Jump to content

50 eller 56


jokke med kniven

Recommended Posts

Se på hvordan du vil bruke den. Normalt regner man at øyet til en voksen person kan utnytte en utgangspupill (objektivdiameter delt på forstørrelse) på opp til ca. 7 mm. Mindre enn dette oppleves som svakere lys. Forskjellen mellom en 50mm og en 56mm ligger da altså i hvor stor forstørrelse du kan bruke ved denne utgangspupillen - dvs. 7x for 50mm og 8x for 56mm. En kikkert med 50mm objektiv blir lettere og mer kompakt, og den kan monteres lavere. Tenk gjennom hva som passer ditt behov.

Ad valg av merke, så blir det en del smak og behag, og de beste er dyre. Hvis lysgjennomslipp er viktigste egenskap, så er min oppfatning at Zeiss Victory serien og Swarovski Z4 og PV seriene er de som kommer best ut, har selv en forkjærlighet for Swarovski PV og bruker 3-12x50 fra den serien. MEN det er et subjektivt valg.

I litt mer skapelige prisklasser er der mange andre gode kikkerter, du går ikke feil med noen av de europeiske.

Link to comment
Share on other sites

Swarovski PV 3-12x50. Kan gå god for denne. Naboen har en slik. Jeg har en PV-N 2,5-10x56. En del større, men marginalt bedre i dårlig lys. Blir også høyere montert, og dermed kan kinnkontakten på kolben bli dårlig.

I dag hadde jeg nok kjøpt det samme som naboen. :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Zeiss Varipoint med retikkel 69, om det blir en 50 eller 56 spiller mindre rolle. Hvis du jakter mest i skumring så kjøp 56, for da vet du at du har kjøpt det råeste til praktisk jakt ( jeg anser 72 for dårlig egnet til praktisk jakt).

Med dette sikte har du lys både natt og dag, og det lyset blir du bare mer og mer glad i !

 

Hvis du ikke vil ha Zeiss er ikke Smidth&Bender eller Swarovski å forakte heller, hvem du velger av disse tre er en smaks sak. Disse to har kanskje bedre løsninger på lysbryter....

Jeg hadde Meopta R1 56 og byttet til Zeiss, testet Zeiss`n mot kammeraten min sin Meopta R1, og JA det ER klasseforskjell. Faktisk så jeg like godt i min gamle 1,5-6x42 Zeiss som i Meopta`n når vi lå side om side å skjøt til det blei for mørkt.

Link to comment
Share on other sites

skal på hjortejakt og er avhengig av god lysåpning...
Ikke for å gøre narr, men det er ingen som er avhengig av god lysåpning.

 

Det man er avhengig av, hvis man jakter under dårlige lysforhold, er å se godt. Altså trenger man god kontrast og god oppløsning. (som er to sider av samme sak.) God lysåpning er kun én av de egenskapene et sikte bør ha, men det er så mange fler.

 

Dette må vel snart være forumets mest diskuterte tema.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med noenlunde den samme problemstillingen. Holder på å forhandle med diverse pushere om en pakkeløsning. Den heldige utvalgte riflen er en Blaser R93 Prof, med kort løp i 308 win og demper. Riflen skal benyttes både på drevjakt på dagen, og posterin i skumringen/natt. Alternativene er forskjellige modeller fra Swaro og Zeiss. Blir Duralyt og Classic regnet som "mye" mindre gode i skumringen enn Victory og PV fra Swaro? Har en god avtale med en av pusherne, så det vil bli en relativt stor prisreduksjon i kjøpet, derfor kan jeg vurdere Victory og Pv modellene som høyst aktuelle.

Link to comment
Share on other sites

Her er den ultimate kikkerten til Blaseren.

http://www.eurooptic.com/product~description~Zeiss_Victory_Varipoint_2.5-10x50_T*_Reticle_60_Rail_mount_Rifle_Scope.htm

 

Blaseren er beregnet til raske skudd. Det er denne kikkerten også med lys også for dagbruk .

Ut i fra hva jeg har lest fra jegere som nå jakter med de nye FL linsene til Zeiss er disse bedre i skumring.

Det kan tolkes som om dette nye 50 FL objektivet ligger jevnt med det tidligere 56 objektivet til zeiss.

Hvis det blir mørkere en at du kan bruke denne, er det uannsett på tide å gi seg for kvelden.

Varipointen er svenskenes og mangen andre europeiske lands førstevalg til jakt på villsvin om natten. Dette bør være de samme egenskapene som vi trenger på hjortejakta her hjemme.

 

Må rette meg selv her :!:

Det er ikke FL linser på denne modellen selv om det står det i de tekniske spesifikasjonene i linken.

Sendte en mail til eurooptics vedr en lik kikkert som lå for salg, fikk svar at det var kun 4-16 og 6-24 serien som er produsert med FL linser. :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...