Jump to content

Gammel sideligger


Engan

Recommended Posts

Hei, har en gammel hagle av merket SUHL. Den er ca 80 - 90 år gammel. den ble brukt på jakt i fjord, og rypa datt den.

Jeg trodde at den var 12/67, men det har blitt brukt 12/70 i den, noe som funket.

 

Det ble brukt vismut i størrelse 5 på rype, men planlegger å bruke den til skogsfugl og lurer derfor på om den da tåler vismut 3 med f.eks 34g ladning? kan tungsten brukes i den?

 

Regner selvfølgelig med at står ikke kan brukes i den (ikke hat jeg vil bruke det på jakt heller)

Link to comment
Share on other sites

12/70 er ikke noe lurt å bruke i ett 12/65 kammer - du risikerer at haglen demonterer seg selv. Lengdemålet angir hvor lang patronhylsa er i skutt tilstand, og du vil få en traktvirkning ved bruk av 12/70 patroner istendfor 12/65 - dette vil øke trykket i vesentlig grad.

 

Jeg er ikke sikker på at det er et 65 kammer. Jeg tror det men ble usikker når 70 visstnok skal ha funket bra... Får vell sjekke det opp

Link to comment
Share on other sites

Det er flere faktorer som spiller inn i forhold til hvilken ammo du kan bruke. Stål er uansett utelukket. Vismuth og lignende patroner er jo laget for å erstatte bly, og kan følgelig brukes i eldre våpen. Ville uansett valgt lette ladninger. Er du usikker så kontakt børsemaker for å få hagla di vurdert. Det du imidlertid skal UNNGÅ er å skyte 70mm patroner i 65 kammer !!!! Det er totalt uforsvarlig selv i nye våpen uansett godkjenning for både ditt og datt... Har selv sett en gammel nydelig tysk sideligger gå i lufta ved bruk av 3" patroner i 70mm kammer,, IKKE GJØR DET :x

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jaktet i høst, brukte jeg først 70mm, og da ble det noe sinnssykt til rekyl. Da jeg gikk etter rypa, brukte jeg 65, og det funket helt fint.

 

Det har blitt skutt noen rådyr med den for noen år siden, og da ble vel 70mm brukt.

 

Skal få fått den på sjekk neste uke

Link to comment
Share on other sites

Slutt å bruk 70 mm haglepatroner i det våpenet ! Har selv hatt en gammel hanehagle i kal 12/65 og disse børsene er dessverre ikke egnet til jakt i moderne tid. De tåler ikke annet enn 12/65 i moderate ladninger og disse dimensjoner er uhyre vanskelig å anskaffe + at de er ulovlig til dagens haglbestemmelser.

Hvis du fortsetter å bruke 70 mm vil du ved en seinere annledning sitte med sprenkt kammer og mye vondt, så puss gjerne opp hagla og ha den heller som ett stykke historie.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til 65 mm haglepatroner som tilfredstiller dagens krav.

Hva mener du her egentlig? Jeg har 2 eldre hagler i 12/65 (den eldste er en hanehagle fra 1913) og det funker da flott med Eley Bismuth GP i 12/65 i begge. Faktisk så bra at jeg stort sett bruker samme ammunisjon i begge 12/70-haglene også.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ely har en 12/65 28.5grams som heter Impax. Den finnes både i Bismuth og i blyutgave. (bly selvsagt ikke i Norge). Fin papp.patr. med filtforladning. Kjøpte en hel kasse av denne (Bismuth) fra SCOU, men det er noen år siden.- En meget populær patron i sydlige Sverige, da fortrinnsvis i blyutgaven. Som flere har sagt: Skyt IKKE 70mm patroner om hagla har 65mm kammer! Står ikke dette stemplet på den om du ser nøye etter? Under løpene?-- Du spurte om Tungsten. Da må det være Tungsten MATRIX i så fall. Men først MÅ du være helt sikker på om kammeret er 70mm på den. Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...