Jump to content

Sabatti mod. 90, Howa 1500 eller tikka t3 6,5x55


anmoe

Recommended Posts

Har søkt frem og tilbake, lest side opp og ned med diverse tråder angående rifler, kalibre og lyd-dempere, og blir igrunnen bare mere i tvil. Saken er at jeg er ute etter ei ny rifle. Den skal ha synt. stokk og hovedsakllig brukes på rådyr/rev. Har vinglet frem og tilbake på kaliber, men har funnet ut at 6,5x55 er det fornuftige valget. Kan brukes på elgjakta, og billig lett tilgjengelig ammo da jeg ikke lader selv. Har sett på rifler som nevnt i emne.

 

- Sabatti 90. får bra med skryt i de får trådene den blir nevnt. Har muligheten til å handle denne lokalt til en bra pris.

- Howa 1500 (308)får veldig skryt i flere tråder, men det er først etter en avtrekker jobb. Virker som en bra rifle, men lokale forhandler tar seg alt for godt betalt for denne i mine øyne. ca. 2500 over listet pris flere steder.

- Tikka T3, da i lite utgave, da det bare er denne som "tilgjengelig" i min prisklasse.

 

Heller veldig mot sabatti da jeg får denne til 6200,- med synt. stokk og rustfritt, men har veldig få referanser på den.

Noen som har erfaringer med denne kontra howa/tikka?

 

På toppen skal en S&B som er kjøpt brukt her inne på forumet, og etterhver skal det på en demper. Litt i tvil hvilken demper enda.

Ser det er mange tråder om alle demperne her inne, men må innrømme at br reflex appelerer mest til meg i skrivende punkt. Hovedsaklig pga. teleskopdelen og det at jeg ser for meg en bedre balanse i våpenet, men og pga. det estetiske. Ei rifle med en lang demper nært skjeftet er mye "tøffere" enn en liten demper frempå "tuten" i mine øyne. Men, det er "morgendagens problem". Må bestemme meg for rifle først!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alle tre er gode rifler. Tikkaen er vel den som her best presisjon og avtrekk, men mest plastikk.

Jeg vurderte å kjøpe en Tikka jeg og, men endte opp men en Sako :D

Du bør se på alle tre riflene hvis du har mulighet. Det er viktig at man er fornøyd med våpenet man har og ikke bare kjøper ut i fra Specs

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt Howa. Du trenger jo ikke handle lokalt. Jeg henta mi på det lokale postkontoret. Liker Howa så godt at jeg har to stk. Den ene har helt akseptabelt avtrekk fra fabrikk, men den andre klarer jeg ikke å justere slik at den blir bra. Blir nok et Timney avtrekk etterhvert. Synes prisen på Howa er så bra at man kan koste på seg et skikkelig avtrekk hvis man ikke er fornøyd med det orginale.

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert howa veldig hardt, og trenger selvsagt ikke handle lokalt, men trekker en del ned at den ikke kommer i 6,5. Har fra før ei 30-06 så synes ei 308 blir litt overflødig på et vis...Eller har jeg misforstått? Blir den levert i 6,5..?

Link to comment
Share on other sites

Solide og gode rifler alle tre! Jeg personlig ville gått for pent brukt finsk rifle. Etter min mening er det noe av det mest solide og pålitelige du kan få tak i. Pent brukt sako eller tikka, og da helst av "toppmodellene" sako 75 og tikka m 695. Det vil jeg påstå er mest for pengene : )

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Diamond Hunter som espenlangnes sier så er det den samme riflen som Sabatti 90. Kjemperifle med en utmerket presisjon. Fikk min rifle bedett samt en avtrekkjustering hos min lokale forhandler med en gang jeg kjøpte den. Solide rifler uten noe form får plastdeler. Kikkertbasene kan du bruke de samme som Remington bruker. Min rifle er i kaliber 308W og det du må være obs på er at disse riflene leveres med lang låskasse i storviltkaliber i tilfelle du skulle velge kaliber 308W. Bare en ting å si at her for du en god og solid riflene for pengene. Ellers kan du jo sjekke med Holstad Våpen. Det ser ut som de har noen gode priser på Diamond Hunter. Lykke til med valg av rifle.

