Jump to content

And eller gås? Spetakkel på sørfjorden i Vaksdal


sorfjornvaxd

Recommended Posts

Hei, for bare en halv time siden ble vi vitner til et fantastisk spetakkel på fjorden rett utenfor huset. Hverken båt eller jaktboka lå klar, men kamera gjorde det. :) Finner ikke jaktboka, kanskje noen av dere kan drive med artsbestemmelse for meg? Det er snakk om flere hundre fugler, som ga mye lyd fra seg. De jaktet åpenbart på fisk, og holdt etter hvert ikke så godt sammen lenger. De kom som en stor samlet flokk. Fantastisk syn!

 

video 2

 

bilde 1

bilde 2

bilde 3

 

Ingen av videoene jeg lastet opp ble spesielt gode... Får prøve meg på stor fil etterpå.

Link to comment
Share on other sites

De er også observert ute ved Osterøybrua/Takvam/Tunes. Etter det jeg har klart å forhøre meg med eldre i bygda er dette første gang det er observert Ærfugl så langt inne i fjorden. Det har imidlertid i lang tid vært en tallrik bestand ved Nordhordalandsbruen.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Fint å se!

 

men man begynner å lure om de virkelig er utryddnings truet når man ser dette, men det er jo jakt på ærfugl visse deler av landet

 

har også hørt, at sjøfugelen trekker lengre innover kysten, nærmere land, er ikke bra.

 

det vil si at tilgangen på fisk lengre ut blir mindre, så de trekker innover får å finne mat :shock:

 

isåfall er ikke dette bra.

 

kan noen korrigere meg om jeg tar feil

Link to comment
Share on other sites

@Oddvar, fantastisk info, takk! :) Høres ut som om de har vært i området en stund nå? Når observerte du de først? Fjorden er på vel 1400m her, og til tider brukte de godt over halvparten av fjorden. Jeg føler ikke det er dumt å tippe at dette er en populasjon på mange hundre, om enn ikke såvidt firesifret. Det er vel sant at både fisk vi benytter oss av, men også brisling og andre små er på kraftig retur. Mener å huske en skikkelig katastrofeartikkel i BT i høst, der fiskerne sjøl slå alarm. Trist å få koblingen mellom denne fantastiske opplevelsen til noe som truer bestanden - og jeg vil ikke slutte fra å observere en stor flokk til å åpne for jakt på en art.

Link to comment
Share on other sites

det vil si at tilgangen på fisk lengre ut blir mindre, så de trekker innover får å finne mat

Ærfugl spiser ikke fisk. Kun bløtdyr, krabber, blåskjell etc.

Det er i tilfelle tilgangen på slikt som er årsaken.

 

Ellers ser jeg ikke helt viktigheten med jakt på ærfugl. Den er nesten tam og meget enkel å komme innpå, ikke smaker den godt og ikke er den en predator.

Link to comment
Share on other sites

Hva smaken har å si her kan jeg ikke helt skjønne. Noen liker geitost, noen liker ikke fisk, noen synes geitost smaker eselpung, finnes sikkert noen som liker eselpung, tråder om hvorvidt makrell er mat eller ikke pleier å bli på nivå med ulv og 6.5x55 og det finnes altså også folk som liker ærfugl.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det ingen regel uten unntak. Det finnes mennesker som synes ærfugl er godt. Men de menneskene er få, meget få. Jeg og mitt jaktlag har felt oppimot 1000 ærfugl. Noe av kjøttet beholdt vi selv, men det meste ble gitt bort til venner, kjente og kolleger. Alle synes det var spennende å få gratis viltkjøtt. Problemet var bare at ingen ville ha gratis kjøtt en gang til. (Det er selvfølgelig unntak her også, jeg har en gammel onkel med ødelagte smaksløker som spiser absolutt alt :lol: Han synes ærfugl er nydelig) Etterhvert var kontaktnettet oppbrukt, og vi ble ikke kvitt kjøttet. Derfor opphørte også jakten fra vår side da vi fant det unødvendig å jakte på et vilt som er nesten tam og meget lett å felle, ikke gjør noen skade, ikke er predator og som (nesten) ingen vil spise.

 

Det meste av vilt som jaktes (med noen unntak, bl.a predatorer) oppleves som meget god mat av de aller fleste.

Link to comment
Share on other sites

Det blir helt feil å si at ærfuglen ikke er predator. De er særdeles effektive skjellsankere. Gourmeter og ærfugl har til felles en lidenskap for haneskjell. For en dykkende gourmet er drømmen å finne et felt med haneskjell, skrekken er om man må dele feltet med ærfugl for da blir det fullstendig rensket for godsakene.

Link to comment
Share on other sites

ja,da får dere kakke dere på lag med minken,og desimere bestanden..... :roll:

 

Ta deg en bolle!

 

For det første så er Ærfuglen fredet i Hordaland, så det er ikke snakk om å jakte på den i det heletatt før en eventuel forskriftsendring, og den kommer vell neppe med det første.

Deretter har vi ingen tradisjoner for å holde Ærfugl som husdyr her i Hordaland, så hvorfor denne skulle behandles noe annerledes enn Skarv og annen sjøfugl forstår jeg ikke. At dere ikke har jakt på Ærfugl er helt greit, men å si at fordi dere har holdt den som husdyr så er det tradisjon i hele landet blir jo litt feil.

 

Om Ærfugl smaker godt eller ikke forbeholder jeg meg retten til å prøve ut selv før jeg mener noe om. Den jaktes i store deler landet fra Rogaland og øst til Svensegrensen, så at noen mener det er en matressurs er for meg ganske åpenbart..

