Jump to content

Krag? Hva slags kaliber er dette?


horsti

Recommended Posts

Hei!

Jeg har arva denne rifla da jeg var liten pjokk og registrerte denne på meg ved et våpenamnesti for noen år siden og da fikk jeg "kaliber ukjent" på våpenkortet... Finnes det ammunisjon å få kjøpt til disse eller er den rett og slett ikke brukelig lenger?

mye mulig spør dumt nå, men fant ikke noen helt like omtalt når jeg søkte på forumet her...

På forhånd takk for alle som gidder å svare :D

 

 

 

2r55g8m.jpg

 

2pzmb08.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er nok 90% sikkert en 6,5x55. Men ta den med til en børsemaker/våpenbutikk så de kan sjekke kammeret.

 

Er den i 6,5x55 så husk krag trenger redusert ammunisjon pga den tåler ikek trykk til moderne ammunisjon.

 

Ammunisjon kalt "rekrutt" kan brukes og annen skytterlag ammunisjon merket "Godkjent for krag"

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for informativt svar :)

Har fått høre at det kan være "litt skummelt" å komme med "dumme" spørsmål på dette forumet pga mange bedrevitere som ikke tålerer nykommere med lite kunnskap. Derfor har jeg nølt litt med å poste denne tråden, men sålangt er jeg positivt overrasket :D

 

Er slike våpen verdt noe særlig forresten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så god greie på krag. Men er det du har en ikke ombygget karabin som har samme nr på alle deler(så kalt nrlik) så er den værdt noe ja. Men ellers så er det mest noe å ha for kosen sin skyld :wink:

 

Så alt fra 500- noen tusenlapper....Men det kommer sikkert oen eksperter innom her og ser hva det er du har og om det er en "herpet" ombygget rifle.

 

Uansett så få noen til å se på kammret i børsa. Skaff deg ammunisjon(få politiet til å endre kort så kaliber står på) og kos deg på skytebanen med en gammel børse :wink:

 

Og ja det er synd det skal være noen som ikke tåler folk som har litt mindre greie på ting enn seg selv her inne :evil:

Link to comment
Share on other sites

Flott krag! Den syns eg du skal ta vare på! Den er fin til koseskyting, og det går og an å bygge den om til jaktrifle eller jaktfeltrifle. Ver obs på at krag og regnver aldri har vore nokon god kombinasjon. Børsa tåler det for all del, men treffpunktet endrar seg.

 

Det er verkelege synd om du har kvia deg på å poste spørsmålet ditt. Vi prøvar å ha den vanlege tilnærminga med at "det fins ingen dumme spørsmål, berre dumme svar".

Det som ein del blir provosert av, er om ein lagar ein tråd med eit spørsmål som er stilt og besvart mange gangar før.

Tommelfinger-regelen er å første leite og søke litt på forumet om ein finn svar på spørsmålet. Gjer ein ikkje det, so spør ein. Skulle ein vere i tvil, so er det berre å spørre ein moderator eller ein av dei kunnskapsrike "ringrevane" på forumet om hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner nummer innprenta 3 steder og det er det samme nummeret hele veien. Den bærer jo preg av å ha blitt brukt, så strøken er den ikke, men for meg så er det en stor del av sjarmen med et eldre våpen..

Trur jeg skal la våpenkortet være som det er, er jo som et "joker"kort når en skal handle ammo :P

Får finne meg en børsemaker som kan undersøke det nærmere, om det ikke er verdt noe spesielt og jeg får kjøpe meg nye våpen uten å kvitte meg med det så gidder jeg ikke gi det bort billig heller.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner nummer innprenta 3 steder

 

Bare å lete videre :D Disse er stemplet på de utroligste steder, tror jeg kom opp i nærmere 20 stempler på min :wink: Innsiden av bakkappa, begge løpsringene, baksiktet, innsiden av magasinet, flere steder på sluttstykket,stokken, overtreet! osv osv.. Ganske kult.

 

Flott børse, du får dessverre neppe store penger for den så den kan du med god samvittighet beholde selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...