Jump to content

Bucken til Bukken tålte ikke å bli slått på


Bukken

Recommended Posts

Jeg har en halvgammel Buck Vanguard liggende, med gummigrep var den god å holde i, og lynkvass når jeg endelig hadde fått satt den opp. Eneste jeg ikke var fornøyd med var den overdimensjonerte fingersperren, som gjør at man må ha slire med stropp og knapp. Dette gjør det til en tohåndsoperasjon å hylstre jernet.

 

Nuvel, en mørk og stormfull aften mot slutten av de hårde 90-årene skulle sidene på en hjort skilles fra ryggen. Dette foregikk i øde marker hundrevis av meter fra vei. Det ble slått på bladryggen med egnet redskap. Bucken, derimot, var ikke egnet til mishandlingen, og det røk av en flis av eggen på størrelse med halve lillefingerneglen.

 

Senere har jeg gledet meg over at Morakniver lar seg hylstre enhånds, men jeg har ikke helt fått meg til å hive Bucken heller. Jeg har heller ikke hatt mage til å returnere kniven til produsenten, da ulykken må kunne sies å være selvforskyldt. Hva mener de kyndige forumister, bør jeg hive skiten? Eller sende den på en Amerikareis, i håp om å få noe tilbake? Eventuelt andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde reklamert på den selv om det bare er en buck.. er fortsatt et produkt som skal fungere..

hadde jeg brukt den som brekkjern og tuppen hadde gådd så hadde jeg etter mitt syn måtte tatt den på engen kappe.. men nå bruker jeg ikke noen kniver som brekkjern uansett hvor lite glad jeg nå skulle være i dem :P

 

prøv på reklamasjon å si at der må ha vært en svakhet.. iværstefall får du et nei, i værstefall nr 2 får du en ny buck ;)

Link to comment
Share on other sites

trådstarter forteller jo at han selv er skyld i problemet.

Dette er ikke noen reklamasjonssak. Det sier mer om de som mener dette er en reklamasjon enn det sier om produktet.

Buck er ikke ansvarlig for at deres produkter ikke tåler å bli brukt på en ikke tiltenkt måte.

Link to comment
Share on other sites

såpass seigt stål som 420HC burde tåle battoning.. (holde en egg godt derimot)

hadde en 119 da jeg var yngre som fikk se mye battoning med harde redskap der endte det med at ryggen deformerte seg lett. ingen chipping av bladets bredeste punkt :roll:

 

vil gjette på et det er feilherding..

 

edit: au var det så lenge sida du kjøpte den.. da har du vell lite kjøpslov på din side

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm..ikke Buck,men Helle.

Jeg har en supergammel Isak Strømmen samekniv. En slik på rundt 45 år. Lager av bladfjærene på dem gammle tyskervognene som var i F.mark mel 40-45. Den har jeg brukt til apsolutt alt som den ikke skal brukes til. Den har t.o.m ligget i vann 7 mnd. Gravrust og greier. Pusset den opp med stålull,å kniven er som gammelny. Denne kniven er trollsterk,men jeg er faktisk redd for den,så nå er det kun en hjemmekniv.

Så i.o.m at den kniven er pensjonert friluftskniv gikk jeg til innkjøp av en Helle samekniv.

Kvass og god da den var ny.

Første tur..huffsig vær,å jeg skulle fyre bål. Gjorde som jeg pleide med den gammle kniven. Skulle klyve en liten bjørkepinne. Slo på ryggen av kniven 1 gang med en liten Fiskars turøks..

Pling sa det..å bladet delte seg i 3 biter. Jeg studerte bruddstedene med et forstørrelseglass,å så tydelige"luftbobbler"i stålet.

Jeg leverte kniven inn dær jeg kjøpte den,å fikk penga tilbake. Å det enda jeg sa hva jeg hadde gjort. Den burde tålt mer..det burde din Buck å..

Link to comment
Share on other sites

Siden det er så lenge siden er det nok ut-datert. De kan se alderen på stempelet.

 

En annen mulighet er å slipe den om.

Har du bilde?

 

Helles samekniver er i rustfritt stål, og er mer følsomt for slag enn fjærstålet brukt i Strømengs samekniver.