(Og er Ærfugl som annen andefugl vil den utvikle skyhet overfor mennesker når den blir jaktet på. Stokkand i parkanlegg er ikke spesielt sky, derimot er den mer enn sky nok ute i det fri.)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

ja,da får dere kakke dere på lag med minken,og desimere bestanden..... :roll:

 

Ta deg en bolle!

 

For det første så er Ærfuglen fredet i Hordaland, så det er ikke snakk om å jakte på den i det heletatt før en eventuel forskriftsendring, og den kommer vell neppe med det første.

Deretter har vi ingen tradisjoner for å holde Ærfugl som husdyr her i Hordaland, så hvorfor denne skulle behandles noe annerledes enn Skarv og annen sjøfugl forstår jeg ikke. At dere ikke har jakt på Ærfugl er helt greit, men å si at fordi dere har holdt den som husdyr så er det tradisjon i hele landet blir jo litt feil.

 

Om Ærfugl smaker godt eller ikke forbeholder jeg meg retten til å prøve ut selv før jeg mener noe om. Den jaktes i store deler landet fra Rogaland og øst til Svensegrensen, så at noen mener det er en matressurs er for meg ganske åpenbart..

(Og er Ærfugl som annen andefugl vil den utvikle skyhet overfor mennesker når den blir jaktet på. Stokkand i parkanlegg er ikke spesielt sky, derimot er den mer enn sky nok ute i det fri.)

 

mvh

Oddvar

 

+1 Eg har ikkje troffe på tam ærfugl når eg har vert på skarve jakt, letere å komme innpå skarven er ærfuglen.

Link to comment
Share on other sites

Man skal være en særs dårlig kokk, om en ikke klarer å lage noe godt av en slik fin råvare :!:

Jeg spiste selv marinert lundefugl på island i aug i år, ikke så værst det heller :wink:

 

Jeg lurer foresten på om dette kan være den store flokken som hvert år pleier å ligge ved Hauglandsosen på Askøy.

Her har det vært mye bråk det siste året grunnet entreprenørarbeidet med den nye framo fabrikken, og jeg har ikke sett flokken der i vinter.

Ikke mangen minutene å fly inn i sørfjorden fra Askøy for slike dyr.

De trekker nok ut igjen til våren, og hekker på øyene i vest.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det ingen regel uten unntak. Det finnes mennesker som synes ærfugl er godt. Men de menneskene er få, meget få. Jeg og mitt jaktlag har felt oppimot 1000 ærfugl. Noe av kjøttet beholdt vi selv, men det meste ble gitt bort til venner, kjente og kolleger. Alle synes det var spennende å få gratis viltkjøtt. Problemet var bare at ingen ville ha gratis kjøtt en gang til. (Det er selvfølgelig unntak her også, jeg har en gammel onkel med ødelagte smaksløker som spiser absolutt alt :lol: Han synes ærfugl er nydelig) Etterhvert var kontaktnettet oppbrukt, og vi ble ikke kvitt kjøttet. Derfor opphørte også jakten fra vår side da vi fant det unødvendig å jakte på et vilt som er nesten tam og meget lett å felle, ikke gjør noen skade, ikke er predator og som (nesten) ingen vil spise.

 

Det meste av vilt som jaktes (med noen unntak, bl.a predatorer) oppleves som meget god mat av de aller fleste.

 

Hvorfor skøt dere 1000 ærfugl når dere ikke likte å spise de :?:

Jeg tror jeg skulle funnet det ut med å felle et par stykker :!:

Link to comment
Share on other sites

@202 outback, det kan godt være! Nå blotlegger jeg jo enda mer mangel på kunnskap, men jeg lurer på hvor de holder til nattestid, og om de er passe lokale? Altså om det er sannsynlig at de flyr frem og tilbake mellom ytre og indre strøk? At jeg ikke har tenkt å jakte på de nå er jo opplagt for alle som har lest innleggene mine, så andre gidder jeg ikke en gang å kommentere. Men det er praktfulle dyr, og siden det er så mange synes jeg det er snålt om de klarer å gjemme seg helt bort. Har hørt de 2-3 ganger siden jeg filmet de på fjorden her om dagen, men jeg har ikke sett noe til fuglene.

Link to comment
Share on other sites

ikke smaker den godt :shock: er omtrent vokst opp på ærfuggel !vokste opp i skagen i Danmark og der trekker den norske og svenske ærfuggeln bestandene forbi på vinter/høst trekket!min far førte jaktdagbok og han nedla på 30 år som strandjeger over 10000 ærfuggel så det ble mye god mat i huset!! :wink: denne jakten bedrives i hele danmark hvor ærfuggel ansees som god mat!bon appetitt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror resultatet på smaken her har mer med kokken å gjøre en råvaren :wink:

 

 

Hvor ærfuglene er om natten er ikke godt å si.

Jeg vil tippe i ommråder med noen holmer og grunner, det er ikke mangen slike plasser i sørfjorden men det fines noen.

Jeg tviler på at de flyr helt vestom hver natt, men på vårparten forsvinner de nok vestover.

Link to comment
Share on other sites

jeg vet at farmin og hans far skaut en god del ærfugl før i tiden, og de jaktet for kjøttets skyld. har hørt mye om hvor godt ærfugel er, men siden jeg bodde i en fredningsdel i landet, har jeg ikke smakt.

 

no har jeg flyttet til en del der jakt er lov, så til høsten skal ærfugel smakes.

 

jeg trur smaksopplevelsen har mye med kokken og gjøre, og takk å lov!!! at alle ikke har lik smakssans

 

ærfugl står på menyen i høst :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...