Jump to content

Jamthund_Gaupe


Luriz

Recommended Posts

Hei.

Jeg sitter her med ei jamthundtispe som blir 2 år i mai. Hun har kun hatt en høst i skauen på elgjakt der hun hadde loser fra 2,5 til 6 timer hver gang jeg slapp hun.

Det jeg lurer på nå er om det er skadelig å sende henne av gårde på gaupespor hvis hun er interresert. Eller bør jeg lat hun få noen flere høster på elgjakt så hun blir helt rå på elgen før jeg begynner med gaupegreiene. Altså, ødelegger jeg elghunden i hu med å slippe hu på gaupe nå? :?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har ei neg tispe som jeg bare jaktet elg med en sesong før jeg tok henne med på gaupejakt.Hun var da ca 2 år når dette skjedde og jeg jaktet gaupe i 2 mnd med henne, intensivt.

Det jeg opplevde før elgjakt året etter var at elgjakt var blitt mindre interessant for hunden, så måtte "trene" henne litt ekstra på spor før jakta.

Nå er hunn 4 år og det er egentlig ikke noe problem med å kombinere henne på både elg og gaupejakt, men synes ho er litt skarpere på gaupejakt.

Har i tillegg fått meg ei svensk hvit elghund tispe som er ca 2 år nå, henne tar jeg med på gaupejakt uten å tenke på elgjakt.

Disse to skal forhåpentligvis jakte gaupe ilag når jervejakta er ferdig 15 feb

 

Tror dette handler litt om hva du vil jakte, men jeg tror ikke hunden blir helt umulig på elgjakt til høsten igjen hvis ho jakter litt gaupe nå.

Link to comment
Share on other sites

Mer om du har ødelagt en potensielt bra gaupehund ved å jakte styltebiff med den... :mrgreen:

 

Denne oppfatninga om at det er bedre for en elghund å stå i kjetting/hundegård fra 1.november til 25.september, enn å bli brukt på annet vilt enn elg, er tydeligvis ganske utbredt i Norge. I Sverige er det betydelig mer vanlig å bruke elghunden bl.a på grevling på tidlighøsten.

 

Hvis du anser det som risikabelt å få ødelagt hele elgjakta pga gaupeloser, tror jeg at jeg ville ha satsa på å registrere familiegrupper istedet... :mrgreen:

 

Forøvrig synes jeg det er fornuftig å prøve å gå ut gaupa (eller i allefall ha skikkelig ferske spor som hunden er godt interessert i) før du slipper hunden - litt avhengig av snøforholdene er det neppe noen fordel med lange elgloser midtvinters, for elgen sin del...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ei jämthundtispe som er utrolig kjapp...holdt følge med rådyrene de første 4-500 metrene første høsten (rådyrrein nå). Under elgjakta er hun like gjerne foran elgen hvis den støkkes. Lurer derfor på hvordan hun evt. vil være i forhold til gaupe... Er det fare for at gaupa vil sette opp/forsvare seg/angripe? Er det mange gaupeskadde bikkjer rundt omkring? Vil gjerne bli kvitt noen gauper, men ofrer ikke bikkja liksom....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...