 

http://www.holstadvapen.no/?catid=1243

Link to comment
Share on other sites

Tok en runde i dag, men forhandler hadde deverre ikke ine sabatti børsa.

Fikk sett på howa og tikka, og fant fort ut at tikka virket skrøåelig i mine øyne. Slark i mekanismen og plast overalt.

Da er howaen et bedre alt.ø som for øvrig kommer i 6,5... :)

 

Hvordan er howa (og forsåvidt sabattien) i forhold til varmgang i løpet og spredning?

Har ei remington 30-06 fra før, og med denne kan jeg legge ut 20 skudd på et blunk uten særlig spredning.

Link to comment
Share on other sites

har ikke hatt problemer på min diamond i 6,5x55. men d er tynt løp og jeg har hørt at den kan bli varm. men jeg bruker den til jakt så for meg holder den lenge. skal du ligge mest på bane å skyte seier bør du kansje bytte til et litt tykkere løp, tror ikke de er så dyre. dette gjelder jo ganske mange jakt rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett på eldre Sabatti rifler (lokale jegre som har), og de er pene våpen. Ikke hørt noe negativt om disse (tvert i mot), gode jaktvåpen.

 

Det jeg ville si noe om, er ditt ønske om å bruke en BR Refleks demper.

Om målsettingen var minimal tyngdepunktforskyvning, er Br Refleks demperen den siste jeg ville ha kjøpt.

At den i tillegg er en av de tyngste på markede, gjør ikke saken bedre (det er derfor den gir så mye tyngdepunkt endring, selv om den bygger lite frem for munningen).

 

Var jeg deg, ville jeg sett nærmere på Hausken standard, eventuelt A-Tec Maxim, og kansje spesielt S&L Hardcorde 45 TMD Twister. Da denne er en svært mye demper for pengene (har den ikke selv, da jeg har fullt opp med div A-Tec dempere runt om).

 

Min rangering, basert på både fornuft og erfaring:

1: S&L Hardcore TMD Twister = Mest for pengene, demper omtrent som de andre to (i praksis velger en kun noe annet fordi en har en fiks ide).

2: Hausken Standard = Sansynligvis den beste demperen av de (finnes i forskjellige lengder på bakkammeret), men er ikke gratis (på en bø børse er nok Wispher uovertruffent best egnet).

3: A-Tec Maxim = Høy kvalitet her også, men jeg rangerer den som hakket dårligere enn Hausken demperne. Da samtlige Hausken dempere jeg har hørt, har vist seg å dempe bedre enn A-Tec sine subjektivt sett (har riktignok ikke hørt Maximen). A-Tec demperne virker på meg å ha ett noe smalere område de fungerer perfekt i enn Hausken sine. A-Tec er ofte sterk på kombinasjonen lav vekt, og god demping (derfor har jeg en TMM-4).

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt på dette med lyddemper, og t8 er kun 200-250 g tyngre enn hausken og a-tec. Men bygger 10 cm lengre bak enn de andre. de hausken og atec bygger 5-6 cm lengre frem enn t8. I fysikktimene/statikktimene på skolen ble jeg fortalt at jo lengre unna opplagerpkt (les fremre hånd),jo mer moment. ergo, de 200 g som t8 veier ekstra, vil oppleves som mindre i og med en lengre teleskopisk del. Sier ikke at t8 er et bedre valg. sier bare at jeg regner med at tyngdepunktet ikke blir noe mye værre med den, enn med a-tec og hausken. som sagt så blir det ikke demper helt enda, så gidder egentlig ikke ta den diskusjonen enda. godt mulig det har kommet flere ny varianter innen jeg får ut fingern å skal kjøpe demper :)

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut. Ser ikke bort fra at det kan bli en maxim etterhvert. Ståt vel mellom t8, maxim eller hausken. Men som sagt, rifle først!

