Jump to content

alternative hagl, alsidig patron?


Ole_Netland

Recommended Posts

nå trenger jeg litt hjelp her folkens, har så godt som ikke brukt halga til jakt før bare til morro og da med leirdue skudd eller andre stål patroner.

 

Men nå til jakta blir det nok en del å gå med drillingen som har 12/70 haglekammer, er relativt kortløpa og har full åpning i begge løpa. hva skal jeg bruke? okay, kanskje si litt om hva jeg skal løsne skudd mot da, drillingen vil bli brukt til skogsjakt med rådyr som hovedmål, men vilt som rev, tiur, hare og andre skogsfulger vil og kunne bli mål.

 

Siden jeg har full åpning på begge løp har jeg ikke noe begrensning i forhold til hva som er max trangborring (slik som stål har), men siden kammere bare er 70mm begrenser det seg jo litt da.

 

i mitt hode ser jeg for meg en patron med hagl som er tygre enn stål og som har en blanding av 2-3 hagls størrelser.

 

tanken er å kunne ha en patroneske til "alt" klart, skal jeg jakte ryper eller andre småkryp må der andre patroner til, og skal jeg på vilsvin må der 2xslugs i (forutsatt god nok samskyting mellom alle 3 løpa).

 

Noen tips?

prisen har ikke så ekstremt mye å si men klart gir ikke 100 lapp pr skudd da, blir jo ikke så mange jaktskudda med halge i året på sånt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det gytorp dupleks med TM hagel.

 

Det er vel den eneste patron etter bly ble fyfy som ha to hagel typer i samme patron...Ellers så kan du kjøpe deg to esker ammo og ha en av hver i løpene....Størelse 1-3 i TM eller BB-3 i Vismuth.

 

så det finnes ja, trodde det forsvant sammen med blyet... disse gytorp dupleks med TM hagel er det Vismuth??

 

ja, har vært inne på tanken med to forskjellige patroner i løpa, men tror det legges på is, da må jeg holde styr på hvilket av løpa som skal til hva :wink:

 

hvem forhandler gytorp? mumle mulme må sjekke en nett side..

Link to comment
Share on other sites

Har brukt reminton hs og hd i drillingen min de 3 siste åra. Er kjempefornøyd. Bruker hagl nr4 som går til alt. Minst like bra som Rotwail nr2 i bly og topp til mindre vilt. Patronene skyter trangt men siden du har sylinder er det greit. Koster mye men hvor mange skudd skyter man på jakta? Mener dette er det beste alternativet til bly.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det gytorp dupleks med TM hagel.

 

Det er vel den eneste patron etter bly ble fyfy som ha to hagel typer i samme patron...Ellers så kan du kjøpe deg to esker ammo og ha en av hver i løpene....Størelse 1-3 i TM eller BB-3 i Vismuth.

 

så det finnes ja, trodde det forsvant sammen med blyet... disse gytorp dupleks med TM hagel er det Vismuth??

 

ja, har vært inne på tanken med to forskjellige patroner i løpa, men tror det legges på is, da må jeg holde styr på hvilket av løpa som skal til hva :wink:

 

hvem forhandler gytorp? mumle mulme må sjekke en nett side..

 

Nei det er ikke vismuth...Men noe som kalles(beklagerskriveleif) Tungsten Matrix...Det er noe tungkt og hardt metal som knuses/males til pulver og blandes med noe plastguffe...Dette er like tungt som bly eller tyngere avhengig av blandingsforhold. Pluss det er mykt og er ladet til vanlige trykk til bruk i alle våpen.

 

Gytorp tror jeg det er schou som har.. 8)

:wink::wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke vismuth...Men noe som kalles(beklagerskriveleif) Tungsten Matrix...Det er noe tungkt og hardt metal som knuses/males til pulver og blandes med noe plastguffe...Dette er like tungt som bly eller tyngere avhengig av blandingsforhold. Pluss det er mykt og er ladet til vanlige trykk til bruk i alle våpen.

 

Gytorp tror jeg det er schou som har.. 8)

:wink::wink::wink:

 

høres ut som en vinner i mine ører det da... suste så klart rett inn på en gitt hjemmeside for å sjekke, fant ikke noe tungsten matrix da, bare tungstein duplex, http://schouvapen.no/wip4/products/deta ... &id=167215 må vel ta en liten telefon til de i morgen å høre... prisen på de jeg fant var ca 18 kr smellen, og hagls størrelse 3 og 5. men er jo ikke sikkert de har alt på hjemmesiden sin da...

 

så med mindre noen andre kommer og fraråder meg slike patroner så spørs det om ikke det blir en slik type patroner på meg, ser og at disse kommer i 12/70, føler mange av de andre alternativene kommer i lang utgave..

