Jump to content

Vmax i 308.W har plutselig begynt å spre.


steinarg

Recommended Posts

Hei alle sammen, har lenge ladet Vmax i 308.Win. Har hatte fine samlinger før men nå har jeg fått ett kjempeproblem med spredning.

Ammunisjonen det er snakk om er fra samme produksjon og jeg har dissekert en patron for å sjekke kruttmengde o.s.v, den var helt OK. Har tenkt på å kronografere på nytt men er litt skeptisk til å bruke ammunisjonen. Har ingen trykktegn utover litt flatklemt hette men ser ikke forskjell på den som går bra og den som går dårlig.

 

Ladedata er:

 

Kule: VMAX 110 grns

Hylse: Norma, 3dje ladning

Hette: Federal LR

Krutt: 46 grns VV N133

COL: 68,5MM

 

På forhånd tusen takk for svar, ligger å vrir meg om natta på grunn av dette her;-)

 

Steinar

Link to comment
Share on other sites

nøye med pussing da ? har en del å si på pressisjonen, kan det ha kommet noe mellom løp og stokk, skruene til stokken kikkertmontasjen sitter de? hadde samme problemet på min heym gikk 10-15 mm før plutselig gikk den 50 -60 mm med samme kule,jeg skjønte ingenting da prøvde alt men det hjalp ikke.Det viste seg kikkerten sto i spenn i montasjene hvordan dette har skjedd skjønner jeg ikke,men jeg datt en gang med rifla fiksa dette nå går den bra igjen :D

Link to comment
Share on other sites

Nei du har rett i det.

 

Det eneste jeg kan tenke meg nå er at jeg har blandet krutt. det eneste andre kruttet jeg bruker er N140. Jeg mener selv at den muligheten er veldig liten i og med at jeg prøver å være veldig veldig nøye når jeg lader. Men kan dette være en plausibel årsak? Hva ville resultatet være hvis de to kruttypene ble byttet om?

Link to comment
Share on other sites

er jo en mulighet har selv forvekslet krutt selv om jeg prøver å være nøye er jo bare å prøve å lade noen nye å prøve igjen med n 133 sprer de også kan du utelukke forveksling av krutt. :) du kan jo kronografere har du forveksla burde du få lavere hastighet med 140 krutt

Link to comment
Share on other sites

Har du trestokk? Dersom du har skutt i varmere vær, og nå kaldere, kan det jo ha noe å si om treet beveger seg litt. Skal ikke mye til før stokken tar borti løpet om det er lite klaring fra før.

 

Ser ut som om det kan ha vært problemet med meg og Fox .222en min. Fikk samlinger fra 7 - 15 mm med Berger og Norma i høst, før snø og kulde. Forrige lørdag fikk jeg spredning over biiiittelitt større område for å si det pent. Fant ut at stokken lå innpå løpet på den ene siden. Muligens har stokken vridd seg bittelitt. Har nå pusset løpskanalen og fått helt frittliggende pipe. Da ble samlingene fra 15 - 25 mm med de to.

 

Resten får skytteren ta skylda for. Men det kan jo ha litt å si at jeg skjøt i ti pluss i høst, mens jeg skjøt i ti minus i går. Har hørt andre si at større temperaturforskjeller kan ha noe å si og.

 

Ellers kan du sjekke og evt stramme skjefteskruene. Det kan også være en forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Eh, kanskje det gitt! :oops: Fulgte ikke helt med i timen her... Da høres det kanskje ut som om det kan være kruttet ja...

 

Lader selv .222 og har prøvd samme kule med opptil tre forskjellige krutt, Norma 201, N-110 og N-130, og det har vært nokså store variasjoner, men ikke over hele skiva. Norma 201 har jeg for øvrig aldri fått helt til... Til de raskeste kulene har N-110 gitt betydelig bedre presisjon enn feks N-130.

 

Så at N-133 i den lette Vmaxen kan passe bedre enn N-140 kan jeg tro på. Har i det minste, etter erfaringene jeg har gjort, trua på at raske (les: lette) kuler bør ha raskt krutt.

Link to comment
Share on other sites

Ko-stens: Mye det samme som jeg har tenkt, men det er jo flere her utifra det jeg har lest som lader Vmax med N140 i 308. Det jeg innbiller meg er at hvis jeg har klart å rote det til å brukt N140 i ammunisjonen min ville som drever69 sier resultere i lavere hastighet, samt mye munningsflamme pga uforbrent krutt. Jeg skjøt med demper så jeg la ikke merke til noe mer flamme.

 

Det hele er ganske merkelig så det bli spennende å forske litt mer på det :-)

 

Jeg er litt skeptisk til å skyte mer med ammunisjonen før jeg finner ut hva som har skjedd, så det blir å lade opp en ny stige å se hva som skjer:-)

Link to comment
Share on other sites

Det var pussig at du skulle lage denne tråden, har akkurat opplevd det samme, men i 222 Rem.

