Jump to content

Konkuranse Luftpistol


Luft

Recommended Posts

God morgen!! :lol:

 

Vurderer å bli med i div. stevner for luftpistol.

Hvordan foregår dette?

 

Man får kun skyte et skudd pr. blink vet jeg - vil det si at man selv går å plukker ned blinkene?

Er det egne skjermede baner for alle deltakerne, slik at man ikke risikerer å bli truffet av en "motstander" som vil ha det litt gøy når man henter blinken? :twisted: da ville man i det miste bli godt skjermet for forstyrrelser :)

 

Er det egne fargekoder på blinkene, slik at eventuelle prøveskudd blir merket ut?..eller gir man beskjed om dette før man skyter?

 

 

takk for innspill

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Man får kun skyte et skudd pr. blink vet jeg - vil det si at man selv går å plukker ned blinkene?

Ja, man må hente inn skivene selv, og selv sette på nye.

Er det egne skjermede baner for alle deltakerne, slik at man ikke risikerer å bli truffet av en "motstander" som vil ha det litt gøy når man henter blinken?

Ingen skjerming, nei, det gjelder å holde hodet lavt når man løper i zik-zak frem og tilbake for å skifte skiver, ja!

 

Er det egne fargekoder på blinkene, slik at eventuelle prøveskudd blir merket ut?..eller gir man beskjed om dette før man skyter?

Skiven for innskyting har sjokkrosa innersone, så den er grei.

Link to comment
Share on other sites

Ingen skjerming, nei, det gjelder å holde hodet lavt når man løper i zik-zak frem og tilbake for å skifte skiver, ja!

lol...jeg ser ironien...men tviler egentlig ikke :lol:

 

Hva om man totalbommer på skiva, eksempelvis treffer en motstander i bakhue...hvordan blir dette skuddet registrert? i.o.m. at man kan skyte så mange prøveskudd man selv ønsker, går jeg ut ifra at det ikke blir registrert et anntall kuler man har med seg til standplass?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, her var det ymse svar, ja. Jeg kan godt svare ut fra mine egne erfaringer, siden de andre har svart ut fra sine...

 

Her oppe i nord er det vanlig å skyte 2 skudd pr skive. Prøveskiva har enten en tykk svart strek i det ene hjørnet, eller så river man bare av det hjørnet. Og det er et mindretall av klubbene som har elektroniske skiver på luftbanen. Enten er det elektriske skivetrekk eller så er det de gode gamle av sveivetypen. For å sette deg inn i regelverket skal du gå på http://www.skyting.no og lese reglementene. Dersom du drar på et stevne, legg inn tid til å observere hvordan det hele foregår før du skyter selv, og ikke vær redd for å tille spørsmål til arrangørene.

Link to comment
Share on other sites

For å sette deg inn i regelverket skal du gå på http://www.skyting.no og lese reglementene. Dersom du drar på et stevne, legg inn tid til å observere hvordan det hele foregår før du skyter selv, og ikke vær redd for å tille spørsmål til arrangørene.

 

Takk for godt svar!

 

Slik jeg ser det, når jeg selv har skutt 60 skudd, er at jeg har godt med tid ifølge mine treningsrutiner, til å observere. (har ikke holdt på så lenge ennå)

 

vil nok skyte 5 testskudd minst, før jeg starter, men kun første gangen. Er en del opptatt av at første skudd skal være like bra som resten, og det vil si at man har en jobb med nervene å gjøre. :mrgreen: kanskje ikke nerver, men det å finne roen i seg selv.

 

har ikke fått lest gjennom alle reglementene ennå. Lurer fortsatt på hva som skjer med et skudd som ikke eksisterer på blinken. Er det virkelig satt inn så mye ressurser, at arrangørene vil få med seg at man lader 2 ganger på samme blink?

Link to comment
Share on other sites

Husk at lysforholdene erfaringsvis varierer fra bane til bane. Så uansett om du har varma godt opp eller ikke vil du trenge endel prøveskudd. Sjøl skyter jeg som regel ca 20 prøveskudd. I tillegg bruker jeg å ta et par tørravtrekk (UTEN utløsing av drivladning) etter hver pause. Når det gjelder tida kan man si det så enkelt at du har 15 min til prøveskudd, og 15 min til hver 10-skuddsserie. Men hvor mange skudd du velger å skyte mellom hver pause er opp til deg sjøl. Der er det mange individuelle variasjoner.

 

Det er ingen automatikk i at arrangøren får det med seg dersom du bommer på skiva. Men det er heller ikke sikkert at de IKKE ser det. Så her som så mange andre plasser kan man nok si at ærlighet varer lengst.

