Jump to content

22lr rolling block


skattebo

Recommended Posts

Hallo, har fått tak i ei 22 lr rolling blokk merke kongsberg,er det noen som har ein tang diopter som passer denne rifla,da den er borret for det fra før.

Ellers hvordan kan man forvente hvordan presisjonen med denne rifla med god ammo,eller tåler mekanisma at men kamrer ho i 22 mag.Vet dette er fy,fy,men rifla er ikke orginal stand og vil vere et nostalgisk :) fugle rifle for meg å bruke undern ein rusle tur i fjellet der det kan sitte ei rupe elle ørre på passelig avstand :D .

hvordan er pipene på disse gamle kongsbergene i 22lr,er stålet blaut som tinn,eller er det av høvelig hardheit???

Link to comment
Share on other sites

22 magnum skal du ikke tenke på til denne.

 

35 VRM

 

Hvorfor det?

 

Har tenkt samme tanken sjøl. Har ei ekstra pipe. Den er kappet og sansynligvis brukt ifm. slakting.

Mulig jeg har et annet forhold til M29'n da jeg har et inntrykk av at slike ligger å slenger rundt i de fleste uthus med respekt for seg selv i Kongsbergomerådet.

 

Hvor lang må ei 22mag-pipe være for å gi en grei hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Siden det ble nevnt kamring og ikke pipeskift i første innlegg så vil det normat sett ikke passe. 22 Mag har større kule enn 22LR. Om så løpet skulle være .224 er 22 Mag hard kost siden kula har mantlet kule og ganske hard ladning.

 

Ved evnt pipeskift ville jeg være veldig skaptisk til at mekanismen tåler julingen over tid. 22 Mag er vesentlig kraftigere enn 22LR.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode råd,blir nok verande slek ho er,berre få tak i ein tang diopter,så blir den jo pen og velsytende.

Prøveskaut ho i dag,og 5 skudd på 50 meter på 2 cm er ikke ille for ei gamal rifle heller.godt nokk til storfugel når jeg får skikkelige sikter på ho.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt at det er flere der ute med RB-salonger.

Jeg bare videreformidler et råd jeg fikk med min Mod. 1922; unngå kvass ammunisjon som Viper, Thunderbolt med flere.

Man har bare ett sikteøye og det skal helst vare livet ut.

Etter den presisjonen på 50m vil du nok se at du kan skyte ganske godt på 100m med skur og korn.

Lykke til med videre bruk på bane og i skog :-)

JJ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...