Jump to content

Ny jeger


dabmot

Recommended Posts

Har flyttet til hjemmlige trakter etter å ha bodd langt borte i 20 år. Her "hjemme" har min far elgvald på privat grunn. Har vært med på elgjakt for mange år siden, men da som driver. Var med på jakt i høst også og jeg tenker jeg skal være med på jakt til høsten, men da som aktiv jeger. Jeg har tatt jegerprøven og går jevnlig på rypejakt.

Jeg har ikke rifle per i dag men har søkt litt på nettet etter mulige våpen.

Har sedd litt på Remington 770 Sportsmann og lurer på om dette er ei grei nybegynnerrifle?

Jakt og friluft selger denne med Bushnell 3-9x40 kikkert. Er denne grei eller bør jeg legge litt mer penger i kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Velkommen til kammeret.

 

Rifla er sikkert grei nok. De fleste nye rifler er bra nok til all normal jakt.

Jeg ville kanskje gått for en litt større kikkert. En med 50mm lysåpning tar inn 1,5 ganger så mye lys som en 40mm. Det kan være kjekt i dårlige forhold.

 

Denne f.eks. http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=4152" target="_blank på tilbud til 5.800,-

Link to comment
Share on other sites

Velkommen skal du være.Du må aldri spørre om kikkert her inne, da tømmer du lommeboken fort. Vist du er personen som vil ha det beste. Nesten alle her inne vil anbefale deg zeizz som koster godt over 10 lapper. Kjøp det du har råd til i første omgang, og oppgrader ettervert. Zeizz er et kjempe bra sikte til masse penger. Vist du bare skal jakte elg med børsa så ser eg ikkje noe poeng å gå over 40mm. Er vertfall det de fleste her inne anbefaler. Skal du jakte i skummring så er 50mm alfaomega. Eg skal selg kjøpe meg en zeizz 2,5-10x50 m/lys til 223'en.

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en venn og jaktkompis. Han skjøt sin første elg med Krag før konfirmasjonalder. På 80 tallet fikk han bygd om en M98 som faren hans hadde rappet fra tyskerne under krigen. På denne ble det montert en Tasco 1,75-5x20. Med denne har han jaktet elg og rådyr siden og jeg har aldri hørt eller opplevd selv (vi jakter en god del sammen) at han har måtte gi opp på grunn av kikkerten. Da inkluderer jakten rådyr på snø i måneskinn også.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen, Kjell-Arne med bindestrek!

 

Til elgjakt i daglys duger det aller meste av kikkerter! En riflekikkert er definitivt "død" når retikkelen og innstillingsleamikken begynner å gå sine egne veier. Det kan skje med kikkerter til over 20.000 også - men ikke så ofte som med billigmerkene (og kvalitetsmerkene har et forhandlernett som sørger for "et liv etter døden").

 

For vel 30 år siden kjøpte jeg en bunt Bushnell 1,5-4,5x20-sikter. Billigsikter med minimal lysåpning - men disse siktene dugde til det meste! Jeg skjøt en elg kl. 0115 den 26/11, på ca. 180 m, med et slikt sikte (ettersøk)! Og de var usedvanlig mekanisk solide - jeg bar med meg en slik kikkert på utallige turer, sammen med kombien.

 

Hilsen Kjell Arne uten bindestrek.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...