Jump to content

Hvilken demper skal jeg velge til Tikka M695 30-06


askammeret

Recommended Posts

Jeg har en Tikka M695 kal. 30-06 som jeg bruker til jakt på elg og hjort. Sitter mye på post, og dessuten en god del jakting fra tårn (skumringsjakt). Hvilken demper skal jeg velge? Jeg har forstått det slik at stigning på gjengene har betydning for risikoen for at demperen kan løsne. Har du et råd her også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale Hausken standard. Lett og god demper, som demper mye. En flink og erfaren børsemaker vil helt sikkert lage gjenger som aldri vil løsne(uten at du selv skrur den av). Tette og fine(mange) gjenger er vel det som skal til.

 

Har også en Hausken Whisper på ei 6,5 rifle, men den er litt stor i volum. Det er vel den demperen som demper mest av det som selges her på berget. Var test på den i bladet Jakt jeg fikk idag. Bakdelen er at den er stor i volum, og ikke å anbefale på ei rifle som bæres mye. Jeg har den på ei tung postrifle, så det var også vitsen med demperen.

 

Men en helt vanlig Hausken standard er mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt da jeg har et lignende spørsmål.

Harald Viken setter sammen en ny 358win til meg. den skal ha 46cm pipe i 12" snurr.

Jeg hadde Hausken standard på "gamle" 358win'en og den ble brukt med 250g Nosler Patition i "full pupp", og 310g Woodley som underlydspatron!

Underlydspatronen var nesten stille, og det dempet godt med jaktamunisjon.

Poenget er at jeg ønsker så kort og lett demper som mulig, samtidig som jeg vil ha best mulig demping til både underlyds skuddene mine og jaktammoen!

Hvilke gode alternativer finnes til Hausken Standar?

Link to comment
Share on other sites

Hausken har en mindre, tror den heter kompakt?. Men en må inngå kompromis, jo større volum jo mer demping og rekyl opptak. Synes Standarden er et godt kompromis. Demper bra uten å være pitte liten eller diger. Jeg har også en diger Whisper på ei rifle. Den demper veldig, men er litt stor. 22 Lr smeller mye mer en Saueren nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...