Jump to content

Ny rifle og kikkert


Zup

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Holder på å kjøpe meg jaktrifle og kikkert og har lest endel her inne. Siden jeg mangler erfaring og kunnskap kunne jeg trengt litt hjelp fra dere her inne.

 

Bruksområde:

Bane trening,Rådyr, Hjort og Elg (i den rekkefølgen).

 

Det jeg tror kan være noe for meg og prisklasse der etter:

 

Links Rifle:

Tikka T3 Hunter 30-06

Ruger M77 30-06

 

Kikkert:

Diavari 2.5-10x50 T* with Illuminated Reticle #60 http://www.zeiss.com/c1256bcf0020be5f/Contents-Frame/ec215ec620626f1e852571d700377d7e

 

Håper dere har noen gode råd og kommentarer til dette.

Link to comment
Share on other sites

ruger har aldrig vært min favoritt,men smak og behag detta.tikka t3 er noe av de bedre kjøp en gjør i dag,om en ser på prisen.mye for penga.kaliberet er utmerket,men skal en skyte mye på bane,så ville jeg heller valgt 308.bra sikte :!:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til jeg tenkte .30-06 mot .308 var flatere kulebane ut mot 200 meter(?) og man kan da lettere skifte mellom mål 30 - 200m.

 

Lurte litt også på løpskvalitet på disse riflene og varmegang.

Link to comment
Share on other sites

 

Frakt og toll tilkommer... 8125 -12% på kursen er kr: 7150 pluss toll/mva = 8937,5 + frakt!!!!

Bestill gjerne og la meg høre?

 

 

He he, jeg gikk glatt ut fra at en dro til sverige og handla kikkerten selv. For deretter å "glemme" å fortolle den. Da kommer selvfølgelig reisa i tillegg, men den er jo ikke noe å bry seg om. Det er vel enkeltposten for kjøp på kontoutskriften som teller, eller....

Link to comment
Share on other sites

Frakt og toll tilkommer... 8125 -12% på kursen er kr: 7150 pluss toll/mva = 8937,5 + frakt!!!!

Bestill gjerne og la meg høre?

 

Her går det vel litt fort i svingene? 8125 SEK er vel inkl svensk moms? Og trekker du ut 25% svensk moms og legger til 25% norsk mva så får man vel samme sum ;) Så eneste som tilkommer på oppgitt pris er frakt og fortollingsgebyr.

 

Så norsk pris blir vel 8125 / 1.25 = 6500 SEK * 0.85 = 5525 NOK ex mva ... ca 6906 inkl mva ex frakt og fortolling!

Link to comment
Share on other sites

Frakt og toll tilkommer... 8125 -12% på kursen er kr: 7150 pluss toll/mva = 8937,5 + frakt!!!!

Bestill gjerne og la meg høre?

 

Her går det vel litt fort i svingene? 8125 SEK er vel inkl svensk moms? Og trekker du ut 25% svensk moms og legger til 25% norsk mva så får man vel samme sum ;) Så eneste som tilkommer på oppgitt pris er frakt og fortollingsgebyr.

 

Så norsk pris blir vel 8125 / 1.25 = 6500 SEK * 0.85 = 5525 NOK ex mva ... ca 6906 inkl mva ex frakt og fortolling!

 

 

Ja korrekt, det er ikke vits å trekke fra noen mva i sverige for du må legge til den norske, ser at jeg var for snar å legge ut tallene først. Kikkerten blir den samme bare 10-15% på kursen pluss frakt. Sånn ca 7500 kr kommer den vel ink alt til Norge. Billig det! Men send meg gjerne en epost så får dere se om jeg hansker opp med den prisen?

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål, men må ikke butikken i Sverige ha noen form for eksportlisens? slik at de kan trekke ut mva? Noen som vet? Ellers blir det som mitt første regnestykke, ergo ikke noe spesiellt lønnsomt.

