Jump to content

pusseutstyr kal. 6,5x55


anmoe

Recommended Posts

Har nytt våpen i bestilling å skulle stikke innom lokale sjappa å handle pussesett i riktig kaliber. Spurte etter utstyr til kaliber 6,5x55.

Fikk da lempet en koffert på bordet, og beskjed om i den var utstyr til alle kalibre. Når jeg da kom hjem, og ser litt nærmere, så er det ikke noe til kaliber 6,5/243... nærmeste er vel 270/280. Spørmålet er: ble jeg lurt eller går det fint å bruke denne børsten til min 6,5..?

Link to comment
Share on other sites

Du ble lurt, og penger i dass :moresarcasm: Seriøst syns jeg de fleste pussesett er noe dritt mildt sagt. Kjøper du Parker Hale stang, stokkstyring, og med filleholder og børste har du bra saker.

Link to comment
Share on other sites

Var kansje litt spydig, beklager, men har sett pussesett fra Remington til flere 100-lapper blir prakket på folk som er i god tro. Noe mykt messingdritt som passer best til lekebørser :)

Link to comment
Share on other sites

Det er mange meninger om pusseutstyr, men helstang synest jeg er best. Disse delte stengene er det ymse kvaliteter på, og jeg har til gode å ikke knekke ei slik stang som har kommet mellom hendene på meg og brukt til puss. Det e jo mulig jeg er hardhendt, men når man har ei stang i tynn messing, skal det ikke mye til. Helstang i stål med fibercoating er bra og holdbar. Har ikke knekt den enda - er noen år gammel... Feltpuss foregår på gammelmåten med snor og pusselapper.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Parker Hale f.eks. har jeg aldri ødelagt noen av, noen av settene er vel så dyre, og ofte helt ubrukelig. Kjøpte ett Otis sett til turbruk, der er kansje en delbar i god kvalitet brukbar også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en hel Parker Hale-stokk, som funker fint. Ulempen med Parker Hale er at de har motsatt gjenger i forhold til andre pusseutstyrsleverandører, og Parker Hale-tilbehør er dyrt. En messingbørste koster ca 60-70 kr, i vanlige andre merker ligger den på ca 20, så derfor ville jeg heller kjøpt en Tipton-stokk eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Er dette en pussestokk vil fungere optimalt i en 6,5x55 rifle, dersom jeg har riktig overgang til kaliberet på pussestokken?

Feks overgang til propper og pusselapper?

 

http://www.xxl.no/Root/Jakt-og-Fiske/Jakt/Ladeutstyr-og-v%C3%A5penpuss/V%C3%A5penvedlikehold/TG-PUSSESTOKK-91cm-22-Cal-/p/1060646_1_Style

 

Edit: Snakket med Norma. De bekreftet at denne stokken fungerer fint til 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...