Jump to content

tønne over åte....


Beago

Recommended Posts

Hei

 

Kan jeg bruke ett 200litersfat som jeg skjærer bunnen av og tre over åtet til reven? Å så lage masse hull i tønna med en skjærebrenner?

 

Er vel kanskje nøye å reingjøre den skikkelig hvis det har vært litt ymse på tønna så det ikke lukter...?

Link to comment
Share on other sites

ok.. onkelen min er grisebonde så planen min var å bruke griseunger.. vomme de ut og så slenge vom og rester utover i tillegg til bikkjefor.. å så har selve griseungen (1 eller 2) som hovedåte.. å derfor tenkte jeg å prøve å hindre han fra å stikke av med griseungene...

Link to comment
Share on other sites

Du blir nødt til å feste åta di på noe slags vis siden du bruker griseunger. Reven har ingen problem med å stikke av me åta di siden det ikke veier så mye. I mangel på åte akkurat nå har jeg selv en hare som ble liggende litt for lenge som jeg har gravd ned i snyen og satt den fast i en busk med litt tau. Forslaget om paller er ett kjempe godt forslag. da kommer kråka seg på åta di og reven kommer seg ikke bort me den. :)

Link to comment
Share on other sites

ok...da prøver jeg kanskje palleteknikken... hvor lang tid vil det ta før reven lukter åta tru? vil han stadig komme tilbake til samme sted? tenkte å legge ut åte osv å se at han faktisk dukkeropp før jeg gidder å sette meg ut i kulda. når på kvelden bør man reise ut? den kommer vel stort sett til åta på natta?

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare kaste ut ei purke da, så slipper du at reven stikker av med åtet :lol:

 

Når jeg leste dette så kom jeg til å tenke på en historie som sto i Jakt & Fiske for en del år siden :D

Om en revejeger som fikk tak på ei selvdød purke som han bruket som åte på et skogsvann. Han hadde en bobble han fraktet den på..uten takgrind.

Jeg husker at jeg lo noe innfernalsk da jeg leste den :lol::lol:

Er den noen andre som husker/har lest dette?

Link to comment
Share on other sites

Her hos meg tok det bare noen timer før reven hadde vært på åta. Var seff ikke hjemme da han var der. :-P Naboen hadde samme reaksjon på sin åte da han la ut rett før jul. Det virker som at reven lusker mest fra rundt 2300 til 0200. og fra rundt 0600 og litt utpå dagen hvorfor aner jeg ikke, men det er i disse tidsrommet jeg har skutt di fleste. Men jeg har observert rev på dagtid også. Det handler mye om tålmodighet når det kommer til revejakt. Kan garantere deg en utfordring. Har en hjemme som faktisk har klart å ta åta utav revebåsen uten at den har blitt stengt. Fant bare spor inn og ut av fella. Har vurdert landmine etter den seangsen. hehe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt hønsenetting. Nå armeringsmatte i avkappet rett størrelse. Kråker får tak i litt, reven får tak i litt, men den stikker ikke av med storbitene. Nå har jeg et rådyr liggende over der igjen. Festet fast i armeringsmatta med tynn stålwire.

 

Ang. revens frykt for metall. Om en hjort setter seg fast i en utgardsnetting og dør. Vil reven sky dette pga. metallet? Jeg tror ikke det.

Link to comment
Share on other sites

kanskje litt vanskelig nå midt på vinteren med tele og 80cm snø...men ellers en bra ide :)

 

Slo ned 4 armeringsjern som var bøyd i U for 3 uker siden, ikke noe problem.... har nå skinn å avfall fra 6 rådyr + ett helt rådyr ( fikk av viltnemda ) så har vel åte nesten ut jakta tror jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare kaste ut ei purke da, så slipper du at reven stikker av med åtet :lol:

 

Når jeg leste dette så kom jeg til å tenke på en historie som sto i Jakt & Fiske for en del år siden :D

Om en revejeger som fikk tak på ei selvdød purke som han bruket som åte på et skogsvann. Han hadde en bobble han fraktet den på..uten takgrind.

Jeg husker at jeg lo noe innfernalsk da jeg leste den :lol::lol:

Er den noen andre som husker/har lest dette?

 

Husker at jeg lo godt av den når jeg leste den, tror det var i Jeger, Hund og Våpen om en ung revejeger som skulle skaffe råmateriale til Davy Crocket lue :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

la ut åte på fredag. to griseunger og en litt større gris. La de bare utpå jordeti snøen og la to paller over... Dyra er hele...

 

Var å kikka i dag, men reven hadde ikke vært innom. Er jeg for rask på labben å trur at reven kommer med en gang eller burde jeg gjøre noe annerledes? Dele opp dyra, hive hunderfor i snøen rundt åte eller annet snask??

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare kaste ut ei purke da, så slipper du at reven stikker av med åtet :lol:

 

Når jeg leste dette så kom jeg til å tenke på en historie som sto i Jakt & Fiske for en del år siden :D

Om en revejeger som fikk tak på ei selvdød purke som han bruket som åte på et skogsvann. Han hadde en bobble han fraktet den på..uten takgrind.

Jeg husker at jeg lo noe innfernalsk da jeg leste den :lol::lol:

Er den noen andre som husker/har lest dette?

 

Husker at jeg lo godt av den når jeg leste den, tror det var i Jeger, Hund og Våpen om en ung revejeger som skulle skaffe råmateriale til Davy Crocket lue :mrgreen:

Jeg mått har fått tak i den historien :lol:

Enten i Jakt & Fiske eller Jeger,Hund og Våpen..

Mener det var i 1998 :?: Eller så tar jeg helt feil...

Link to comment
Share on other sites

la ut åte på fredag. to griseunger og en litt større gris. La de bare utpå jordeti snøen og la to paller over... Dyra er hele...