 

Usikker på om det er spesielle regler for kikkertsikte, men dersom man bestiller en ordinær vare fra Sverige, skal forhandler trekke fra moms. Eneste kravet som stilles til forhandler er at han kan dokumentere at varen er sendt ut av landet.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til kaliber vil jeg anbefale 308win eller 6,5x55 i forhold til det du skal bruke på jakt.

308 win er en god allrounder som kan brukes på det meste, med den fordelen at man kan få korte låsekasser til dette kaliberet in noen våpen merker (f.eks.remington og savage).

308win gjør den samme jobben som 3006 gjør, bare til en billigere peng.

For å få ut potensialet i en 3006 i forhold 308 må man være hjemmelader.

Da ferdig ammoen til 308 er billigere enn 3006, og gjør den samme jobben,synes jeg valget er lett.

Hvis du er heldig kan man av og til få tak i noe billig NATO, som er grei trenings ammo.

 

6,5x55 er en ypperlig jakt ammo til storfugl, rådyr og hjort.

Fordelen er at den har mindre rekyl og en god og "flat" kulebane.

Svaketen dens kan være (i følge mange noen) at den kan være noe liten og svak i forhold til ELG.

Dette kan kompenseres noe med å bruke "super" kuler (f.eks. Swift A-frame, TBBC) på elgen da den er mer "tung"skutt.

Andre hevder at det ikke er noe problem å bruke 6,5x55 på elgen, da det viktigste er at skudde sitter der det skal. (dette var en evigvarende diskuskusjonpå gamle sluttstykke).

Jeg har tiltro til det siste, men ser klare fordeler med bruk av en større kaliber på elgen som 8x57 og 93,62.

En annen fordel er at du kan få kjøpe "billigere" treningsammo gjennom DFS skytterlaget ditt (hvis de er grei).

Det viktigste er at du finner det kaliberet som du trives godt med.

 

I forhold til rifle er jeg heller ikke noen tilhener av Ruger (med untak av 10-22), da jeg føler de er noe klumpete mauserkopi. Tikka har alltid laget gode rifler men T3 synes jeg har blitt en plastaktig skyte maskin.

Tikka T3 er utvilsomt en god skytemaskin, der du får et godt skytejern, men med vel mye plastdeler.

Gamle modeller som 595/696 synes jeg er mye bedre(estetisk) rifler enn T3en.

Gjør du noe dumt i å kjøpe en T3, vil jeg svare nei, men jeg liker ikke helt riflen.

 

Av alternative rifler ville jeg sett på Remington CDL,BDL eller SPS modellene som er gode rifler med en god presisjon. Et alternativ kan være Savage riflene som er enkle og gode rifler til en rimelig penge.

Andre rifler kan være rimlig oppstarts rifler er CZ, Winchester og Howa.

Ellers finnes det en del ulike Italienere som Sabatti, Zoli e.t.c. som er ganske OK rifler.

 

I forhold til kikker bør du kjøpe en kikkert med gode skumringsegenskaper når du skal jakte på hjort.

Zeiss kikkerten då så på virker som en ypperlig kikkert. Andre gode alternativer kan være Swaro, Smith & Bender, Kales i den tysk/østerikske klassen.

Andre billigere og gode alternative har du med Leopold VX-II og VX-III i størrelsen ca. 3-9x50, eller Nikon og Bushnell Elite modellene.

 

Eller et lite tips er å instalere Leopold QR motasje på riflen slik at du eventuelt lett kan skifte mello mulike kikkertsikter etter ulik bruk.

 

Det vikteigste er som sgt at du finner en rifle som passer deg, med ekaliber som du behersker godt.

Drit i ka andre sier. :D:D:D

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt alle som mener T3 er den beste børsa i prisklassen. T3 er vel og bra den, men for bare noen hundrelapper mer kan man feks få seg en S&L classic. Hadde ikke vært i tvil hvis valget stod mellom de. Og det er vel heller ikke så langt opp til 393, og da snakker vi rifle da.

