Jump to content

Antonio Zoli


The Kid

Recommended Posts

Det har vært aaberge som har vært importør til nå, men ble kjøpt opp av eierne av jakt og friluft nylig. De har da besluttet å slutte å importere Antonio Zoli (utifra det jeg har forstått) og derfor selger Jakt og Friluft ut alle modellene.

 

Jeg slo til og kjøpte :mrgreen: Så håper jeg at jeg ikke blir skuffet :roll:

Link to comment
Share on other sites

I oversikten over 'features' eller no sånt på 1900 riflene på en eller annen australsk side, tror jeg, viste de bilde av en original zoli skinne som kunne medfølge. Hvorvidt denne medfølger ved kjøp fra norsk forhandler vet jeg ikke.

 

Lurer selv på en slik rifle, men var innom en annen våpenbutikk her om dagen og der fikk både zoli rifla og jf passet påskrevet for å si det sånn...

Link to comment
Share on other sites

Ser noen over her nevner at den hele skinna til Leupold ikke kan brukes på en CG eller HVA 1900. Jeg har da vitterlig brukt ei sånn skinne i en årrekke, og den har jeg ikke maskinert noe på...

 

Uansett, så har jeg bytta til QR baser på rifla mi, og har derfor ei slik skinne som dere beskriver til overs som jeg kan selge. Ellers har jeg kjøpt den hos Bjørns Jak og Fiske i Larvik, og de har nok flere, om du skulle ønske en ny. http://www.bjornsjaktogfiske.no

 

Den ser slik ut;

 

http://www.brownells.com/.aspx/sid=19769/pid=7799/Product/49986_LEUPOLD_STD_BLR_MOUNT

 

Send meg en mail på bjorn@jaktgutta.com så kan jeg ordne bilder hvis det er ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjedde?

 

Nei, man skal jo være forsiktig med å si at "han har sagt at han har sagt" osv. Spesielt på et forum slik som her, men det som skjedde var at forhandleren jeg snakket med forklarte at jovisst hadde han peiling på Zoli rifler. De var ikke mye å trakte etter av diverse årsaker som mangel på frittliggende pipe bl.a. som forresten Zoli på sin hjemmeside reklamerer med at de har. Når det gjaldt J&F så prøvde de etter beste evne å prise disse i en høyere klasse enn det de fortjente for å skape en illusjon om at de var bedre enn de var. Zoli rifler er knapt verdt 7-8000 nye, og 17000 for en Alpen var helt uhørt! Hva J&F måtte prøve å fortelle meg om Zoli skulle jeg ikke høre på. Videre hadde Zoli overhodet ikke peiling på å lage rifler og om et par-tre år var de sikkert nedlagt hele skiten.

 

Sier ikke hvor jeg hørte dette, men dersom noen synes det hørtes kjent ut så får de ta det på pm.

 

Blir jo til at jeg tar dette med en stor spiseskje salt, siden det kommer fra en konkurrent, men er da en dårlig måte å behandle bransjekonkurrenter på? Vil også legge til at jeg bare har gode erfaringer med J&F! Om de nå har skrudd prisene opp for å få Zoli til å virke ekslusivt, så har de nå 50% på alle modeller, tror jeg, så da er vel prisene nede på "normalnivå" igjen...

 

Som en fotnote kan det også nevnes at samme selger, uten å trekke pusten forøvrig, prøvde å pushe på meg en T3. Jeg er så forbannet lei av å høre det gnålet om den T3'en samme hvor jeg går! Det er sikkert et bra våpen, for all del, men du inni hengemyra så utrolig upersonlig og kjedelig. Skulle jeg hatt et verktøy, så ja, gjerne en T3, men jeg vil gjerne ha noe med litt mer personlighet.

Link to comment
Share on other sites

På de Zoliene jeg har sett "out of the box" så følger det med et papir som ligger mellom stokk og pipe. Så dette også på min nye Zoli når jeg tok den ut av boksen, og testet igjen med et eget ark. Hadde ikke hadde ikke noe problem med å få et vanlig ark mellom. Nå er det vel strengt tatt Ing. Rolf Aaberge som har hatt importen på Zoli før eierne av J&F tok over firmaet den i fjor sommer. Jeg har også sjekket litt rundt, og ser at alle (i Norge) som selger Zolien jeg kjøpte tar veiledende 15900,- for den, slik veiledende pris hos J&F har vært.

 

Hvorvidt Antonio Zoli kan lage rifler eller ikke, vet jeg ikke noe mer om enn at riflen jeg kjøpte virker solid. Sluttstykket er som smør og jeg synes avtrekket er veldig godt. Hevearmen ble noe tung etter skudd, men har forstått det slik at det kan forekomme om det ligger noe fett igjen som ikke er pusset bort før man skyter.