Link to comment
Share on other sites

har prøvd denne duplex fra gyttorp,og det er en god patron,men har kun fått den i us 3-5 og det ville jeg ikke skutt rådyr over 15meter med..etter min mening er tungsten et bedre valg enn vismut.

Link to comment
Share on other sites

har prøvd denne duplex fra gyttorp,og det er en god patron,men har kun fått den i us 3-5 og det ville jeg ikke skutt rådyr over 15meter med..etter min mening er tungsten et bedre valg enn vismut.

 

ikke mer enn 15 meter? hvorfor? nå snakket jeg så seint som i dag med en meget erfaren jeger som sa at han hadde helt gått over til å jakte rådyr med hagl nr 5 fordi det gav en bedre efekt enn nr2.

 

eller er det det at disse patronene har så dårlig efekt på lengre hold?

Link to comment
Share on other sites

Med åpene løp kan du regne med god nok effekt på ca 20 meter...Haglene gjør nok skade på lengere avstand også med da bør du skyte på papp og teste dekkevnen først.

 

det er da vel en selvvølge å teste på papp på forskjellige hold ut over da, nå er målet å starte å teste med en potensiell patron. så en pk vil bli kjøpt inn for test.

Link to comment
Share on other sites

Tungsten er vel blandt det betre vil eg tru, iallefall hvis du skal nærme deg bly.

 

Men litt OT her, jaktes det fortsatt mykje rådyr med hagl rundtom ? Veit at det er lovlig i følge lovverket, men der eg har jakta et par gonger i telemark, er hagle strengt forbudt av dei lokale. Eg måtte fint legge hagla i bilen og ta frem rifla på rådyrjakta. Dei meinte det var så utrulig mykje skadeskyting med hagle. Spesielta at folk ikkje klarte å holde igjen på lange hold. Og har hørt om at rundt i Geilo traktene er det akkurat samme praksis, så derfor lurer eg litt på kva som er praksis med dette rundtom?

Link to comment
Share on other sites

for det første så er alterative hagl ikke bly som er det desidert mest effektive.tungsten er det som ligner mest etter min erfaring,men bly er det beste,sånn er det bare.selv har jeg foretrukket us nr 1 og 2 til rådyr,men de fleste brukte nok us 3,og nå snakker jeg om bly.mener at en bør gå opp minst en haglstørrelse på alternative hagl,og da mener jeg denne duplex som inneholder flest femmerhagl blir litt spe..men den er en allsidig patron i skogen selv om hastigheten er litt lav.men du får nå skyte rådyr på 25m med den,så får du se hva som skjer.hvis noen skyter rådyr med vismut,ell tungsten,tinn i hagl nr 5,så er det dyreplageri :!: han du snakka med,kan ikke ha skutt mange dyr,hvis han mener at det er mest effektivt..og all ammunisjon må testes på papp,på den avstand man tror blir mest brukt før jakta.har stt flere hare som er skutt med vismut nr 3 og 4,det bare ryker av dem,så stikk dem skadeskutt avgårde.og rådyra her hvor jeg bor er nå større og mer tykkhuda enn en hare..uff ble litt engasjert nå,men har sett så mye unødig skade skyting,både med rifle og hagle i de 22åra jeg har jakta og liker det ikke :!:

Link to comment
Share on other sites

Tungsten er vel blandt det betre vil eg tru, iallefall hvis du skal nærme deg bly.

 

Men litt OT her, jaktes det fortsatt mykje rådyr med hagl rundtom ? Veit at det er lovlig i følge lovverket, men der eg har jakta et par gonger i telemark, er hagle strengt forbudt av dei lokale. Eg måtte fint legge hagla i bilen og ta frem rifla på rådyrjakta. Dei meinte det var så utrulig mykje skadeskyting med hagle. Spesielta at folk ikkje klarte å holde igjen på lange hold. Og har hørt om at rundt i Geilo traktene er det akkurat samme praksis, så derfor lurer eg litt på kva som er praksis med dette rundtom?

 

der jeg jakter brukes det og mye rifle men er en ganske mange som går med kombi. kan jo legge til at mye av stedene jeg jakter er der så tett kratt at bajonett hadde vært det beste, så er en del hagle hold. men forstår det blir problemer dersom folk skal jakte rådyr på rifle hold med hagle, for min del føler jeg at det er på slikt at en drlling eller kombi kommer til sin rette...

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, du må teste i eget våpen. Men det har du alt bekreftet.

Linken til NJFF sin folder ligger under, den sier litt om vekt kotra bly.

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98499.PDF

Men hastighets faktoren har og mye å si. Moderne pakker av haggel har dette oppgitt.

Kombinasjonen egenvekt og hastighet sier mye. TM er den som gav best resultat i min drilling når HS forsvant fra butikkhyllene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...