva diameter får du på kulene rett frå Lee-tanga? Lurte på å bestille 500-graineren berre for å teste litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt drill og slipepasta, så 400grs kulene dropper så store at sizeren kniper litt i dem. har sittet og vurdert 500 graineren, men nå ligger det en 535grs gb inne hos cb, der vil nok jeg melde meg opp for og få ypperlige sub kuler.

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert å gjere det same, men rundar du ikkje kantane i tanga på den måten? som regel så beaglar eg blokkene med .002" alu-tape om eg vil auke diameteren, og den operasjonen er 100% reversibel. Sizar du til .460?

Link to comment
Share on other sites

Slipepasta er ikke en god løsning, det er bare en måte og komme i gang på. pensjonerer nok den tanga når jeg får tak på en skikkelig pb tang med riktig diameter. Er kjempemorro med levergun og 400 grainere ladet til 11-1200 fps med pistolkrutt. Vurderer seriøst og montere kikkert og bli mer aktiv på jaktfelt :)

 

Bildet varmer hjertet på en blyavhengig.

Link to comment
Share on other sites

Sylinderen i Freedom Arms er vel ikkje nødvendigvis kortare, men den er utfrest for hylseranda slik at tillatt patronlengde blir litt kortare enn i ein del andre våpen. Sylinderen er rundt 45,4 mm lang, så dette er absolutt maks patronlengde.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk! Lurte på å investere i denne tanga sjølv, ser ut som eit lovande design. Ser óg at 45-kaliberversjonen er under opprulling, så mulig det blir den i staden, evt. begge. Nase-til-krymp-lengda skulle passe i FA .44 mag, men med lik naselengde vil den nok ikkje passe i .454.

 

Sender navn og adresse på PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...