Link to comment
Share on other sites

Og det er vel heller ikke så langt opp til 393, og da snakker vi rifle da.

 

Helt enig. Vil så absolutt anbefale denne rifla, knall børse som går veldig godt. Men skal du kjøpe børse, er det viktig å prøve litt først og se hva som passer deg. Stokkfasong, balanse, vekt etc. 393'n kommer ikke dårlig ut her heller, og det er en grei sak å skifte piper på den og ha flere kalibrer :wink:

Link to comment
Share on other sites

en skal ikke bare se på skjønnheten,den skal være pålitelig og ha null kluss med mating osv.s og l fra danmark har flere her hatt problemer med,irritrerende småkluss.aldrig med tikka

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt alle som mener T3 er den beste børsa i prisklassen. T3 er vel og bra den, men for bare noen hundrelapper mer kan man feks få seg en S&L classic. Hadde ikke vært i tvil hvis valget stod mellom de. Og det er vel heller ikke så langt opp til 393, og da snakker vi rifle da.

 

 

Jeg er enig med deg i det. Men en t3 får du vel helt nede i 6-7 tusen kroners klassen, og det vil jeg kalle prisklassen under s&L og kongsberg som begynner rundt 10 tusen...

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg vet ikke hvordan det er hos alle forhandlere, men hos J&F koster T3 hunter 8990, nøyaktig det samme som S&L classic. Og det er jo den T3-modellen som er best sammenlignbar med classic`en. Riktignok har de en utgave som er billigere, T3 lite, men for alle som er interessert i å ha litt tyngde i børsa eller ikke er interessert i plaststokk, så er den uaktuell. Denne koster 7490. Resten av T3 modellene er faktisk dyrere enn S&L classic. Dette er som sagt hos J&F.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere Ruger rifler av modell M77. Jeg liker disse riflene godt. Solide og driftsikre rifler med en sterk låskasse. Avtrekket må kanskje justeres samt en bedding av riflen. Men dette er noe en må/bør gjøre med de fleste rifler i den prisklassen. Presisjonen er det heller ingeting å klage på. Rifla har en trepunktsikring som låser hevarmen og tennstempel. En annen ting som er positivt er at det er integrerte klakker for kikkertmontasje i låskassa. Ruger leverer med sine rifler stålmontasjer for kikkertsikte. Her sparer en penger. At rifla er en slags mauser kloning gjør da ingenting. Ikke noe plastic fantastic på disse riflene. Jeg respekterer det fullt ut at enkelte ikke er så begeistret for Ruger sine bolt rifler, men det er greit å komme med en begrunnelse hvorfor. En annen rifle som jeg syns har kommet litt i bakleksen for andre rifler er Diamond Hunter/ eller Sabatti 90 som den også kalles. Gode rifler med en utmerket presisjon og en solid låskasse. Også disse riflene leveres med en sikring som låser hevarmen. Et møst i mine øyne på en jaktrifle. Disse riflene leveres også i links utførelse. Er man riktig heldig kan man finne disse riflene med en svært så flott trestokk. Man kan bruke Remington sine kikkertbaser til montering av kikkertsiktet. Skal jeg sette fingeren på noe er det at Diamond/Sabatti kan være noe luggete i sluttstykkegangen i begynnelsen, men det er noe som går seg til etterhvert. Ellers leveres disse våpnene kunn med lang låskasse i storviltkaliber. Jeg syns Diamond/Sabatti er mye rifle for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Var innom ett sted å kjente på forskjellige rifler i dag og fikk litt variable følelser.

 

Løftet og kikket på:

 

Tikka, Seko, Sauer 202, Mauser M03, Browning, Blazer etc..

 

Fikk god følelser på M03, den satt bare perfekt og kjentes perfekt. Sleit litt med å legge den fra meg igjen...

 

Dessverre en heftig pris på 22000,- og da er den ikke links engang...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...