Jump to content

Krag M/30 fra 1950?


Vargen

Recommended Posts

En kollega har bedt meg om å finne ut litt omkring en banekrag de har stående etter hans nylig avdøde svigerfar, som hadde arvet den fra sin far igjen. Jeg vet ikke så mye om Krag-jørgensen rifler, men antar at fagkompetansen finnes her på kammeret!

 

Beklager dårlige mobilbilder, men jeg hadde det travelt og bedre kamera var ikke for hånden.

 

normal_Krag_side_%5B1024x768%5D.jpg

 

Som en ser er det i utgangspunktet en helt ordinær banekrag, om enn i penere stand enn de fleste jeg har sett.

 

normal_Krag_venstre_side_kasse_%5B1024x768%5D.jpg

 

normal_Krag_detalj_merking_%5B1024x768%5D.jpg

 

Under serienummeret er det et kontrollmerke "A" i sirkel.

 

normal_Krag_detalj_merking_2_%5B1024x768%5D.jpg

 

normal_Krag_forsikte_%5B1024x768%5D.jpg

Forsiktet

 

normal_Krag_forskjefte_%5B1024x768%5D.jpg

 

normal_Krag_kolbekappe_%5B1024x768%5D.jpg

 

 

Jeg finner ingen merking på innvendige deler i magasinet e.l, eneste numrene ser ut til å være på kassa og hevarmen. Det står ei Kongsberg-pipe i våpenet, formentlig av samme alder som kassa.

 

Er dette en original banekrag laget på Kongsberg etter krigen, eller bygde man om eldre kasser? All info mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

M/30 var en militær skarpskytterrifle. For meg ser det ut som riflen på bildene dine er en typisk skytterlagsombygging på en M/30-låskasse - stokken ser ut til å være skiftet ut og løpet ser ut til å ha en tyngre profil.

Du finner noen bilder av intakte M/30 fra Forsvarsmuseets samling på websiten digitalt museum:

http://www.digitaltmuseum.no/search?name=%22Krag+J%C3%B8rgensen+M%2F30%22&also_without_pictures=1

Link to comment
Share on other sites

A i sirkel er merket til Hardy Algren, sjef for kontrollavdelingen fra 1949 til 1959, Og hans merke finnes på en del Krag-Jørgensen fra 1950/51, samt dioptersikter, ref. K. E. Haneviks bok "Norske Militærgeværer etter 1867"

Videre sier boka at det løvemerket som syns på kassa (Løva har begge bakbeina på bakken og holder hellebarden inntil hodet) er benyttet på private geværers hevearm, skjefte og låsekasse - og at geværet er nok produsert etter en forespørsel fra DFS i 1949, da med delvis ferdige kasser man hadde tilgjengelig, ca 600 M/30 skal være produsert.

Og jeg tror at om stokken har fulgt børsa siden ny skal den ha samme nummer som geværet, men: Disse M/30 skal ha fått en betydelig ansiktsløfting med henblikk på skytterlagsbruk - så det er ikke umulig at stokken har fulgt børsa siden ny fra KV selv om den ikke er nummerert. Men dette finnes det andre Krag-fanatikere som vet bedre enn meg!

 

Det var en veldig flott banekrag - har sett en del, men denne syns jeg ser veldig pen ut!

Link to comment
Share on other sites

KV bygde M30 skaprskyttergevær på 50 tallet (fram til 56 tror jeg det var ), de hadde laminerte M30 skjefter i steden for de heltre skjeftene som var i bruk før krigen. Denne har M12 låskasse, husker ikke om alle M30 hadde det.

 

Våpenet ser strøkent ut og hadde hørt hjemme i en samling av skarpskyttergevær brukt i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Du finner noen bilder av intakte M/30 fra Forsvarsmuseets samling på websiten digitalt museum:

http://www.digitaltmuseum.no/search?name=%22Krag+J%C3%B8rgensen+M%2F30%22&also_without_pictures=1

 

Takk- der var det jo bilder av en tilnærmet identisk M/30 fra samme årstall, med samme kontrollstempel og samme type laminerte stokk! Eneste forskjellen jeg kan se er forsiktet.

 

Altså er dette våpenet en relativt sein utgave av M/30 laget for DFS konkurransebruk, formentlig med original stokk men muligens uoriginalt forsikte og evt. pipe. Eller er det bare kornringen som mangler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...