 

Dersom du bor på Østlandet kan du jo ta deg en tur til Kløfta om 3 1/2 uke og se hvordan ting foregår på NM luft.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen automatikk i at arrangøren får det med seg dersom du bommer på skiva. Men det er heller ikke sikkert at de IKKE ser det. Så her som så mange andre plasser kan man nok si at ærlighet varer lengst.

 

ja såklart :)

 

Dersom du bor på Østlandet kan du jo ta deg en tur til Kløfta om 3 1/2 uke og se hvordan ting foregår på NM luft.

 

Takk for Info. skal jeg jammen i meg gjøre(:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

tar opp denne tråden litt...da det straks er dags... :D

 

har problemer med ett-skudds magasinet min..det lar seg gjøre å bruke det til nød, men er redd noe skal slites i stykker over tid.

 

(LP50)

5-skuddsmagasinet går strøkent. Når jeg skal lade 1-skudds, går magasinet tregt halvveis inn i magasin"brønn" og må skyves litt tilbake igjen etter full entring. Etter skuddet er skutt, går magasines såpass tregt at det må skyves manuelt ut, før jeg kan løse det ut med utløseren.

 

jeg hadde magasinproblemer for et halvt år siden, sendte den inn til Børselars og bestilte i samme omgang et ett-skuddsmagasin. Dette magasinet har jeg forøvrig ikke begynt å bruke før nå, siste måneden, og kan ikke sende pistolen i posten nok en gang....da rekker jeg ikke diverse stevner.

 

er det tillatt å bruke et fem-skudds, om man tetter/plugger 4 av hullene? Jeg har funnet diverse voks-typer på nett...dette er sterkt og gir ikke fra seg div fett/silikonolje-lignende substanser osv...

 

noen som har gode tips til hvordan jeg kan løse dette?

Link to comment
Share on other sites

ok?? så enkelt??

Jeg var skråsikker på at det var ulovlig å bruke 5-skudds, nettopp fordi man hadde muligheten å lade flere skudd..

Har aldri vært helt sikker på hvorfor men...det er jo uansett maks 1-2 skudd i en konkuranseskive...

kanskje fordi man sparer tid og dermed får en fordel..?..

 

men ok. bør vel kanskje nevne det for arrangør likevel.

 

ok ikke minst..med tiden...lodde på en sperre, slik at jeg ikke har mulighet å dytte magasin for langt inn...-10 poeng..

Link to comment
Share on other sites

hehe...godt at du ble fornøyd med den da :D

 

Jeg er forøvrig meget fornøyd med Steyr`n, men kanskje ikke like fornøyd med servicen hos forhandler, selv om de fleste andre er det..og dette gjør at jeg kvier meg litt for ev. å sende den inn igjen..

 

..men om det stemmer som du sier...at det ikke er noe stress ved å bruke 5-skudds...ja, da føler jeg at alle verdensproblemene er løst.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var skråsikker på at det var ulovlig å bruke 5-skudds, nettopp fordi man hadde muligheten å lade flere skudd..

Svaret på ditt spørsmål kan leses her, i nevnte paragraf fra regelboken til ISSF:

 

6.2.2.4.1 If a 5-shot air pistol is used in the 10m Air Pistol Event(s) only one pellet may be loaded.

Link to comment
Share on other sites

Reklamer på ettskuddsmagasinet, og send inn kun magasinet.

 

Enig, burde det.

Men det eer pistolen det er noe galt med selv om den skulle blitt fikset den gang, for et halvt år siden, da magasinbrønn ble justert for tilpasning av ett-skuddsmagasin. (jeg har jo kun trena med 5-skudds i mellomtiden)

Magasinet jeg fikk den gang fra "reparatør" var direkte feil i.h.t. pistolen - dette så jeg med en gang jeg tok det frem - hullet var konet (for pellets) motsatt i forhold til laderetning, og var beregnet på å skyves inn fra høyre side....det går dårlig her se..

Det er for sent å reklamere.

 

magasinet jeg fikk fra Nordby for noen uker siden er rett magasin...(her har jeg fått fin service, og denne forhandleren må ikke forveksles med de som hadde pistolen til rep.)..men pistolen/magasinbrønn må justeres for å tilpasse magasinet. Her har ikke jeg veldig god peil, men det er dette som står på kvitteringen fra verkstedet deres osv..

 

Jeg skal levere den til rep så fort jeg får tid, men da skal jeg dra inn personlig og se at alt fungerer som det skal når jeg drar derfra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil foreslå Børselars eller Nordby Gunshop.

 

Jeg ville rett og slett satset på selve fabrikken. Har vært i kontakt med de - "kein Problem" sier de.

men det ta jo såklart en dag eller max 2 ekstra å sende i posten. likevel billigere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...