Jump to content

Allround jaktkule i 6,5x55


Raudnakke

Recommended Posts

Som de som var på SL muligens husker, bygde jeg meg en ryperifle av banemauseren her i høst. Denne hastig sammenraskede konstruktion har så langt vist seg å være et særdeles velskytende eksemplar som jeg derfor har lyst til å ha som back-up til hjortevilt. Så langt har jeg foret den med en diett bestående av 47 gr. N-165 bak en 144gr. Rano skytterlagskule til både fugl og papp.

 

Da jakt på hjortevilt som kjent krever et ekspanderende prosjektil, er jeg litt i tankeboksen på hvilken kule jeg skal standarisere meg på.... Elg er ikke relevant i denne sammenhengen, men derimot hjort, villrein og rådyr kan godt tenkes å komme i veien for et slikt prosjektil. Jeg ser derfor bort fra homogene kuler.

 

Kula bør ha vekt og BC så nær opptil den helmantelen jeg bruker, slik at jeg kan utvikle en ladning med så likt treffpunkt som mulig . Jeg ligger på V0: 800 m/s med helmantelen, så det sier seg selv at kula bør ha noenlunde fornuftig ekspansjon ved den hastigheten den har igjen mellom 100 og 150 m.

 

Som dere kanskje har gjettet ønsker jeg et "No fuzz" konsept av typen "en børse, en helmantel og en blyspiss" som gjør livet litt mindre komplisert i jakttida.

 

En kule jeg har tenkt litt på er Remingtons CoreLockt Ultra Bonded, men har ikke erfaring med den.

Noen som har?

 

Andre forslag mottas med takk.

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

coreloct ultra kan funke i visse kaliber den,men har sett endel rare resultater av den,så stoler ikke helt på den.140 grain nosler er ei ålreit allround kule i 6.5 hvis du ikke vil ha homogent.evt mega og oryx

Link to comment
Share on other sites

PRøvde meg på Clu 140 grains nå i vår på rådyr. De fungerer utmerket og går faktisk veldig godt. Det blir nok å bruke de fremover. Siden vi også har begynt å få litt hjort her nede. Så blir ikke pipa byttet før til elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

Nei, i de aller fleste tilfeller må du bruke ti grams kule i dette kaliberet, om du vil klare storviltkravet.
den diskusjonen vil jeg ikke inn på, for det vet jeg jo.(har ladet 6,5 i snart 20 år, å vet hvilke hastigheter man får med forskjellige kuler) men noen anbefalte 129 grs kuler. de er vel ikke lovlige på hjort uansett.......
Link to comment
Share on other sites

Nei, i de aller fleste tilfeller må du bruke ti grams kule i dette kaliberet, om du vil klare storviltkravet.
den diskusjonen vil jeg ikke inn på, for det vet jeg jo.(har ladet 6,5 i snart 20 år, å vet hvilke hastigheter man får med forskjellige kuler) men noen anbefalte 129 grs kuler. de er vel ikke lovlige på hjort uansett.......

 

Var vel Han som anbefalte Hornady SST.... Stussa litt selv, men ved nærmere gjennomlesing så jeg at det stod129/140 på linken hans :)

 

Vil heller ikke være med på å dra igang debatten om 6.5x55 's egnethet som storvilt/elgkaliber. Har andre panger i skapet til denslags, men ønsker å ha en ladning som gjør fuglebørsa til en grei backup fra hjort og nedover.

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

den diskusjonen vil jeg ikke inn på, for det vet jeg jo.(har ladet 6,5 i snart 20 år, å vet hvilke hastigheter man får med forskjellige kuler) men noen anbefalte 129 grs kuler. de er vel ikke lovlige på hjort uansett.......

Sorry, det gikk litt kjapt og jeg skjønte ikke at det var et retorisk spørsmål. Uten at svaret mitt blir noe mindre gyldig for det.

 

Forøvrig har jeg liggende en pakke med SST i .308 selv, som jeg foreløpig ikke tør å prøve på storvilt. Har lest litt blandede rapporter om ekspansjon, der en del har hevdet at den ekspanderer ennå raskere enn Nosler Ballistic Tip og at det lett går gærent om den treffer bein.

Men den går greit på rein og små hjort, dere som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

den diskusjonen vil jeg ikke inn på, for det vet jeg jo.(har ladet 6,5 i snart 20 år, å vet hvilke hastigheter man får med forskjellige kuler) men noen anbefalte 129 grs kuler. de er vel ikke lovlige på hjort uansett.......

Sorry, det gikk litt kjapt og jeg skjønte ikke at det var et retorisk spørsmål. Uten at svaret mitt blir noe mindre gyldig for det.

var ikke et retorisk spørsmål.

regner med at du må ha 9 grams kuler til hjort siden man må ha det til elg.

om den 9 grams kula du bruker, holder kravet på 2700j blir en anna sak, men om det står på skuddpakken at kula går fort nok, så må vel jegeren forholde seg til det. om den i virkeligheta holder kravet blir en anna sak. da må man eventuelt måle den omtalte ammunisjonen i ethvert løp man skal bruke den i. tror ikke sheriffen kan ta deg om pipa di gir 50 msek mindre enn det står på pakken med norma elit som du bruker......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...