Jump to content

57 grains Lapua til 308.


Mr.Polar

Recommended Posts

Titta på sidene til Lapua.

Å dær så jeg en kule på 57 grains til 308.

Men fant ikke er enn tall i laddedata`n.(gresk for meg,da jeg har en annen til å ladde)

Hvor kan jeg se bilder av den kulen,å hvor kan den bestilles? Er det noen som har teste denne kulen i 308? Eller andre lette kuler til 308? Under 90 grains...

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Leste en annen tråd av deg ang. lette kuler til .308. Vet ikke noe om denne 57 grainern' jeg heller men ville bare nevne lapua sin 100 grains HPCE (hollow point cutting edge) Dette er den kula som har gitt best presisjon av det jeg har prøvd i min .308. Fine trekløver på 100m og noen ganger bare et avlangt hull (3 skudd).

Om det er noe varmintkule vet jeg ikke, men den feller ganske sikkert reven.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil bli den kula (57 grs) brukt til elgbaneskyting i finland. Har aldri sett kula, bare prata med finlendere som nevnte den, de sa noe om at den hadde aluminiumstupp eller aluminiumskjerne (er ikke så greit med språk bestandig så jeg kan ha misforstått)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

ville bare nevne lapua sin 100 grains HPCE (hollow point cutting edge)

 

å? har de en 100 grains versjon også?

 

Har bare 123 grains versjonen og de gir super presisjon, men har ikke fått prøvd de på reven enda.

 

EDIT: Min feil! :lol: La ikke merke til "hp", som i hulspiss.... de jeg har er helmantel. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt noen 100 av den kula i TC i 30 US Carabin. Kula gikk bra der, men til bruksområdet og de svært reduserte ladningene, kunne den gi problem. Ei kule satt fast midt i løpet en gang. Det ble et helvete å få ut igjen, nettopp p.g.a. aluminiumskjernen. Har en 100 eske igjen ennå og tenkte jeg en dag skulle prøve dem i nettopp 308, men med flere prosjekter, er jeg usikker på hvilket 10 år :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt noen 100 av den kula i TC i 30 US Carabin. Kula gikk bra der, men til bruksområdet og de svært reduserte ladningene, kunne den gi problem. Ei kule satt fast midt i løpet en gang. Det ble et helvete å få ut igjen, nettopp p.g.a. aluminiumskjernen. Har en 100 eske igjen ennå og tenkte jeg en dag skulle prøve dem i nettopp 308, men med flere prosjekter, er jeg usikker på hvilket 10 år :D

 

Dette er et supert 10 år for slike ting,å januar er måneden å starte i

Jeg har en kort pipe på min 308,så håper ikke det problemet vil bli stort. Hva med å lage meg 20 stk av den sorten,som en test for våpen med kort pipe og demper :mrgreen: ? Kostnadene dekkes selvsakt av meg :)

Event svar vdr dette kan taes på PM :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle også likt å prøve denne kula . Det står forresten en fotnote at denne kula vil gi seriøs "barrel fouling" ved utgangshastigheter over 3300f/s ,ca 1000m/s

Har skutt noen tusen av den 100 gr HPCE kula og den har gitt meg veldig bra presisjon med 36 gr N-120. Er forresten veldig ekplosiv da hele den kone delen på kula kun er mantel. Blyfyllingen er kun i nederste delen.

Har noen hundre liggende hvis noen har en rev de vil ødelegge skinnet på!

Link to comment
Share on other sites

Her er noen linker til andre lette kuler som egentlig er ment for handvåpen.

Selv har jeg prøvd 90 grs xtp i 7,62x39 og det har fungert fint til mikkel.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=142182

 

http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse.exe/browse?categoryid=7244&categorystring=9315+***+652+***+19785+***+9015+***

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil bruke "redusert" ladning (slik jeg gjorde) er den 100gn HPCE som å skyte med salong, selv uten demper. Jeg tror ikke det er vits i gå enda lavere i kulevekt, spesiellt hvis du skal bruke demper i tillegg, men det er nå min synsing...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...