Link to comment
Share on other sites

Ser noen over her nevner at den hele skinna til Leupold ikke kan brukes på en CG eller HVA 1900. Jeg har da vitterlig brukt ei sånn skinne i en årrekke, og den har jeg ikke maskinert noe på...

 

Uansett, så har jeg bytta til QR baser på rifla mi, og har derfor ei slik skinne som dere beskriver til overs som jeg kan selge. Ellers har jeg kjøpt den hos Bjørns Jak og Fiske i Larvik, og de har nok flere, om du skulle ønske en ny. http://www.bjornsjaktogfiske.no

 

Den ser slik ut;

 

http://www.brownells.com/.aspx/sid=19769/pid=7799/Product/49986_LEUPOLD_STD_BLR_MOUNT

 

Send meg en mail på bjorn@jaktgutta.com så kan jeg ordne bilder hvis det er ønskelig.

 

Den passer nok helt fint på CG eller HVA 1900 men Antonio Zoli 1900 har litt forskjellig høyde fram og bak på låskassen. På en jeg har vært borti var det ikke nok knepp til å komme midt i skiva på 100m pga dette. Dette med qr baser. Må enten maskineres eller shimses for å unngå banankikkert.

Link to comment
Share on other sites

Den passer nok helt fint på CG eller HVA 1900 men Antonio Zoli 1900 har litt forskjellig høyde fram og bak på låskassen. På en jeg har vært borti var det ikke nok knepp til å komme midt i skiva på 100m pga dette. Dette med qr baser. Må enten maskineres eller shimses for å unngå banankikkert.

 

Den skinna jeg har stod det at skulle være til Zoli 1900, altså det er ikke den jeg linka til. Med andre ord har jeg brukt den til Zoli 1900 til min HVA og CG 1900. det samme har jeg gjort med QR baser, men det kan altså være forskjell på høyden der da?

 

Samtidig ville jeg vel fått plunder med å få kikkerten til å "entre" med QR basene hvis det er forskjell, og det har jeg ikke. Har ikke testskyti enda...

 

Hvis jeg har litt flaks så har jeg fortsatt esken, skal gå ned å se med en eneste gang!

Link to comment
Share on other sites

Broren min som har den børsa... kan høre med han når han kommer iland fra nordsjøen, så får du høre hva du skal se etter. Men sannsynligvis er vel låskassen høyere i framkant siden det ikke var nok knepp til å komme lenger en underkant av svarten på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt på leupold qr base, og montert på rifla er fremste base 1mm lavere enn bakerste base.

Kontaktet J&F og fikk beskjed om å komme inn med basene så vi kunne bytte dem.

 

Jeg fant forresten en test av Antonio Zoli 1900 av Alf Martin Bråten fra nr. 6 2009 av Jeger, hvor den fikk 46/50 poeng :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket med å legge noe rett over bakerste base? Ligger den rett på begge basene da så er det jo greit, men ligger den over på fremste base kan det være lurt å frese så ikke kikkerten står i spenn. Fikk inntrykk av når jeg kom på jakt og friluft at alle qr basene fra leupold måtte freses for å passe kassen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Ser dere diskuterer Zoli rifler. :D

Jeg ble den lykkelige eier av en Zoli 1900 rubber i 6.5X55 i går. Jeg er meget fornøyd til nå, fikk en god pris fra Jakt&Friluft i Arendal, og sånn som noen av dere sier de har veldig priser på Zoli børser nå og jeg kjøpte en av dem.

 

Jeg kjøpte en litt spesiell versjon av den: Jeg kjøpte den som har en trestokk, men som er belagt med gummi over trestokken.

 

Sender med et bilde av den: Det er en S&B Zenith Nigth and day 3-12X50 montert i en Leupold standard hel skinne. Løpet er kappet på 50 cm og gjenget opp for 14X1.5.

 

normal_DSC00304.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet 5 Norma rekrutt idag, bare for å se hvordan den var å skytte med. Den var topp, blir nesten ikke rekyl fra den med den stokken, pluss at jeg har en lyddemper.

 

Jeg har kappet løpet til 50 cm og gjenget det opp for 14X1.5. Kikkerten sitter på en Leupold hel skinne med standar ringer, som jeg fikk tak i hos Jakt&friluft..

 

Jeg vil gi en mer fyldig rapport når jeg har skytt mer med den og bilder så klart.

 

MVH Blaser R93 Lrs2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...