Jump to content

Valg av kikkertsikte?


sofus177

Recommended Posts

Eg skal kjøpe meg et nytt våpen i cal 223, og eg har da vert innom xxl i åsane og sett på zeizz 2,5-10x50 m/lys. Til 8 lapper. Kjøper den for at eg skal ha muligheten å gå på revejakt i skumring. Eg har ingen erfaringer med kikkertsikter. Men denne likte eg gått, og ikkje en alt for gale pris, Hadde gått ned på størrelse vist eg ikkje skulle jakte i skumring. Ikkje for å være frekk men det finst mange tråder her inne om optikk. Det letteste er å ta turen innom en forretning å ta deg en preik med de. Fortelle ka du vil bruke den på :)

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

hei. jeg har en zeiss 2,5-10x50 classic og har vert veldig fornøyd med den. du skyter nok ikke noe mer eller mindre med de anre alternativene dine. så lenge du holder deg til de 3 beste merkene er det nok mere smak og behag. har prøvd litt forsellig og jeg ser ikke noe stor forsjell i noen av dem. når det gjelder objektivdiameteren kommer det også litt an på alder. er du f.eks 40år, greier ikke øye ditt å utnytte en lysåpning på mer en 50. er du 50år utnytter du opp til 42mm osv. lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder objektivdiameteren kommer det også litt an på alder. er du f.eks 40år, greier ikke øye ditt å utnytte en lysåpning på mer en 50. er du 50år utnytter du opp til 42mm osv. lykke til :)
Dette blir skrevet gang på gang, men det er feil. Det er ikke objektivdiameteren man ikke kan utnytte, det er utgangspupillen. Utgangspupillen er avhengig av objektivdiameter og forstørrelsen.

 

 

Utgangspupillen til en Zeiss 6-24x72 er 3mm på 24x. Hvor gammel må man da være før man ikke greier å utnytte et 72mm objektiv?

Link to comment
Share on other sites

Jo mindre forstørrelsesgraden er, desto større diameter har lysknippet som går fra kikkertens bakre linse, okularet, til øyet. Dette kalles kikkertens utgangspupil, og kan lett regnes ut hvis man dividerer objektivdiameteren med aktuell forstørrelsese grad. Hvis utgangspupilen er større enn øyets pupil, kan man selvsagt ikke utnytte alt lyset fra siktet.

Pupillens maksimale størrelse i mørket endrer seg med alderen. Jo eldre man er, desto mindre kan pupillen utvide seg.

Siden en stor objektivdiameter gir større utgangspupil, kan eldre jegere ikke utnytte alt lyset fra en slik kikkert, unntatt ved forstørrelses grader som kanskje er for store for den aktuelle jakten. Det er da nesten meningsløst å kjøpe et dyrt kikkertsikte med 72mm objektiv hvis man ikke får et lysere siktebilde enn i et 40mm objektiv. kilde er "Den store boken om jakt" av Sten Christofferson

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrer gang på gang at utgangspupill for mange blir den Hellige Gral og det Universelle Mantra.

Utgangspupill er i min enkle verden en matematisk formel som (veldig enkelt sagt) sier noe om hvordan linser i et kikkertsikte og det menneskelige øyet fungerer sammen.

Jeg har amerikanske bekjente som hevder at en 1.5-4x24 er et like bra sikte til bruk i dårlig lys, som en 3-12x56.

Dette begrunner de met et regnestykke som omhandler UTGANGSPUPILL!!!

 

MYE viktigere enn å måle denne hersens utgangspupillen, er kvaliteten på linsene, de mekaniske løsningene, coating, antirefleksbehandling, retikkel, repeterbarhet osv i forhold til om dette er et godt sikte eller ei.

 

Når en skal velge kikkertsikte, bør en først av alt se på hvilken type jakt dette skal brukes til, dernest se på eget budsjett, og velger en ett av "de store" blir det sjeldent feil.

Skal det stå på ei rifle med litt rekyl, bør også øyeavstand vurderes.

 

Les og lytt til amatøren, jeg har lært mye av han!

Link to comment
Share on other sites

Du blir ikke oppfattet som påstålig, men jeg håper vi har klart å forklare deg hvorfor det ikke er riktig at man ikke kan utnytte store objektivdiametere når man blir eldre.

 

Dette utsagnet blir hevdet alt for ofte, men det skyldes at man ikke har skjønt helt hvordan det virker.

Link to comment
Share on other sites

Hei. her det noen her som vet hvor man kan finne nightforce nxs 3.5-15x50 med mlr retikel til en god pris?

har tråla heile nettet etter en god pris men det så litt dystert ut på de norske prisene. og vet noen her om eurooptic sender nightforce til Norge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...