Jump to content

1911 grublerier – bygge selv eller kjøpe ferdig?


Lærlingen

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid følt på kroppen at jeg trenger en goverment størrelse 1911 i tillegg til den stuttkjukke Kimber'n jeg har.

Bedre ble det ikke når jeg under et stevne nylig rett og slett ble mobbet for min flotte Sig X-SIX av Evert og ”gjengen” hans(bare misunnelige antageligvis).

 

Men uansett så har jeg spinket og spart, og tenkte at nå er det på tide å handle. Men når alt da egentlig var klappet og klart ble jeg litt usikker på hvilke vei jeg skal ta.

 

Første avklaring var at det jeg skal ha er en singelstack konkurranse pistol for felt og hurtigmilitær, og ikke en mer tradisjonell 1911. Det jeg ønsker er som sagt en 5” goverment, og at den skal ha litt ekstra vekt foran.

 

 

Planen var i utgangspunktet å bygge en, og helst gjøre så mye som mulig selv, både for å få det slik jeg vil, men også fordi jeg liker læreprosessen.

 

Når jeg da hadde kommet opp med en ide om hva jeg ville ha, og hva som trengs av deler så ser jeg jo umiddelbart at budsjettet begynner å nærme seg ferdigbygde alternativer.

 

Turen gikk derfor til Oslo for å kikke på en Les Baer Monolith, den var flott, men etter å ha lest spesifikasjonen og lest en omtale i ”Gun Digest, Book of the 1911”, satt jeg igjen med følgende: for den første så er den ikke spesielt framtung til tross for langt dustcover osv, og de fleste løsninger som løp og rekylfjær osv er kanskje heller mer ”tradisjonelle” en konkurranse. Når jeg da først satt og bladde i den nevnte boka etter andre alternativer, så dukket ”STI alternativet” med hederlig omtale opp i boka.

 

Jeg må innrømme at det er et eller annet med singelstack pistolene til STI som ikke tiltaler meg, de har alt som trengs av spesifikasjoner, men jeg liker ikke finishen eller utfresingene på sleiden. Men uansett så dukket det å kjøpe en Range master for så å bygge en custom sak på den opp som et tredje alternativ.

 

Så da har jeg slik jeg ser det tre alternativer:

 

Kjøpe en ferdig sak, Les Baer Monolith.

Kjøpe en STI Range master, og bygge den om.

Kjøpe en gammel traver og ta det fra bunnen av.

 

Jeg klarer ikke bli ening med meg selv :?

Link to comment
Share on other sites

Eller så har jeg sansen for ditt tredje alternativ. Kan få mye moro underhveis.

Bladde gjellom alt relevant på finn og kom over en som var satt ned til anstendig prisnivå.

En serie 70 mkIV i 9mm i brukspreget stand. Mest sansynlig ikke skutt ihjæl.

Morsom observasjon, mye på bruktmarkede skjelden skutt mer enn et par tusen skudd og siden havna nederst i skapet å samler støv. Ærlig talt, det er knapt innkjørt i min bok. En gullgruve for den som er i markedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vurdert å bygge fra bunnen av, men har kommet frem til at rent økonomisk så blir det omtrent det samme som alternativ 3.

Et av momentene ved å bygge selv eller bygge opp en gammel, blir vel også at man legger mye penger og arbeid i noe som fortsatt likevel vil ved et eventuelt salg vil bli ansett for å være noe ”gammelt skrap”, eller ”no name”?

Link to comment
Share on other sites

Tror du at du vil slå deg til ro med noen av alternativene a eller b da?

 

Du finner nok snart noe du vil fikse på og så har du det gående. Og 1911 må dessuten vedlikeholdes, så noen gryn går det uansett med.

 

Jeg ville gjort som Severin foreslår (faktisk så har jeg allerede gjort det), da får du en pistol med alle dine egne "bells and whistles".

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...