Jump to content

Skytebaner utenfor forsvaret/DFS.


ATK

Recommended Posts

Med bakgrunn i at de legges begrensinger på bruk av forsvarets og DFS eide skytebaner så ser jeg på muligheten for å etablere ny skytebane som tildels kan være drevet på komersielt grunnlag. Foreløpig er dette et tankeeksperiment. Det jeg trenger å vite er om noen har erfaring med å lage en sivil skytebane og dermed kan si noe om hvilke instanser en må forholde seg til når en har funnet et høvelig sted for et anlegg.

Dette er et prinsipielt spørsmål som foreløpig ikke er knyttet til en bestemt type skyting eller med spesifikke våpen. Det er selvfølgelig et anlegg hvor det vil bli drevet aktiviteter som er lovlige i h.h.t Norsk lov jeg tenker på.

(Jeg regner med at en vil bli motarbeidet av det offentlige ved forsøk på å etablere skytebane, så de som vil fortelle om hvor umulig et slikt tiltak er kan kanskje skrive om det i en annen tråd?)

Link to comment
Share on other sites

1) du må ha grunn til skytebane (dvs avtale med grunneier eller eie grunnen selv)

2) Du må ha et område som er egnet til skytebane. (nærhet til naboer pga støy er en av kriteriene, bakgrunn, sikkerhetssoner, osv er andre kriterier.)

3) du må søke (kommunen) om tillatelse til å ha skytebanen der (da er det div næringer osv som kan komem med innspill, i høringer osv)

4) du må få banen godkjent av politimesteren på stedet.

 

(kan være jeg har glemt noen punkter men det er sikkert noen som kan korrigere)

Link to comment
Share on other sites

er ikke bare å få godkjent bygging av skytebane som om enn skal bygge noe annet, det aktuelle området må omreguleres til skytebane område. ( var å snakket med kommunen om dette forrige uke).

Ang støy og støy soner så mener jeg at det alt innenfor 3000m som regnes som støysone, og da må alle grundeiere kontaktes og ingen må ha noe særlig i mot det. Mener dette ikke bare gjelder hus, hytter og andre bytt, men grundeiere som har en kvadratmeter eiendom innenfor de 3000m radius.

 

Ellers så er der miljøkrav de fleste steder (usikker på om det er komunale eller nasjonale krav) og da skal der være en kulefanger voll som skal være mulig å bytte ut med jevne mellomrom slikt at alle prosjektiler og prosjektil rester blir fjernet.

 

Dette er da ting jeg har hørt/lest/blitt fortalt så feil kan forekomme.

 

 

Skal følge med på denne tråden etter som at vi i Sørlandets benkskytterklubb også sikler på vår egen godkjente bane.

Link to comment
Share on other sites

Vi får en ny skytebane her nord for Bergen snart.

Denne har de jobba med i 20 år for og få lov til og bygge.

Kommunen sa ja i 2006 men ikke før no de siste månedene har de fått medhold i retten.

De har akkurat fått medhold fra høyesterett så no blir det bane.

Ting som må utgreies og på plass er blandt annet:

Fareområde...

Blyforurensning...

Påvirkning på dyrelivet...

Grunnforhold..

Risiko- og sårbarhetsanalyse..

Reguleringsforslag...

Reguleringsformål..

Byggeområde, skytterhus.......

Offentlig trafikkområde.. .

Fareområde skytebane ...

Privat vei..

Privat parkering ...

Friluftsområde (skytebanen) ...

Melding om igangsatt planarbeid ...

Osv-osv..

Link to comment
Share on other sites

Ut fra ypperlig opplisting i innlegg ser det ut til at det blir flere instanser som skal ha et ord med i laget. Statens forurensingstilsyn blir nok en av de mer sentrale i kampen mot en privat etablert skytebane. Slik byråkratiet og politikken har utviklet seg vil det sannsynligvis bli en massiv motarbeidelse mot forsøk på å etablere nye skytebaner. Jeg håper jeg tar feil.

Allikevel tror jeg det svarer seg å prøve, da jeg regner med at det blir enda vanskeligere i fremtiden.

Jeg regner med at det fort kan bli høye og mange konsulenthonorar for diverse rapporter en må få på plass i den formelle prosessen.

Det er sannsynligvis mulig å få tak i innendørs anlegg som kan brukes til pistol- og kortholds rifleskyting, men verre å finne noe som kan bli en innedørs 100/200m innendørsbane.

Må kanskje ta en tur til IWA messa i år for å se litt på hvordan det løses i tettere bebygde områder på kontintet.

Takker for innspill, kom gjerne med mer.

Link to comment
Share on other sites

Må kanskje ta en tur til IWA messa i år for å se litt på hvordan det løses i tettere bebygde områder på kontintet.

Takker for innspill, kom gjerne med mer.

Dra til skytebaneanlegget i København. :shock: Var der i fjor høst og skjøt et level 3 riflestevne (IPSC). 2 x 300 metersbane, 3 x 200 m baner, masse små banner for midils og kort hold (pistol osv) Fantastisk anlegg, leioke ved flplass og tog knutepunkt og inne bygrensene. max 10 minutter å gå fra banene til de andre banenen og sentralt klubbhus.

 

Hadde vi fått bygget noe lignende i Norge kunne detnok fungere komersielt utern at det blir for dyrt.

 

Jeg har forøvrig skutt 200 meters innendørs i nederlandf også.

Kan godt tenke meg å jobbe videre med dette.... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...