Begynner vel å helle litt mot howa igrunn, da lokal forhandler ser ut til å evt. må bestille sabattien. Å da er vel sjangsen liten for å få den til "kampanjepris". Ikke så veldig aktuelt å betale opp mot 9 lapper for den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tittet litt i "biblioteket", og så litt på tyngde og tyngdepunktsforflyttning.

 

Br.Reflex T8: Vekt: 665g. Bygger frem: 95mm. Tyngdepunkt endring: 100mm. Demping mil spec i 308w: ca 21.6dB

 

A-Tec TMM-4: Vekt: 403g. Bygger frem: 162mm. TP endring: 70mm. Demping mil spec i 308w: ca 29.1dB

 

Hausken standard Titan: Vekt: 369g. Bygger frem: 146mm. TP endring: 70mm. Demping mil spec i 308w: ca 25.4dB (meget god målt v/øret).

 

A.Tec Maxim: Vekt: 407g. Bygger frem: 154mm. TP endring: 70mm. Demping mil spec i 308w: ca 29.5dB (meget god målt v/øret).

 

S&L Hardcore TMD 45: vekt: 375g. Bygger frem: 159mm. TP endring: 68mm. Demping mil spec i 308w: ca 24.8dB

 

S&L Hardcore TMD 35: vekt: 259g. Bygger frem: 155mm. TP endring: 52mm. Demping mil spec i 308w: ca 24.8dB

 

Målingene er fra forskjellige dager o.s.v. Og kommer fra diverse magasiner siste 3 år, det er også tydelig at målinger ved venstre øre skiller mere på demperne enn v/milspec.

Men jeg tror jeg har fått frem at vekt betyr mye for TP endring.

 

Jeg vurderer en S&L TMD35 Twister på min 22-250 (Tynt langt løp, som man ikke ønsker å henge mere vekt på enn nødvendigt). Og gleder meg til å teste min TMM-4 på 6.5x55 løpet ut på våren (funker ok på 308w).

Link to comment
Share on other sites

Da var det gått en bestilling på rifle. Ble hverken sabatti, howa eller tikka. Var å kikket på sabatti i dag. Virket helt gei, men kanskje litt "grov", og ikke så ulik min remington 700. Endte opp med Antonio Zoli 1900 Arco laminat i 6,5x55 til samme prisen som howaen. Så blir lyd-demper neste spørsmål, men drøyer noen mnd. Ser at jaktdepodet kommer med en teleskopisk demper som ser veldig intr. ut. Denne skulle komme i 6,5 i løpet av 10 dager sa de. Ser ikke bort fra at det kan bli en sånn etterhvert. Blir spennende og sse hvilke erfaringer folk gjør seg med denne etterhvert. Takker for alle svar og hjelp .

Link to comment
Share on other sites

hei

eg har en daimond hunte i 6,5x55 daimond hunter er samme rifle som sabatti . eg kjem alder til å bytte ut den rifla er meget godt fornøyd me den . hadde eg vore deg hadde eg gått for ei sabatti eller daimond hunter . fin og god rifle , skjølv har eg gjenget løpet mitt og kjøpt me en lyd demper eg kjøpte en Schultz & Larsen Hardcore demper veldig bra demper er kommen veldig bra ut i tester i utlande , anbefales på det sterkeste ja

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så var jeg å så på sabattien. Prøvde ikke med synt-stokk, men i tre. rifla virka grei den, men syntes den var litt "grov". Helt sikkert ett arbeidsjern, for all del, men minte litt for mye om min remington 700 bdl (som jeg forøvrig er fornøyd med). Men måtte ut med 9000,- for sabattien, og syns det var vel mye. Var ute etter ei litt "finere" rifle, og ettersom jeg fikk a.zoli 1900 til 8000,- med laminatstokk, valgte jeg og satse på den. Så også litt på browning a-bolt, og vurderte den som ett alt. Men følte stokken ble alt for lav for meg, så ble helt uaktuell for min del. Som sagt så håper jeg å bli førnøyd med zolien. I alle fall et pent og smekkert våpen, og låsekassen har fått mye skryt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...