Jump to content

Blaser BB97 kombi


SlAAnsky

Recommended Posts

Blaser kombi har hatt en unormal prisutvikling. For få år siden var nypris 16-17'.

Dette har steget kraftig til dagens nivå. Det har sikkert vært noen som har solgt brukte kombier for mer enn de selv betalte.

 

Litt avhengig av kaliber og alder på børsa du ser på, vil jeg anta at prisen bør ligge på 15-20' for et godt holdt eksemplar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har sett disse på finn.no , til 20-25 med uten kikkert alt ettersom. Har selv en bbf 97 luxus. Som jeg ga 23 tusen for. Det var med to stk montasjer med ringer. Å så fikk jeg med koffert .

 

Tror dette var et godt kjøp. Å jeg er veldig fornøyd med våpenet!! Det har et supert avtrekk!

 

Suverent på rådyrjakt.

 

Jeg anbefaler dette våpenet på det varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Nå var disse annonsene en illustrasjon for å vise hva man kan få med et budsjett på 25000,- Dessuten kan man betale en tysk våpenhandler for å ordne international shipping. Men tar man og ringer selgeren før man legger inn bud, er det mulig at selgeren er villige til å sende ut av landet allikevel.

 

Angående kaliber 16, er det ikke noe problem å kjøpe ammo, til all slags jakt.

Link to comment
Share on other sites

Blaser kombi har hatt en unormal prisutvikling.
Produksjonskostnadene har neppe steget så mye, så dette er det gode gamle trikset med å sette opp prisen, for å gi inntrykk av at man er ekslusiv og best, bare for å selge mer.

 

Finnes fullgode alternativer til Blaser kombi. Sjøl valgte jeg en Merkel SL2 til fordel for BB95. Mener jeg fikk alt det en Blaser kunne levere + bedre rifleavtrekk og bedre balanse.

 

Beveren Sport selger Merkel B3. Ville sett nærmere på denne dersom budsjettet tillater det.

25.000 mot Blasers 31.000. Sansynligvis minst samme kvalitet og funksjonalitet.

 

http://www.beverensport.no/images/kombi ... B3Jagd.jpg" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er et godt kjøp, men med et budsjett på 25000,- er det utrolig hva man kan kjøpe av brukte kombier. Spesielt hvis man importerer fra kontinentet.

 

Her er et eksempel:

http://www.egun.de/market/item.php?id=3127495

 

 

Jeg har halvparten av den der. Krieghoff Teck hagle kal.20. Sto i brukthylla til Landrø. Børsa er i nystand og jeg fikk den for 12k. Nobrainer.. Hagla er jo klargjort for riflepatroner og har snellert på fremre avtrekker. Har ikke turt å spørre om pris på kombiløp. Jeg trøster meg med at de lager det sikkert ikke lenger heller.. Innleggsløp kan jo være et alternativ hvis jeg blir desperat :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå var disse annonsene en illustrasjon.....

Jeg vil snu dette den andre veien. E-gun inneholder massevis av annonser for våpen som har noen tiår på nakken. Dette er våpen som ofte ikke er trykkgodkjent for moderne haglpatroner, og det er også derfor de er såpass rimelige. Det er meget mulig at de er håndlaget (uten at det gjør dem noe bedre) og at balansen er bedre (absolutt å foretrekke) men markedet regulerer dette selv, og derfor er det på bruktmarkedet mange usolgte gamle våpen og få moderne kombier som f.eks BBF97 tilsalgs.

 

Det er mulig å skaffe patroner i kaliber 16, men det er ikke like kurant som 12 eller 20. Jeg vedder min høyre fot på at et nytt våpen i kaliber 16 taper seg vesentlig mer enn tilsvarende våpen i 12 eller 20.

 

Til slutt: Jeg har ikke noen Blaser kombi, og skal heller ikke anskaffe.

Link to comment
Share on other sites

Dette er våpen som ofte ikke er trykkgodkjent for moderne haglpatroner, og det er også derfor de er såpass rimelige.
Jeg tror de er billige fordi det er et stort marked, og for tiden er det ikke gode tider, så det er kjøpers marked. Det er bra for oss som liker å kjøpe slike vakre våpen at det er mange som tror at man må ha ultramagnum-høytrykkspatroner for å ta livet av viltet. Da blir det billigere for oss. Men i Tyskland er det fortsatt lov med blyhaggel, så det skulle ikke påvirke dét markedet stort. Man trenger ikke bruke hagleløpet på de lengste holdene med en kombi.
..og derfor er det på bruktmarkedet mange usolgte gamle våpen og få moderne kombier som f.eks BBF97 tilsalgs.
Jeg tror heller dette kommer av at markedet er mettet. Våpen har lang levetid. Jeg regner med at de som kjøper et nytt våpen, har langt perspektiv på investeringen. Derfor er det få av disse våpnene på bruktmarkedet. Det er nok mange av våpnene som blir lagt ut for salg, først når eieren blir for gammel til å jakte.
Jeg vedder min høyre fot på at et nytt våpen i kaliber 16 taper seg vesentlig mer enn tilsvarende våpen i 12 eller 20.
Det kan godt hende. Nå er det ikke mange som produserer nye våpen i kaliber 16 som har skreddersydde baskyler. Det blir klumpete å bygge de på en standard kaliber 12 baskyle. Jeg hadde nok heller ikke kjøpt meg et nytt våpen i kaliber 16. Men uansett faller et nytt våpen mer i verdi enn et godt bruktkjøp.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...