Jump to content

3 nye kniver


steffen

Recommended Posts

jeg fikk pakke fra knifecenter.com idag :D

 

 

1-1-2.jpg

 

2-2.jpg

 

Opinel Inox No8

Bladlengde: 8,2cm

Bladtykkelse: 1,7mm

Totallengde: 19,4cm

Lengde lukket: 11cm

Vekt: 44g

 

 

Svord Peasant Knife

Bladlengde: 8,1cm

Bladtykkelse: 2,3mm

Totallengde: 21cm

Lengde lukket: 17,2cm

Vekt: 70g

Svord sier at denne kniven er inspirert av en 3-400år gammel kniv funnet i Bavaria, Tyskland.

men det finnes bevis for at kniver med mer eller mindre samme mekanisme har vært brukt betydelig lengre tilbake enn 400 år siden.

morsom liten sak, er litt bekymret for om den vil åpne seg i lommen.

 

Ontario RAT-7

Bladlengde: 17,5cm

Bladtykkelse: 5mm

Totallengde: 31,5cm

Vekt: 347g(505g m slire)

endelig har jeg den.

hvis jeg skulle beskrive den med to ord hadde det vært: akkurat passe.

den er stor og kraftig uten å være for stor.

laget av 1095 stål.

jeg håper bare den er god til å spikke med, gleder meg til å teste den.

Link to comment
Share on other sites

en kydexslire hadde vært noe, har planer om å lage en en vakker dag.

 

da jeg ikke har brukt den ennå, så kan jeg ikke kommentere på kvaliteten.

men førsteinntrykket er meget bra.

ulempen er jo en kjip slire, men la oss huske at den kostet 581,94kr + moms med dagens dollarkurs(hvis vi deler frakten på 3).

 

etter og tafset litt på den, er jeg veldig fristet til å bestille TAK-1 og RAT-5.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

Slira på RAT'en er nok crap ja. Både kydex, lær og alternative nylonslirer finnes (Blackhawk, spec ops brand).

 

Skaftet er kanskje litt kantete og gnager litt ved bruk?

Micartaen er enkel å file/slipe, bare vær forsiktig med coatinga.

 

Du får jo kjøpt Busse over disk i Oslo, sist jeg var innom kostet den billigste kr5500

Disse er kraftig overprisa (og nærmere 10 år gamle modeller), i likhet med at en RAT vil koste betraktelig mer over disk her.

Fra leverandør ligger Busse på $200-$300, men fortsatt 2-3 ganger mer enn en RAT.

Link to comment
Share on other sites

bladet sitter fint i skaftet, du trenger ikke å holde rundt skaftet for at kniven skal holde seg åpen.

jeg kan holde bakerst på skaftet å riste uten at den klapper sammen.

men dette kan justeres med 2 skruer.

 

å kalle den en lommekniv er vel å dra det litt langt.

i en sidelomme på en feltbukse eller i en jakkelomme, null problem.

men i de vanlige bukselommene når man sitter, sitter på huk, klatrer og tilbringer arbeidsdagen i alskens rare stillinger, så synes jeg den er litt upraktisk.

da den er ganske lang, i tillegg til at den arm som gjør den ganske enkel å åpne.

 

skarpheten ut av esken var helt grei, ikke like skarp som Helle/Brusletto men skarpere en div andre rimelige kniver.

 

den er laget av karbonstål, så den vil ruste om man ikke tar forhåndsregler.

 

den har en relativt røff finish, bl.a avrundingene på skaftet har en ørliten kant.

men ikke noe jeg merker når jeg holder den.

Svord Peasant fåes også med plasthåndtak i en rekke usmakelige farger.

Link to comment
Share on other sites

den er i hvertfall veldig skarp om glemmer seg av, og drar fingrene langs bladet... god kjøttkniv...:oops:

jeg skal prøve å få til en liten anmendelse.

 

det er mulig den overrasker, men tror ikke denne blir brukt noe særlig.

det virker som om den er for liten som eneste verktøy, hvis man baserer seg på bål til varme og matlaging.

kombinert med en foldesag, for å klyve et par kubber til opptenningved, så hadde jeg foretrukket noe mindre.

 

tror neste knivkjøp blir en RAT-5

Link to comment
Share on other sites

1-1-3.jpg

 

har tatt av sideplatene og pusset med sandpapir.

om de ikke er blitt slik jeg ønsker dem, så i hvertfall noe bedre.

får se i morgen når de har tørket.

dere syns sikkert jeg er gal, men jeg har pusset platene til en glattere overflate.

 

tips: micarta er ikke særlig egnet til å spikke i.

det var egentlig ganske greit å pusse i micarta, brukte sandpapir #80 til forming, og #240 til finish.

pussingen lager mye finstøv, kan være verdt å huske før man begynner ved stuebordet.

 

spørsmål: for å få en glatt og ensfarget finish på micarta, trenger jeg da en finere type micarta?