 

Har grublet og grublet uten å finne ut av det, 55 gr V-max samlet 5 skudd på under 25 mm og skytteren var skikkelig fornøyd, nå sprer den så mye som 180 mm :shock: Første tanken var selvfølgelig at det måtte være noe galt med stokk, løp, puss, kikkertmontasje e.l. Fant ingen feil, prøvde Sierra 52 gr MatchKing og den samlet akkurat like bra som tidligere.

 

Jeg har gitt opp å finne en forklaring, har ikke mer V-max igjen, den fortsatte å spre over hele skiva til jeg var tom for kuler mens Sierra 52 gr samler like godt. Forstå det den som kan, jeg kjøper ikke mer V-max.

 

 

 

Det er nok ny testladning som blir løsningen, må bare få bestilt mer Vmax :)

 

Tusen takk for svar, skal prøve å huske å poste her når jeg har funnet ut av det :)

Link to comment
Share on other sites

Prøv 40 grs Vmax, fettern. Dæven som den går i børsa mi. Evt kan du prøve Berger 30 grs med N-110 i hekken. Den går enda bedre, ned mot 7 mm. :) Ikke gjennomskudd på ei spylerveskekanne med vann engang, på ti meters hold, og da er det jo maks futt i kula og.

 

Beklager off topic! Men en ting som kan være gæli er at det kan være noe feil med lot'en, både med kule og med krutt, så det kan jo være en årsak, selv om det høres usannsynlig ut. Vet i hvert fall at mange kjøper flere esker med kuler, evt patroner, med samme lotnummer for å få mest mulig likt resultat.

Link to comment
Share on other sites

Brukte N130 både til Sierra 52 gr og V-max 55 gr, det rare er at begge gikk bra. Har prøvd alt fra min til max ladninger med N130, MatchKingen går like godt mens V-maxen ikke går lenger, forstå det den som kan. Jeg har også kontrollveid og inspisert V-max-kulene uten å finne feil.

 

Hadde ikke lyst på mer V-max etter dette og kjøpte Sierra 40 gr, det blir sikkert samme effekten 8) Hmm, Berger høres interessant ut, kanskje jeg må prøve den også, takk for tipset. Skal brukes på rev.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd andre kuler med rett "ende" bak om de går normalt?

Hadde noe lignende med en Sauer i 6,5.Oryx en som gikk hull i hull begynte å spre

7-10 cm mens sierra HPBT matchking gikk hull i hull.

Sjekket alt som var å sjekke akkurat samme resultat.Børsemaker neste :cry:

Han fant ørlite rust i munningen på pipa.men nok til at han kappet av 3cm og gjenget på nytt. (demper skal av etter skyting heretter)

Resultatet ble :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Forklaringen hans var:

Ved slik "skade" ble kuler med rett ende påvirket,mens de med boattail gjorde det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hmm sier du det ja, har du prøvd med oppimot 46 med N140?

Har ikke prøvd med mer enn 45 grs N-140 tror jeg, men dette er slappe ladninger til en så lett kule. Det var også poenget mitt med å bruke N-140.

Med 43grs har jeg en utgangshastighet på 750m/s og ingen problemer med stabilisering i 1:12 snurr.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd andre kuler med rett "ende" bak om de går normalt?

Hadde noe lignende med en Sauer i 6,5.Oryx en som gikk hull i hull begynte å spre

7-10 cm mens sierra HPBT matchking gikk hull i hull.

Sjekket alt som var å sjekke akkurat samme resultat.Børsemaker neste :cry:

Han fant ørlite rust i munningen på pipa.men nok til at han kappet av 3cm og gjenget på nytt. (demper skal av etter skyting heretter)

Resultatet ble :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Forklaringen hans var:

Ved slik "skade" ble kuler med rett ende påvirket,mens de med boattail gjorde det ikke.

 

 

Det kan faktisk være en plausibel årsak, det er heller ikke usannsynlig at det har blitt en liten skade i kroninga på børsa mi, det er tross alt ei bruksbørse å bærer preg av det ;-) Dette må sjekkes!

Link to comment
Share on other sites

Det har etterhvert blitt skrevet noen tråder hvor det rapporteres ommystiske ting som skjer med presisjon eller trykk. Jeg kan ikke huske at noen av trådstarterne for andre tråder har sagt at hylsene er innenfor makslengde.

Er det slik at hjemmeladere ser på trimming som så selvfølgelig at det er gjort selv om det skrives lite om det eller hopper folk flest over denne viktige operasjonen når de lader ammunisjon?

Etter tre omladninger kan lengden på noen av/alle hylsene godt være utenfor maks lengde hvis de ikke har vært trimmet før.

Selv trimmer jeg minst etter første avfyring, men har også trimmet nye hylser som har vært lange og ujevne på lengden. Jeg trimmer selv om hylsene ikke er for lange etter første avfyring, da for å få rettet hylsemunningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...