Kniver i rustfritt stål er ikke egnet til den behandlinger.

Link to comment
Share on other sites

Kniver i rustfritt stål er ikke egnet til den behandlinger.

ikke engang små kniver som typiske Norske tollekniver(12c27 eller Helle's laminat)?

Ikke til å bli slått på med metallgjenstander nei. Og i alle tilfeller ryker reklamasjonsretten. (I noen ekstremt få tilfeller har man ubetinget garanti, men da har man som regel betalt noen lapper.)

Link to comment
Share on other sites

gode kniver i rustfritt sliter ikke med slik behandling.. jeg kommer ikke til å slutte å skryte vg10 opp i skyene med det første..

 

hopp ut til 7:08 her for et meget smertefullt eksempel.. ikke at jeg på noe vis anbefaler, noe slikt. bruk en vedkjepp ved battoning / kløyving av ved

 

http://www.youtube.com/watch?v=hNz4ebLkw8o" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Helt fra jeg var guttunge syntes jeg at buck kniver var veldig tøffe, når jeg ble 25 fant jeg ut at de faktisk ikke hadde noe spesielt bra stål.

Jeg har imidlertid skaffet meg et par vanguard i stålet S30V som Buck lager for cabellas.

De holder seg utrolig skarpe men er noe dritt å bryne, bruk tormeken før du går hjemmefra.

 

Jeg innbiller meg at S30V stålet skjærer bedre i kjøtt en det tradisjonelle stålet, kan det ha noe med at overflaten på stålet er annerledes? Det virker nesten som om det skulle være mikroskopisk serratert.

 

Jeg har ikke prøvd å hogge lårbeinet til en elg i to, eller kløyve ved med dem ennå.

Link to comment
Share on other sites

Helt fra jeg var guttunge syntes jeg at buck kniver var veldig tøffe, når jeg ble 25 fant jeg ut at de faktisk ikke hadde noe spesielt bra stål.

Jeg har imidlertid skaffet meg et par vanguard i stålet S30V som Buck lager for cabellas.

De holder seg utrolig skarpe men er noe dritt å bryne, bruk tormeken før du går hjemmefra.

 

Jeg innbiller meg at S30V stålet skjærer bedre i kjøtt en det tradisjonelle stålet, kan det ha noe med at overflaten på stålet er annerledes? Det virker nesten som om det skulle være mikroskopisk serratert.

 

Jeg har ikke prøvd å hogge lårbeinet til en elg i to, eller kløyve ved med dem ennå.

 

S30V er mer slitestrekt enn 420 og 425M brukt av Buck, den holder eggen lenger på mykt materiale og er værre å slipe/bryne. På den andre siden er det sprøere enn de andre ståla, og prøver du å hogge eller slå på bladet vil S30V lettere knekke og chippe enn 420/425M. Så du bør nok bruke noe annel på lårbeinet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden det er så lenge siden er det nok ut-datert. De kan se alderen på stempelet.

 

En annen mulighet er å slipe den om.

Har du bilde?

 

Helles samekniver er i rustfritt stål, og er mer følsomt for slag enn fjærstålet brukt i Strømengs samekniver.

Kniver i rustfritt stål er ikke egnet til den behandlinger.

Har samekniv fra Helle, som ikkje er rustfri.Denne har holdt ut med kraftig misbruk i 25 år.Men den må stellast for at man skal unngå rust,og bortsett fra kniven fra Bache-Wiig er den fortsatt favoritten.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Hvis du hadde turøks med deg, hvorfor brukte du ikke den til å skille ryggen fra hjorten? ;)

 

Spøk til revolver. Jeg kjenner ikke materialspesifikasjonene, kjemisk sammensetning osv til typisk knivstål.

Men fra erfaring med andre typer stål så er det jo gjerne slik at desto hardere og mer deformasjonsbestandig,

desto mindre duktilt er stålet.

 

Fra egen erfaring er Buck et sant hel""#% å sette opp om det først har kommet hakk i eggen.

Å bruke kniven som øks er vel strengt tatt heller ingen vits så lenge nettopp øksa er oppfunnet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...