Jump to content

Dan Wesson Blog


Razorback

Recommended Posts

Da klarte jeg å "pådra" meg en revolver i juleferien også gitt.... Alt mulig som skjer i jula a gitt, men skal vel ikke klage, da det var helt selvforskyldt. :lol:

 

Dette blir en liten "blogg" om denne, hva jeg synes og hva jeg gjør med den. De som synes det er spennende, bare å komme med innspill osv, og de som ikke liker, trenger ikke lese hvis ikke interessen blir pirret.

 

Enough chitchat, på tide å komme til saken!

img1748custom.jpg

br10p.jpg

 

Den ble som sagt kjøpt i Juleferien 2010, for det jeg synes var en rimelig pris for den.

Har klart å tyde at det er en Dan Wesson 15-2 VH6 .357 Mag.

15 er modellnr, 2 er produksjon etter et visst år med noen forbedringer, V for ventet rib, H for heavy og 6 for 6" løp.

 

Serienr skal tilsi at den er laget en gang mellom 1979 og 1981. Som det framgår av bildene, er den med noe varierende finish(derav prisen) Ser ut til at den opprinnelig har vært blånert, men noe har gått på med stor iver for å fjerne dette på noen av delene. I og for seg ikke noe galt i det, da jeg selv har begått det på min Margolin, dessverre bar den preg av manglene olje og annen kjærlighet da jeg fant den i butikken. Lettere innslag av brunt både her og der men heldigvis bare mildt innslag i overflaten. Noe som lett lot seg fjerne med litt iver og Autosol.

Dette skal sees litt på om man endrer finish, el viderefører påbegynt arbeid.

 

 

Hva annet er å si om den.....

Den har som de fleste andre Dan Wesson revolvere utskiftbart løp og løpskappe, noe som gjør bytte av lenge til f.eks spesialrevolver lett.

 

Slagspris 2008 for ny i Usa var 659$=3850,-

Vekt 42oz=1.19kg

Justerbart baksikte.

Link to comment
Share on other sites

Den har som de fleste andre Dan Wesson revolvere utskiftbart løp og løpskappe, noe som gjør bytte av lenge til f.eks spesialrevolver lett.

Det trodde jeg også, når jeg kjøpte min DW - Pistolpack med 2.5",4",6" og 8" løp.

Ulempen er at du må skyte inn våpnet mellom hver gang... så jeg byttet inn min i en Ruger SRH i .454 casull og har ikke angret en dag (Utover at det var en viktig start for utviklingen av min latente ruger fetish)

 

Men... Som revolver er den jo glimmrender, men kammaeren bør kansjke poleres om du har tenkt å skyte magnum. Jeg var alltid fornøyd med våpent presisjon!

Link to comment
Share on other sites

Her er da min:

http://isprins.blogspot.com/2009/09/min ... agnum.html" target="_blank

 

Litt tyning av prestasjonen.

http://isprins.blogspot.com/2010/06/for ... esson.html" target="_blank

 

Jeg har kikkertsikte montert på løpskappa, det er justert for 100 meter.

Jernsiktene er justert for 25 meter.

Det du kan gjøre er å kjøpe foreksempel en warne skinne til den løpslengden du har, og bruke warne quick detach ringer. Det er ett spor i den skinna som gjør at du ser det orginale forsiktet når ringene og kikkertsiktet er tatt av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ikke uventet hatt flere mod 15/715. De jeg har vært borti har hatt bra polerte kammer. Det samme kan desverre ikke sies om de jeg har/har hatt i 41, 44, 357 SM og 445 SM. Har også hatt noen i .22 l.r. og heller ikke på de vil jeg si polering av kammer har vært god. De 15/715 jeg har vært borti var av eldre dato, så mulig de var bedre på det tidlig i produksjonen. Det har jo også vært flere produksjons sykluser og sammensetting og presisjon har variert en del med dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Okay, da var jeg en tur på banen med Dan'en i helgen....

 

Var ikke helt problemfritt, men med tanke på prisen så var det vel ikke HELT uventet heller.....

 

Dro med en eske .38 samt en .357mag også. De par første skuddene gikk greit, deretter var det stopp..... Noe kilte seg, så ut til at tønna ikke ville snurre, som igjen medførte at avtrekk da ikke kunne tas... Lurer litt på om det kan være lite klaring mellom løp/tønne, må få målt denne skikkelig, men mener den skal være rundt de 0,06" som står spesifisert. Annet jeg tenker på er armen som roterer tønna, om denne ikke er helt korrekt så vil nok den kunne låse litt der også.

 

 

Ellers andre med lignende problem el mulig løsninger så bare kom med det!

Link to comment
Share on other sites

For "vanlige" DW, er sylindergapet normalt .006", men med mindre det er skeivhet i front av sylinderen har ikke jeg hatt problem med at sylinderen subber, eller låser seg, med åpning rundt .003" På Super Mag er åpningen .002".

Når du justerer gapet, gjør det med sylinderen i fremre stilling og ikke la shimsen presse sylinderen bakover. Om du ikke har shimset (som fulgte orginalt) kan du bruke et ventilsøkeblad. Satser på at du har original verktøyet, ellers må du få laget noe som styrer i løpet og gir korrekt passing i spora i løps mutteren. Mulig du kan få kjøpt en på nett.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, bør kanskje sjekkes med tønna framme som du sier ja, hylse kan jo presse tønna framover og gi låsing der....

 

Ikke noe av tilbehøret fulgte med dessverre, men har sett sett med orginalverktøy "over there", så får se om jeg sender noe til noen av mine bekjente som er der borte.

 

Ellers har jo denna karen noe morosaker til Dan også da:EWKARMS

 

Spes denne: *sikle*

dwepc2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vel DW små ramme og Colt, har side plata på venstre side, S&W på høyre, men om det er produksjonsteknisk i forhold til at det er greiere å maskinere ut for handa i plata, enn i ramma, eller det i forhold til belastning, se det :?:

Forøvrig har vel Colt tradisjon tilbake til perkusjons tiden med å ha handa på venstre side og da var det ramme på begge sider.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...