Jump to content

kvalitetsendring star baikal?


stardust

Recommended Posts

var å såg på ny hagle for noen dager siden. har ei star 27 selv og den er eg veldig fornøyd,derfor annb eg den til andre også.......eller..... vi var som sagt å såg på ei 27 o/u. såg først at dei nå hadde finere stokk og org lev m rekylkappe. tok av forskjeftet og bendet løpa forsiktig sideveis der var tydelig slakk-les ikke norm klaring. den var full av trespon mjøl mellom pipene sanns glemt å blåses før lev. så en kikk inni kammera og såg det var dårlig mask/polering mildt sagt. eg bemerka dette til selger. han svara sånn er det bare. greit det men vi kjøpte ikke noe den dagen. den hagla virka ikke til å være i samme standar som min gamle star. vi er fremdeles på jakt etter ei hagle men nå er eg åpen for andre billigmerker eller brukt. noen som har erfaringer med nye star? eller var dette bare uflaks??

Link to comment
Share on other sites

Har en baikal 2007 mod ij27 med ejektor og 5 choker, merka ikke noe til det med trespon men merka at

blåneringa under forskjeftet ble slit pga trang tilpasning. Ellers så tåler ikke chokene i baikalen bruk av remington

hevi shot, fikk sprengt choken (1/4 imp cyl) etter bruk av den patronen, men ellers får man det man betaler for verken

mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

akk ja... tiden har vel løpt fra denne produsenten da! ser jo på svara at det er skjedd endringer. godt at min gamle star fremdeles er oppegående. vi får se oss om etter ei fint brukt sauer etc i stedet eller ei av disse mediumprisa italienske børsene. takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

takker for alle tilbakemeldingene ang nyere star baikal. havnet opp med ei winchester supreme sporting fra jaktdepotet i dag. var en liten flekk i blåneringa størrelse med fyrstikkhode som d sk fikse for meg. prisen 6500,- for ubrukt våpen som kun har stått i hylla deres. som sagt før så var jo baikal,sauer,silma og gudene vet alle alternativ i lavpris kategorien eg såg på. den eg har kjøpt nå var den siste dei hadde så eg kjøpte den u sett.... reiner med at produktet er bra siden villedende pris var 16000,og siden har den vert på tilbud til 9900, og endelig til tyrker pris........6500.

ha et fint og godt nyttår. :P

Link to comment
Share on other sites

Mener lokal laget mit har en slik winchester o/u, har vist vært lit tull med den hagla men det kan

jo være et mandagseksemplar da, de produseres av miroku tror jeg. Tilbake til baikal så har jeg også

en eldre side by side, den står det made in ussr på, virker som om det er mye sterkere blånering på den

en på de nye, har skiftet tenstift i den noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

Har flere star, har en s/s fra sent 80 tall og en o/u fra 2007. Kvaliteten er merkbar større på den fra 80 tallet. Mye bedre forskjefte, på den nye er treet løst og passer dårlig.Tightere mekanisme på den gamle, mye bedre blånering + at ejektorene på den nye ikke er helt topp.

 

Min konklusjon er iallfall at kvaliteten på den gamle er god, mens kvaliteten på den nye er laber.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Vet denne tråden er gammel, men jeg ønsket ikke å lage en ny en siden vi hadde denne..

 

Jeg har hørt om stokker på de nyere Star Baikal'ene som sprekker. Noen som har noen (dårlige) erfaringer rundt dette?

Har hørt et par leverandører som mener det har vært mye reklamasjon på de nyere modellene..

Link to comment
Share on other sites

min star er fra først på 70 tallet eller gjerne litt eldre. Er en enkelt løpet som står ussr stemlet inn på. Er en fantastisk hagle til langhold skyting da det er så langt løp på den og full trangboring. Er veldig fin finish på denne , å det har jaggu vært skutt noen skudd opp gjennom tidene. Ikke noe slitasje er å spore enda. eneste er at stokken er lakert å det har kommet små hakk som går gjennom lakken. Men ikke verre enn man fjerner denne å setter stokken inn med olje om man ønsker.

Det jeg synes er litt morsom med denne, er at da dem ble solgt kostet dem bare noen få hundre lapper. Ikke mye man kan få for den prisen i dag :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

etter nettopp å ha kjøpt ei baikal mp43 så har jeg gj meg opp noen tanker ang dette med endringer i kvaliteten. på 80 tallet eide jeg en ij 43 som var en ny modell av ij 58. denne hadde 1/2 0g 1/1 boring,2 avtrekkere, ingen ejektor, tr testet for 650 bar og faste choker. den nye børsa jeg kjøpte nå er produsert/kontrollert/preservert/ den 31/5-2012. den enkleste versjonen jeg kjøpte er fremdeles tr testet for 65 mpa,2 avtrekkere,ekstrator,fast boring 1/2 og 1/1. og den samme bakelitt kolbekappa som baikal har levert i mange år. vet at man får s/s med singel trigger,utskiftbare choker,76mm kammer,gummi kolbe kappe ++ for bare noen kroner ekstra,men jeg ville ha enkleste sort på jakt etter sjøfuggelen så mp43 fikk duge. så etter 50 samler skudd på lærduer+ 75 stålskudd på lærduer på bane og noen skudd mot papir for å se samlingene med 34gr no 4 på 38m avstand så er jeg ikke så sikker på om kvaliteten har dalt noe særlig...

fikk en håndplukket børse fra landerø som hadde en ganske fin valnøtt stokk. denne oljet jeg når jeg mottok den,men den virka faktisk godt oljet fra fabrikken. det neste som jeg merker meg er at børsa er lett og fin å brekke/spenne opp. ingen bryt og brekk på denne hagla. topplever gikk nesten til midt posisjon.. hmm har jeg fått ei nesten utslitt hagle fra fabrikken tenkte jeg? ikke likt baikal noe av dette... så jeg lukka hagla, tok av forskjefte for å kjenne om der var noe slark, børsa var helt kompakt uten noe form for klaring slark. dette er self ikke mer enn forventet men siden børsa var lett å brekke samt topplever gikk nesten til midten så måtte jo dette jo testes.

så var det frem med manualen der sto det å lese- på ei ny børse så går muligens ikke topplever helt i midtposisjon,da kan man forsiktig føre topplever til midten selv med fingeren!!! dette har ikke jeg gjort, jeg trodde dette måtte være trykkfeil.. så fant jeg frem boka til baikal taiga kombien min- der står faktisk det samme ang topplever posisjonen. mulig baikal har forbedret tilpasningene på børsene senere tid for kombien er heller ikke tung å brekke spenne opp.

så var det den lave tr testinga da.. 65 mpa er service trykk. på min forrige baikal 43 så brukte jeg mye 42 gr semi mag helt til jeg fant ut at vanl 70mm ammo med 30-36gr duger like godt- så det med lav tr test bekymrer meg ingenting. i følge google og div proof house tester så bruker baikal en annen prosedyre derfor det lavere oppgitte service trykk. selfølgelig så brukte jeg bare stål i 1/2 choken siden manualen sier så.

skuddbildene jeg fikk med børsa var jevne og fine med 34gr samler skudd.

så baikal haglene er fremdeles absolutt å reine med, mitt inntr er sålangt godt,så vil tiden vise om levetiden er like god som "in old days" :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...