 

Var å kikka i dag, men reven hadde ikke vært innom. Er jeg for rask på labben å trur at reven kommer med en gang eller burde jeg gjøre noe annerledes? Dele opp dyra, hive hunderfor i snøen rundt åte eller annet snask??

Tålmodighet min venn..tålmodighet

Men litt hundefor kan hjelpe på,samt at du hadde snittet opp buken på grisene,men det er strengt tatt ikke nødvendig..

Noen rever kommer med en gang,andre trenger tid..Men den dukker nokk opp ska du se :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vurderte jo å vomme ut hvertfall den største grisen og hive vommen rundt, men alt var bånntæla så gadd ikke begynne å tine den... Men reven luktet vel åte fordet om alt er frossent....

 

Skal prøve å hive litt hundefor rundt, men det vil vel ramle litt ned i puddersnøen..men han finner det vel fordet?

er det sånn at når den først finner åte plassen så vil den komme tilbake mange ganger (med mindre jeg skyter den selvfølgelig) og andre rever vil trekke mot samme sted?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lov med annet enn vilt som åte, sier mat tilsynet :? (men så lenge det ikke ligger på tursti så....)

Men når det gjelder åte så er det beste å ikke ha verken paller eller noe fremmed i kontakt med åte, reven er veldig skeptisk til unaturlige ting.

Tøm heller vann over som nevt ovenfor eller bland vann og åte i bøtter og frys ned å legg ut.

selvsagt ung rev og skabbrev er ikke så nøye på, å hvis du har hele dyr og legge ut så skjær av store biter på bakpart av dyr istedenfor mage.

da har reven lettere for og spise av det, gaupe, ulv, hund og de fleste rovdyr begynner med og spise bakpart pga av kjøttfylden der.

Det tror reven det er drept naturlig, hele dyr kan ligge lenge før de bli rørt.

Tror det er fordi den er skeptisk til dødsårsak, at dyret har dødd av sykdom eller noe.

Å sist men ikke minst, kråker og skjære er bra på åtet for reven legger også merke til at det er noe der da. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som det er skrevet så er kråke å ful på åte veldig bra. Da skjønner reven at det er noe mat der.

Jeg bruker et hundefor som heter polar. oppmalt kjøtt å div . Det er reven helt vill etter. har også en sau på åte å den er den også gla i. men mer hissig på det hundeforet. Men hvis du fisker masse fisk å rydder frysa for alt av mat du ikke kommer til å spise å maler dette litt opp, legger i bøtter , heller i vann å fryser dette. så er det er bra alternativ .

 

Plassering av åte er viktig.

 

lykke til.

Link to comment
Share on other sites

dersom man heller vann over dyra og "glaserer" de på en måte, vil ikke da reven kunne stikke av med hele isklumpen? Pallene har jeg lagt over for at han ikke skal stikke av med åta... men jeg er åpen for å prøve andre ting jeg dersom reven ikke dukker opp...

 

hvis man legger div kjøtt mitt inni en stor iskump (10 liters bøtte) vil reven lukte det fordet?

Link to comment
Share on other sites

plasserung av åt er viktig ja, plasser åte plass i nærheten av skog eller ur.

Noe reven kan gjemme seg bak før han kommer frem på åtet, hvis du legger åte midt på en åker med flere hundre meter åpen sikt i rundt er reven veldig skeptisk.

Trær ved åte er også bra for kråker og skjære så de har og sette seg i for og få oversikt.

Kråke og skjære er foresten bra skyte trening på dagtid 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet ut at det er viktig å legge åte Med tanke på hvordan månen står å hvor mag skal sitte å våke.

Jeg har god erfaring med å legge åte ved bekk eller elv , der reven ofte trekker.

legger heler ikke åte mitt på et jorde men heller litt i kanten, å det er da det er viktig å tenke på lys fra månen . Så ikke reven ståk i skygge å man ikke ser.

Personelig syns jeg polar hundefor fungerer utmerket til reven. Vanelig hundefor også. Men bruk gjerne påkjørt vilt hvis det er mulig. Flå gjerne av pelsen på det ene baklåret .

 

til åte kan du bruke alt. matrester å div. Rydde frysa et et godt tiltak.

legger man ut mat på åteplassen hele året skyter men flere rev også.

Da holder reven seg i nærheten.

 

Kråker å sjerr skyter jeg ikke. dem ville jeg hatt der. bruk heller en felle i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt av en som driver veldig aktivt med åtejakt på rev som mener det viktigste er at reven alltid får med seg mat hver gang han er på åtet. Får reven med seg mye, vil den grave den ned til senere bruk. Men hvis reven vet at på åtet er det lett å skaffe seg mat, vil han heller komme tilbake å hente mer, enn å bruke av sine nedgravde rester. Dette gjør at det er større sjanse for at reven kommer de nettene du sitter på åtet, enn hvis reven har vært på åtet noen ganger uten å få seg en matbit. For da vil han ikke benytte åtet som "primær-plass" for å lete etter mat.

 

I tillegg som det er nevnt tidligere at plasseringen av åtet er minst like viktig som hva du benytter av åtet. Finner du en plass som reven føler seg trygg på, vil faktisk reven spise på åtet.. En bra åteplass er gjerne i nærheten av skog, men også åpent i noen retninger slik at reven har oversikt, og kort vei for å hjemme seg (skog). I nærheten av elv\vann har vist seg effektivt. Han mente det var for at reven har naturlige trekkveier langs elver\vann. Litt usikker på dette selv, men man ser jo på vinteren at reven går mye langs elvebredder.

 

Jeg er enig i tankegangen til åtejegeren her, og det skal sies at han skyter flere titalls rev i året på sitt åte..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...