Jump to content

Leopold European


Target

Recommended Posts

Hallo

 

Er nå en (lykkelig) eier av en European 3-9x40. Den ble handlet via nett og dermed usett. Foreløpig har jeg bare pakket den ut (den er ikke montert på børsa en gang), og jeg har to inntrykk jeg ønsker å dele med forumet:

 

1. Justeringen (tårna) skjer tydeligvis med en mynt. Fra å være vant til Zeiss så er dette veldig uvant. Trodde all optikk kunne justeres med hendene. Er dette vanlig på Leopold, og har det en eller annen fordel jeg ikke ser?

 

2. Siktebildet virker ganske begrenset. Jeg må ha øyet i helt riktig posisjon for på få sett noe som helst (men da er siktebildet klart og fint). Regner med at dette er ganske vanlig på litt rimeligere sikter også.

 

OK - skal legge inn en vurdering etter bruk også.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en European 1,25-4x20 og var veldig fornøyd med den. Lite dorull, passe øyeavstand, klar optiskt og ikke minst lett og hendig. Perfekt til mitt bruk på kombi. Dessuten har den cm-klikk, noe som er uvanlig på amerikanske kikkertsikter (men det er jo derfor den heter European; 30 mm rør og cm-klikk).

 

Det jeg ikke likte var akkurat det med justeringen. Makan til tull å måtte bruke mynt... Sjelden jeg hadde noe slik i lomma på banen, så da var det å lete etter alternativer... Men, justeringen fungerer jo fint. Tydelige og nøyaktige knepp.

 

Fordelen med at det ikke er justeringstårn er jo at kikkerten får en lav profil. Tårnene synes jo knapt. For min del ble det lite justering, da jeg lot alt være som det var når den var innskutt med ammunisjonen jeg brukte. Sånn sett holdt det jo å skru på den kun et par ganger.

 

Øyeplassering og "dorulleffekt" blir du vant med lell. Har ikke sett i en 3-9x40 European, men har hatt et par andre, blant annet en Zeiss Conquest, og tror ikke de er noe bedre. Mellomklassesikter vil nok i stor grad ha snev av slik uansett. Det er jo en grunn til at de ikke er i toppsjiktet. Men prøv å se gjennom en Zeiss Victory... Jeg ble frelst... Helt til jeg fikk vite pris... Jeg har Nikon Monarch og snart Sightron i Europeanklasse i stedet...

 

Tror du kommer til å bli godt fornøyd med European. Helt kurant kikkert med god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...