Jump to content

Løp til .223Rem BR-rifle?


M67

Recommended Posts

Først, jeg trenger ikke formaninger om hvorvidt .223 er et egnet kaliber - rifla forblir i .223Rem. Alle som foreslår noe annet vil bli gandet til å måtte skyte kun forsvarets .223 Miljøammo i en dårlig Mini 14 i all evighet (gjelder ikke Vet|us, da det sikkert er himmelen for han :wink: ). Brotsj er allerede bestilt fra PT&G; .223Rem Match .252"NK .160"FB

 

Hypotese

Det jeg trenger er et løp, eller rettere, 2 løp. Jeg vil ha et "tynt", relativt kort "jaktløp" og et gør-tjukt og langt "Match-løp". Profilen på det lille er gitt, det store er åpent.

Jeg har igrunn mest lyst på et skjærriflet løp, stigning skal være mellom 1:6.5" og 1:7" og det hadde vært artig å prøvd de nye riflingsprofilene, "canted" eller "ratchet lands".

Helst

Det lille løpet blir brukt sammen med HTG-stokken når ting må være bærbare, og det tjukke sammen med en UNL-type laminatstokk jeg holder på med.

Stammen i det hele er selvsagt "forumets mest omtalte rifle", en Hansen 702RT enkeltskuddskasse.

 

Ønsket situasjon

 

Suksessparametere

- skyte 90gr Berger VLD og/eller 80gr Amax konsekvent bedre eller lik 15mm, 10 skudd @ 100m (gitt kurant holding av meg), det er vel et absolutt minimumskrav som skiller "OK" fra "enda et nytt løp"

- helst som over <10mm, dette vil bli betraktet som suksess

- 3 skuddsgrupper, i stille vær, som består av mere enn et hull regnes som en stor skandale, og bør være skytterens feil

 

Formål/Hensikten med øvelsen

- rule 500UNL :mrgreen: Ambisiøst antakelig...

- ha en realistisk sjanse til å skyte 10skuddsgrupper godt under 100mm @ 500m" i rolig vær

- nærme seg 50mm, 10sk @ 500m i ideelle forhold

- jakte sjøfugl på langt hold (gjerne kort også, bare de sitter i ro)

 

"Trådstarters spørsmål"

Så BR-folk, langholdsfolk, UNL-folk:

- hvilket merke skal jeg velge, de to trenger ikke være samme merke?

- hvor skal jeg isåfall kjøpe det?

- kan jeg la lokal smed profildreie det? Eller må de bestilles profildreid?

- Hvilken profil, og hvor langt, skal det store løpet være?

- Har jeg glemt noe?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til UNL ser jeg ingen grunn til å skyte noe annet en 1.250" blanks. Optimal lengde på en 223R pipe aner jeg ikke, men selv om man ut over ei viss lengde ikke oppnår så mye mer hastighet så vil munningstrykket falle med økende lengde. Det kan hjelpe for å unngå at VLD-kuler med en lang boat-tail får seg et kast i ræva og drar ut.

Så, en 28" og evt kappe om det viser seg ugunstig (praktisk tilnærming) eller sette seg ned med quickload og kalkulere en Optimal Barrel Time og kappe pipa her (teoretisk tilnærming)

 

Krieger har meg bekjent så lang leveringstid at 2011-sesongen allerede er spolert, du kan høre med våpenhuset Nygård, han importerer Border og har kortere leveringstid. Genialt med to like piper, det går bort mye tid og pipe å finne ladninger.

Border leverer profildreid, og de ødelegger neppe pipene de sender fra seg.

Link to comment
Share on other sites

Krieger tar lang tid nå, akkurat fått en "noen" selv, men slikt tar tid (6 måneder eller mer). Bartlein er verre...

 

Ellers støtter jeg 1.250'' blanks, ser ikke noe poeng å gjøre det enda tykkere, jeg vet LW leverer noe tykkere men jeg har aldri sett noen profetere veldig på det. Til 500 meter blir uansett poenget borte etter min vurdering. Jeg har ingenting å legge til om lengde annet enn at man passer på at våpnet ikke blir for framtungt, noe jeg antar du har tanker om selv.

Link to comment
Share on other sites

Ser den med framtung når en skal ha sylindrisk langt løp. Hadde tenkt på konisk og kanskje 1" i munning? 28"... ER jo bare å kappe om den blir for framtung, eller skjøte stokken. TRenger jo ikke balanse i låseklakken.

 

Hva mener dere om knapperiflede ting? PacNor, Lilja, LW, kan det være noe å satse på, siden det er tilgjengelig på en helt annen måte? Vet jo at den Liljapipa jeg har virka bra - en stund.

Hva med Hart, eller Shilen eller wtf...?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt M67, du skal ikke se bort ifra at jeg kan spleise eller vil leie den brotsjen din om et års tid.

Jeg har tro på et LW løp med choke. Det blir iallefall det i rifla mi når det jeg har er utskutt.

 

Hart hadde jeg ikke tatt sjangsen på mtp "ytelsen" i det løpet Gal Mann hadde i 6,5x65...

Link to comment
Share on other sites

Hva mener dere om knapperiflede ting? PacNor, Lilja, LW, kan det være noe å satse på, siden det er tilgjengelig på en helt annen måte? Vet jo at den Liljapipa jeg har virka bra - en stund.

Hva med Hart, eller Shilen eller wtf...?

 

Min erfaring med Lilja er at de skyter bra, men de er sjelden (aldri) supre. Nå er min erfaring riktignok 6mm, og de Liljaene jeg har (3 stykk) går jevnt over svært bra - men jeg "gleder meg" heller ikke til å skyte med de om du skjønner. Som du skjønner, jeg skyter med Bartlein og Krieger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...