Jump to content

Hjelp angående kjøp av 22lr!


TxH

Recommended Posts

Heisann kammervenner!

 

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe en ny salongrifle. Har sett både på Quad og CZ av ulike slag, men klarer ikke helt å bestemme meg. Er det noen som har argument for hva som gir best presisjon og lengst levetid av Quad og f.eks. en CZ varmint? Og så lurte jeg på om varminten har bedre presisjon enn f.eks. en vanlig 452 uten tykt løp? Hvordan er det foresten med å montere demper på en varmintmodell med så tykt løp?

 

Setter stooor pris på alle svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel hipp som happ skulle jeg mene. Det er vel mest smaken som avgjør.

Prøveskyt aktuelle børser, og føl selv hva du synes passer deg best.

 

Når det gjelder 22LR så trenger du ikke akkurat å bekymre deg for å brenne ut løpet, det holder 10-tusenvis av skudd.

 

Gjenge tykke løp er ikke noe problem.

 

Du må vel først og fremst se på hva slags skyting du tenker å bedrive. Er det koseskyting på hytta, baneskyting, jakt eller konkurranser? Dette, sammen med din egen oppfatning og "feel" med våpenet bør gi deg en pekepinn om hva du bør velge.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Bruken min vil bli alt fra jakt på ryper, hyggeskyting og bekjempelse av en og annen plagsom kråke\måke...Det som er viktig for meg er presisjonen og at det er mulighet til å montere på en demper. Jeg synes CZ Varmint ser veldig fin ut, og ser ut til å passe mitt bruk, men hvordan er det med presisjonen i denne? Har også hørt at avtrekkene kan være så som så, men dette er vel en smal sak å justere på?

 

Jeg er forøvrig ikke linkskytter nei. :)

Link to comment
Share on other sites

Her er riflen du skal ha :)

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... n-gun.html" target="_blank

CZ 455 Varmint. Har enda ikke klart å bestemme meg for hvilke demper jeg event skal få montert på den. Men tror ikke jeg skal kappe pipa på min rifle.

Nydeli våpen å leke seg med,samt meget bra pressisjon. Avtekket er justerbart..det er det ikke på CZ 452.

Link to comment
Share on other sites

Nåvel.

Jeg har tatt på det meste av CZs salongrifler, og klådd på en Quad, varmintversjonen. Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde valgt Quad Varmint. Den er dyrere, ja, men den ga hvertfall meg en ufattelig bedre "feel" ;)

Men det er jo helt subjektivt, igjen. Og jeg har en forkjærlighet for dyre våpen og, da.

Når det kommer til presisjon er de nok begge langt bedre enn det du egentlig har behov for! Det er som regel slik med børser :roll:

Link to comment
Share on other sites

Før du event. kjøper CZ Varmint, bør du be om å få prøve den litt. Da jeg byttet ut min gamle salong og skulle ha CZ fikk jeg låne en Varmint på prøve. Når den hadde stått noen timer satte den førsteskuddet 5-6 cm opp til venstre, gang etter gang. ellers var det fine samlinger på resten av skuddene. Skulle jeg hatt denne børsa på jakt tror jeg at jeg at jeg hadde skutt inn etter hvor den satte førsteskuddet. Forhandleren var meget grei og seriøs og jeg endte opp med CZ American og den setter førsteskuddet der de andre kommer etter. Slik skal det være.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...