Jump to content

Halvauto på banen, stoppe tompatroner å fly avgårde?


S.Arnesen

Recommended Posts

Har en kamerat som bruker halvautoen sin på banen, han får stadig klager på at tom patronene flyr avgårde. Hva har folk gjort for å hindre dette på sin halvauto? Hørt snakk om å ta en strikk rundt for å ta imot, men det var også en kar som nevte noe om en oppsamler man kunne få kjøpt. Noen som vet noe mer om en slik? Hvor man får tak i osv..

 

Takk på forhånd for tips :)

Mvh S.Arnesen

Link to comment
Share on other sites

tomhylser fra halvauto er et velkjent problem det ja! hørte(mulig skrøne, ikke vet jeg) om en som hadde halvauto og skaut på bane, og hadde ei dame ved siden av seg på standplass som også skaut skjøl, hu var brystfager som bare det, og varmt i været var det vettu, så utringningen på toppen var et faktum!

han sendte avgårde et skudd, og tomhylsa havnet vist innimellom frontlyktene hennes, om dere skjønner :lol: hu hadde vist ristet godt i den toppen et par sekunder :mrgreen:

 

 

 

beklager OT men måtte fortelle :lol:

Link to comment
Share on other sites

tomhylser fra halvauto er et velkjent problem det ja! hørte(mulig skrøne, ikke vet jeg) om en som hadde halvauto og skaut på bane, og hadde ei dame ved siden av seg på standplass som også skaut skjøl, hu var brystfager som bare det, og varmt i været var det vettu, så utringningen på toppen var et faktum!

han sendte avgårde et skudd, og tomhylsa havnet vist innimellom frontlyktene hennes, om dere skjønner :lol: hu hadde vist ristet godt i den toppen et par sekunder :mrgreen:

 

 

 

beklager OT men måtte fortelle :lol:

 

Ser ikke helt problemet med den situasjonen, så lenge hun ikke fikk brannsår vel og merke :mrgreen:

Men verre er det at sannsynligheten er ganske mye større for at hylsene skal lande i rørlegger'n til han ved siden av :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hagle skyting med halvauto er ganske uskyldig syntes jeg.

En av de som skyter det jeg skyter opp til jakta har en 3006 halvauto. Jeg har fått glovarme, tunge hylser fra han i hode og nedover nakken mere en en gang. Hylsene flyr jo 15m+ nedover langs rekkene.... Godt og høre at noen tar ansvar og ser problemet og prøver å gjøre noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men jeg vet .22 hylser er glovarme (varmere enn større hylser med mere gods å varme opp) Om noen er i tvil om at dette stemmer så har eksen min ikke bare ett, men to små arr mellom pu..... etter å ha vært på skytebanen med litt for mye utringing :wink::wink:

 

 

Bull S*** , det tror ikke jeg på heller.

Tror som sagt du bør legge ved et bilde :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt ann på våpenkonstruksjonen eller hvilken posisjon man har under skytingen. Ligger man, funker en strategisk plassert pappeske eller lignende helt fint.

Finnes hylsefangere til de fleste typer, eller konstruksjoner som kan modifiseres.

En enkel variant kan lages med litt stiv ståltråd en vaskepose (sånn at glidelåsen fungerer for tømming) og litt borrelåsbånd. Festes rundt forskjeftet.

Bør lage den sånn at det er mulig å vissitere rifla nogenlunde lettvindt og sikkert.

 

Problematikken er høyst reell, om man ikke plager andre på standplass er det lettere å unngå sure blikk mot autovåpen også.

 

En bieffekt er jo at en slipper å pådra seg prolaps under hylsejakten også.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke vanlig å legge de med halvautomat lengst til høyre på standplassen? Eller er det bare lokalt?

Det er vel bare å forklarte hvorfor, så får en vel plassen helt til høyre.

 

Så for sent at denne tråden er om hagleskyting.

 

Det er prøvd... Problemet er at hylsene rikosjerer fra veggen og 4-5 plasser nedover igjenn....

Link to comment
Share on other sites

Hylser blir ikke så varme at man brenner seg på de, tull og tøys :mrgreen: men jeg syns vel folk bør tåle og få hylser på seg (forutsatt at de ikke kommer i overlydshastighet), tåler man ikke det får man holde seg hjemme i sofaen. men er forskjell på våpen også, noen sender ut hylsene mange meter til siden, og få en hylse i øyekroken kan jo være farlig.. halvatoriflen min i 9,3x62 sender disse tunge og svære hylsene meget langt.. håpet er og få brukt den på jaktfelt i år, satser da på en plass helt ytterst til høyre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

De hylsene jeg snakker om blir jævlig varme!!! Hylsene blir helt ødelagt av friksjon i kammeret. Det blir skikkelige striper i hylsa. Det er visst somme våpenfabrikater som ødelegger hylsene på den måten fikk jeg høre! Regner med at denne friksjonen ikke akkurat kjøler hylsa. Jeg fikk en i panna en gang og det kjente jeg! Fikk også en i kikkerten som lagde hakk i en ny og dyr kikkert! Det er ikke akseptabelt mener jeg, det holder med de hakkene jeg kommer til og lage selv.... Det går jo også ut over prestasjonen, kan jo sammenlgnes med og være skuddredd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...