Jump to content

Kongsberg 12mm?


Simplex

Recommended Posts

En bekjent av meg vil kvitte seg med noen våpen han har hatt liggende. Han vil gjerne vite litt mer om de før han eventuelt destruerer/selger dem.

Den ene rifla ser for meg ut som en 12mm Kongsberg rifle.

Noen som kan hjelpe med detaljer om denne modellen, eventuelt verdi?

TBB_5799.jpg

TBB_5783.jpg

TBB_5816.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, det der er en Kongsbergprodusert M1867.

Et besøk på Trond sine sider er vel verd et besøk :D

De er ikke veldig sjeldne men ditt eksemplar ser tålig helt ut. Ikke sjelden ble stokken kortet ned

for å være hendigere til jaktbruk eller skyting.

Du har en originalpatron seg jeg, de går for en femtilapp eller litt mer. Geværet ca. 5(-6?) tusen i den standen, kommer an på om det er "ødelagt" ved at det er ombygget til sentertenning og innvendig stand. Litt vanskelig å se hvor dyp rusten er utifra bildene. Bajonetten tipper jeg ligger på 800 kroner i sånn stand. Er bajonetten derimot nummelik til geværet kan det dra opp. Eller at det følger balg med den.

Trond kan sikkert komme med bedre antakelser her.

Første råd: IKKE PLOMBER DETTE VÅPENET! - Det er registreringsfritt og kan henges som kunst på veggen. Og det er nasjonalhistorie.

Andre råd: Ikke selg våpenet om det har familietilknyting!

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

M1867 Remington produsert på Kongsberg Våpenfabrikk. Som JJ skriver, dette regnes ikke som et våpen i Norge i dag, svartkruttvåpen produsert før 1890 er det fritt salg/eierskap på. Det er litt vanskelig å kunne vurdere verdien skikelig, da bildet er noe mørkt og riflen ser temmelig støvete/møkkete ut, men den ser tilsynelatende ut til å være i grei stand - så den er nok verdt litt med enn de 5-6 000 JJ nevner. Dersom bajonettnummeret stemmer, kan du legge på ytterligere et par tusenlapper.

Link to comment
Share on other sites

Dersom øynene mine ikke bedrar meg, ville jeg faktisk ha sagt litt til. Med en "oppussing" på følgende måte (og overhode ikke gjør noe annet enn det jeg skriver) tror jeg den kan bli rett vakker.

 

Ta av forskjeftet (løs skruene på båndene, skli av disse og tre forskjeftet forsiktig litt ned og fremover). Dette pleier å gå greit, så kommer det litt vanskeligere, her er det lett å løfte opp flis i forkant av bakskjeftet, ja - det har skjedd meg :oops: .

 

Skru ut skruen som går mellom tangene og gjennom bakskjeftet. Vrikk bakskjeftet veldig FORSIKTIG opp og ned mens du trekker det bakover. Bare vrikk bitte litt frem til det slipper. Dette kan ta tid! BRUK SKRUTREKKERE MED RIKTIGST MULIG STØRRELSE I FORHOLD TIL SKRUEHODENE.

 

Når treverket er av, sett inn børsa med CRC 373 og la den stå en times tid, gni den så godt og blitt av av med to håndklær, begge nyvasket uten tøymykner, det første litt godt fuktet med CRC 373, det aandre bare såvidt fuktet. Gni gjerne litt hardt og brutalt.

 

Dersom øynene mine så riktig, har du nå en tilnærmet strøken børse, tilsynelatende fri for rust. La den beholde en tynn hinne av CRC 373 før du setter den sammen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...