Link to comment
Share on other sites

Du kan finslipe og polere micarta, og da får du fram fargen bedre. Mye jobb om du skal få det helt fint. Og skal du ha den helt fin må du polere.

Fargen vil også komme fram etter en tids bruk om du ikke gjør noe, da du jevner ut overflaten med slitasje og du får et lag med svette/fett osv. Noen bruker olje for å framskynde denne effekten. Skal du gjøre dette så ikke bruk noe olje som herder eller er klissete. Matolje kan kanskje fungere.

 

Jeg synes strukturen i canvasmicarta er så grov at det ikke blir så fint/elegent å polere den. En røff sandblåst eller grovslipt (ikke finere enn 120 papir) overflate får en jevn struktur som gir et greit utseende og er veldig funksjonell.

 

Linmicarta egner seg ikke så bra med den sandblåste/grovslipte strukturen, og det gir ikke like god friksjon som canvasmicartaen gir. Fibrene er mye finere, og resultatet ser grått og skittent ut. Derimot ved finsliping og polering gir de fine fibrene et fint mønster.

 

Det varierer hva slags micarta RAT bruker.

RAT-6 skal ha linmicarta skaft, så kanskje like greit å slipe den glatt.

Link to comment
Share on other sites

Vær så snill å kom med en liten "anmeldelse"\kommentar på RAT-7 når du har fått testa den litt.

Jeg driver å sikler litt på den, men lurer på om jeg kanskje skal gå for RC-6\ESEE-6 i stedet, mest p.g.a. slire og grep.

 

Jeg fikk en ESEE-6 i hus for ikke så lenge siden, og må innrømme at jeg så langt er veldig imponert. Var på jakt etter en solid kniv i str. M/L, og som kunne være en allrounder på tur.

 

Den virker veldig solid (4,8mm tykt blad - langt ifra det tykkeste når det gjelder amerikanske "survival" kniver) til tross for at den verken er blytung eller ubrukelig til annet enn hugging. Tvert imot fungerer den veldig bra som en "kjøkkenslicer" - selvfølgelig med tanke på hva slags bruk den er tiltenkt; den slår aldri en skikkelig kokkekniv. Har testet litt mot noen av de andre knivene som jevnlig er i turrotasjon, og vil si den fungerer vesentlig bedre som "slicer" enn en Cold Steel SRK (Carbon V), Swamp Rat Camp Tramp og en Ranger Afghan, men dårligere enn Fällkniven Odin (ikke overraskende da den - til tross for å være noe tykkere (6,5mm) - har full konveks sliping). Full flat sliping og ikke den aller verste vinkelen på slipefasen (ca. 20 grader per side) fungerer overraskende bra, og faktisk enda bedre enn jeg hadde håpet på. Til hugging vil nok Camp Tramp og Odin slå den lett, men det er heller ikke noen stor overraskelse da begge er både større og tyngre. Men nå er det særdeles sjelden jeg hugger ned noe større på tur enn kvister med noen cm. i tykkelse (dette gjør jeg til gjengjeld ofte), og til det duger den i bøtter og spann.

 

Når det gjelder ergonomien på skaftet syns jeg det er veldig bra. Jeg har relativt store hender, men tror ikke skaftet vil føre til noe ubehag med medium hender heller, men dette er vel høyst individuelt. Den gir godt og behagelig grep på de fleste måter. Jeg er ikke noen stor fan av "choil", men denne funker faktisk helt greit.

 

Sliren (en eller annen støpt plasttype) virker solid og fungerer veldig bra - ikke minst er det enkelt å vaske den. Vil nesten si jeg liker denne bedre enn typiske kydexslirer. Kniven sitter sikkert - tror nesten du kan riste så mye du vil uten at den faller ut, uten at jeg har prøvd dette. Men skal du ha den i beltet er man nødt til å finne noen smarte løsninger selv, eventuelt kjøpe med en "molle-back" (!!!). Jeg kjøpte med en slik finurlig innretning, og med plastslira på "molle-back'en" fungerer det veldig bra - enkelt å bære i beltet og kjapt å feste på sekken.

Det er dog - sett i mine øyne - to svakheter med slireopplegget: Det veier unødvendig mye (spesielt når kniven er såpass "lett" til å være den type kniv den er), og det ser ut som om en er på vei til neste Herculesflight med destinasjon "urolig og utrivelig verdenshjørne". Men funksjonelt syns jeg så absolutt det er.

 

Alt i alt er jeg strålende fornøyd. ESEE-6 er et veldig bra kompromiss (noe jeg tror man må akseptere når en kniv skal kunne gjøre "alt") - den funker til alt, men er ikke best til noe. Den er ikke noen øks, og heller ikke noen finspikker, men den gjør begge deler overraskende bra. Sånn sett tror jeg nok den kommer til å bli flittig brukt på jakt- fiske og fototurer fremover.

 

Ikke meningen å kuppe tråden, men RAT-7 er vel noenlunde i samme kategori, samt at noen vurderte en ESEE-6.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...