Jump to content

Kan samme bikkje brukes på folk og vilt?


GreyGhost

Recommended Posts

Har en fuglebikkje (valp på 5 mnd.) som jeg også har planer om å trene opp til ettersøk. Spessielt samboer'n (men forsåvidt jeg og) har lyst til å lære den å finne folk også, altså oppi gata til Norske redningshunder. Er det uproblematisk?

 

Kan man lære opp bikkja til å "skille" på folk og dyr, altså slik at den veit hva den skal finne nå? Eller kan du risikere at den leter opp blåbærplukkere når den skal finne en påkjørt elg? (Eller motsatt kanskje ..?)

 

Noen som har peiling på dette?

 

- GreyGhost

Link to comment
Share on other sites

En god hund vil søke på det sporet du setter den på. Men jeg personlig ville aldri ha trent begge deler. Redningshundtrening er en livsstil - du trener beinhardt hver helg hele året sammen med andre og er forplikta på et helt annet nivå enn ettersøkstrening.

 

Blodsportrening gjør du når du føler for det - og du er ikke avhengig av andre. Det ene tar såvidt mye oppmerksomhet vekk fra det andre at du får en hund som ikke er skikkelig god på noen av delene. Mener JEG.

Link to comment
Share on other sites

Om du har tenkt å få bruke hunden din på jakt så styr unna trening til redningshund. Som jaktlykke skriver så er det enormt mykje arbeid. Trur rett og slett ikkje at du har tid nok til å trene alle 3 tinga. Og det er vel bedre å få ein god jakthund enn ein som er middelmådig på fleire ting.

Men eg kan jo ta feil denne gangen (og).

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det har blitt gjort, for jeg snakket med en som hadde hatt en vorster som han brukte som både redningshund (sommer) og som stående fuglehund på fjellet.

 

Hunden fungerte som kombihund en stund, og etter hva han sa selv gikk det greit fordi rammen rundt ble så forskjellig ved søk etter folk i forhold til fugl på fjellet. Likevel ble hunden trukket fra beredskapslisten etter noen få år, og den hadde heller ingen funn av saknede. Men det er det jo ikke så mange redningshunder som har. Etter det han sa var og ble det en halveis-løsning, og det er jo greiere å ha en hund som er skikkelig god i noe enn en som er sånn passelig eller tvilsom i flere ting.

 

Kan hende det hadde vært en bedre kombinasjon å satse på å godkjenne for redningshund (vinter), altså lavinehund, og kanskje som ruinhund etterhvert. Fordelen er at forskjellen på øvelsene blir større, og at det derfor er lettere for hunden å skille mellom øvelsene. Ulempen er at sjansen for virkelig å finne noen saknede en gang i løpet av hundens karriere er ganske mikroskopisk, og dessuten er lavinetrening veldig arbeidskrevende.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller satset på å få frem en god jakthund og ettersøkshund. Det er gjerne vanskelig nok, hvis man vil gjøre det skikkelig.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Det høyres i utgangspunktet vanskeleg ut, men kvifor ikkje?

 

Hundar er individer, i likhet med oss. Og eg hadde ikkje blitt forundra om nokon hadde ei bikkje som var brukande til begge deler.

 

Om det er "smart" og prøve på det, eller om ein risikerer å ødelegge bikkja slik at den ikkje er brukandes til nokon av delene, får andre svare på.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende det hadde vært en bedre kombinasjon å satse på å godkjenne for redningshund (vinter), altså lavinehund, og kanskje som ruinhund etterhvert. Fordelen er at forskjellen på øvelsene blir større, og at det derfor er lettere for hunden å skille mellom øvelsene. Ulempen er at sjansen for virkelig å finne noen saknede en gang i løpet av hundens karriere er ganske mikroskopisk, og dessuten er lavinetrening veldig arbeidskrevende.

U

 

Så vidt jeg har skjønt må man først bli godkjent redningshund (altså på barmark) før man går videre til trening på snø (altså lavine-hund). Altså man kan ikke gå direkte på trening på snø. Det er i det minste slikt jeg leser det som som står på sidene til Norske redningshunder.

 

Tanken var jo egentlig bare å ha dette som en liten hobby ved siden av jakta og sportrening. Ikke nødvendigvis for å få den godkjent som redningshund (det er jo "bare" en masse jobb som flere skriver). Tanken var bare å trene litt på dette for morro skyld - altså en enkel aktivitet å holde på med sammen med bikkja for å aktivere hue på den. Kunne tenke meg å lære noen enkle øvelser man kunne trene på da og bare holde på litt for seg selv.

 

Men det kan jo virke som om dette er et prosjekt man kanskje må gå inn for 100% - eller la det være ?

Må vel ta en tur i tenkeboksen da ...

 

 

Men takk for svarene folkens - blei vel litt klokere.

 

Greyghost

Link to comment
Share on other sites

Tanken var jo egentlig bare å ha dette som en liten hobby ved siden av jakta og sportrening. Må vel ta en tur i tenkeboksen da ...

 

Greyghost

 

Om det kunn skal vere ein hobby så er det ikkje noko problem, du kan jo også trene på brukshundspor.

 

beagle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...