Jump to content

TJFF Predatorjakt/konkurranse i Trondheim/omegn


Trondheim

Recommended Posts

Det er vel ingen som har hevdet at TJFF var først ute med dette. Må vel bare være positivt om flere JFF kommer i gang med dette?

 

Om tråd-starter tillater: Er det noen av de som allerede har hatt slike ordninger som kan si litt om hvilken effekt de har sett på viltbestand etter at de satte i gang med slike konkurranser?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som har hevdet at TJFF var først ute med dette. Må vel bare være positivt om flere JFF kommer i gang med dette?

 

Om tråd-starter tillater: Er det noen av de som allerede har hatt slike ordninger som kan si litt om hvilken effekt de har sett på viltbestand etter at de satte i gang med slike konkurranser?

 

Jeg er blitt fortalt at en effektiv predatorbekjempelse ikke begynner å vise frukter før etter ca 3 år..men så er det noen som sier at det ikke har noe for seg i det hele tatt. Jeg vet ikke,men vil tro at iløpe av 3 til 5 år så vil man mærke effekten av predatorjakten i di omrd som detter gjøres effektivt og men flere arter/jeger.

Link to comment
Share on other sites

Der er mange myter rundt predator jakt og efekten av den.

Der er noen vitenskaplige avhandlinger, de får dere lete frem selv.

Bergens Jæger og Fiskerforening tok opp igjen predator beskatningen for fire år siden. Og vi har sett resultater. Det førte som skjer er at der er en oppblomstring av småfugl de områdene hvor predasjonen fra kråkefugl reduseres. Vi har og sett at ved uttak av Rev/kråkefugl i et begrenset område lar gitt mer Hare og skogsfugl den påfølgende sesong.

Drives predator jakten i et lite område blir effekten der etter, til større områder som presse vil og effekten bli større.

Men husk at skippertak mentaliteten ikke er det som er best, gjevnt trykk over tid har best efekt.

Link to comment
Share on other sites

Det er som jmonsen seier, mange myter og mange meiningar om dette med rovviltbekjemping og effekten av det.

 

Det er gjort ein del undersøkingar, og resultata spriker ein del. Ein av dei mest kjende, er frå to øyar i Østersjøen (Bergøn og Rånøn, trur eg dei heitte). Resultata derifrå viste at effekten var god, men då måtte det gjerast eit skikkeleg innhogg i rovvilt-bestanden. Erfaringar frå enkelte stader i Østerdalen/Trysil, viser og at det hjelper bra på småviltet når det vert jakta hardt på rev.

 

Veldig bra med denne typen tiltak, og NJFF generelt er ein veldig bra og aktiv pådrivar for å få til desse tiltaka. Flott og sjå at Statskog følger opp med billege rovviltkort.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er gjort ein del undersøkingar, og resultata spriker ein del. Ein av dei mest kjende, er frå to øyar i Østersjøen (Bergøn og Rånøn, trur eg dei heitte). Resultata derifrå viste at effekten var god, men då måtte det gjerast eit skikkeleg innhogg i rovvilt-bestanden. Erfaringar frå enkelte stader i Østerdalen/Trysil, viser og at det hjelper bra på småviltet når det vert jakta hardt på rev.

 

Dette var interessant, og jeg skulle gjerne lest mer om disse. Har du noen referanse til disse undersøkelsene Vestlandsjeger?

 

Jeg kom over en artikkel i et svensk jaktblad (og husker selvfølgelig ikke hvilket) fra rundt 2000 hvor man omtalte målinger fra et svensk jaktterreng, hvor man over en periode på 3-5 år kunne påvise at et betydelig uttak av rev, kråke og mår så ut til å ha en direkte innvirkning på rypebestand.

 

Mer lesestoff om temaet kunne imidlertid vært interessant :)

Link to comment
Share on other sites

HAr sett litt på literaturen rundt predatorkontroll og effekten av denne...

 

Denne svenske artiklen er bra og gir et godt inntrykk: http://www.jagareforbundet.se/Documents/Viltvard%20FW/predator_low.pdf

Samt denne norske: http://www.lovenskiold.no/Download/?fil ... iurbok.pdf

 

Som det fremgår av siste er spredningsmønstret til unge røyer veldig komplisert og av den grunn gjør predatorkontroll på små arealer lite for seg. Her anbefales det et forvaltningsområde på min. 50.000 daa og helst opp til 500.000 daa...

 

Hva TJFF's arealer angår er de vel ikke i nærheten av et slikt areal men om de derimot hadde gått sammen med klæbu grunneierlag med Nordmarka og Brungmarka samt Meråker Brug i Malvik kommune samt statsallmenningene i både trondheim og malvik kommune så hadde det begynt å ligne på noe...

 

Samtidig er det også vist at foring fra mai til juli med slakteavfall kan ta noe av predasjonen fra småviltet - om ikke annet burde man få til en avtale med storviltvaldene om at innvoller tas med ut av terrenget. Se: http://www.umb.no/statisk/ina/publikasj ... fn9708.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...