Jump to content

Starrflight FOB, har noen testet disse?


BowFreak84

Recommended Posts

Er det noen her som har testet Starrflight FOB? Har sett en del videoer på youtube der de blir testet opp mot vanlige fjærer, og presisjonen ser jo ut til og bli betraktelig bedre, og spesiellt avdriften blir mye mindre. eneste aberet er at man må ha fallhylle (det er ett aber for oss som ikke har det fra før:P). Nok et pluss er at fjærene blir ikke ødelagt om man skyter gjennom ei matte eller ett dyr.

 

Noen som har prøvd?

 

Tenkte jeg skulle kjøpe meg noen av disse snart, må da ha ny pilhylle og nye pilskaft også siden de ikke kan brukes med alle typer skaft.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ein del med disse og dei fungerer heilt utmerket. Eg skaut dei gjennom i Qad hylle på x-forcen uten problem.

Enklere og meir funksjonell fjæring av piler skal du leite lenge etter.

Eg har ein type jakt spisser liggende som eg alderig klart å få til å treffe likt som felt spissene heilt til eg prøvde FOB, da traff dei plutselig der dei skulle.

Dette er noe så sjeldent som eit produkt som faktisk holder alt da som reklamen lover.

Link to comment
Share on other sites

Da får jeg sikkert svar etter jula nå :)

 

Husker du om det var dyr frakt på dem? tenkte og kjøpe 2-3 tuber, siden det ikke bare er jeg som skal teste :)

 

Hvilke pilskaft bruker du dem på? jeg tenker og teste Easton X7 Cobalt :) skyter med X7 Eclipse idag, bruker bare og skyte 18 meter innendørs nå, har ikke invistert i jaktbuen enda, så skyter med en litt treg hoyt bue nå, etter det jeg har skjønt blir FOB bare mer nøyaktig jo kjappere buen er, stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

hehe, joda, den kan jo det, men jeg vil ha en raskere bue til det bruket :) da slipper jeg bytte om på sikter å sånn også i hytt å pine :) Den er 50-60 lbs. kikkker på jaktbuer på ebay, så det spørs om ikke jeg kjøper fra statene, så sant ikke jeg kan finne ett godt tilbud her til lands, vil helst ha Hoyt der å, de har mange fine, men det har sannelig PSE og Mathews også bl.a :) Har hatt PSE tildligere, for 8 år siden er det vel, den ble jeg aldri helt fornøyd med :/ men nå var det en økonomi vennelig modell også, det kan nok ha hatt en del med saken å gjøre. Hadde en Bear bue for 2-3 år siden, det lille jeg brukte den syns jeg egentlig den var temmelig god :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Da har jeg skutt med FOB en stund og her er noen konklusjoner jeg har trekkt.

 

Positivt:

 

1: Tåler mye juling ut at det går utover pressisjon

 

2: Minst like nøyaktig som fjærer

 

Negativt:

 

1: Lett å få kinnkontakt, da går pilene alle veier

 

2: Bråker en del mer enn fjærer

 

For min del bytter jeg nå over igjen til fjærer fremfor FOB, jeg sliter med kinnkontakt og jeg syns de bråker for mye.

Link to comment
Share on other sites

ikke vanskelig og ta knekken på Blazer noen ganger går de gjenom matta ganske mye og andre ganger bommer jeg og til tider veldig tett skyting

må sende de på reprasjon hele tiden..i går fikk jeg tilbake pilene mine og skulle sette opp trijicon sikte mitt endte med 1 bort skutt og 1 som knakk i et tree og 1-2 som mista Vansene sine :( alt dette forde buen min er for treig for sikte..grunnet extrem vekt på pil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvem har du til å reparere pilene for deg? Mange av forhandlerne gjør det der i hu å hast, jeg bestiller aldri ferdige piler lenger, blir mye bedre om man gjør det selv.

 

FOB funker det, men som jeg skrev noen plasser opp bråker de mye og er lette å få kinnkontakt med, og da går de alle veier.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker Vestgård til og reparere de :) har bestillt mye lettere piler nå ved 60lbs og en pil vekt på ca 550grains så ga buen ut en fart på 208Fps

Trijicon sikte stilles inn etter hvor fort buen går og har i manualen ingen lavere fungerende hastighet enn 245 og det er settning nummer 0

så selv på 0 er 208fps alt for tregt så jeg bestilte 6stk i ca 400grains håper det får opp farten til 270-280

Link to comment
Share on other sites

Vestgård er rå til å fletche! Ser i signaturen din at det står 300gr, mener du spine?

Jeg skyter FMJ med 300 spine, de er lettere enn Dangerous game du skyter, kanskje de funker for deg? De i 300 er 12gpi og 340 er 11.3gpi. Dangerous er vel 16 eller noe? Har også noen ST Epic for fart, de er på 10 gpi.

FMJ tåler veldig mye føler jeg, men jeg lot en kompis prøve Triumphen, og han skøyt i et tre på ca. 20m, da brista pila ved inserten.. Etter det bøyer jeg pilene ofte for å si det sånn :P

Link to comment
Share on other sites

de jeg skyter med nå er jo 15.5 i spine så bare pila i seg selv veier 441grain

men 300 er spine ja :) har bestilt noen piler fra arve som veier 400grain med alt

er umulig og bruke 60pund og 551 tunge monster piler med Trijicon Accupin pila går rett og slett for tregt

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd FOB men gjekk ganske kjapt tilbake til Vanes.

FOB er enkelt og kjappt og montere på pilene. Presisjon er ok.

Minus er lyden og att FOB ikkje kan brukast i Whisker biscuit hyller.

Og ein må passe på att det er klaring nok når ein nyttar fallhylle ellers kan både pil og FOB komme på avveier.

Det å skyte serier i samme blink med FOB kan fort verte splintring av FOB ringane.

Et godt alternativ når ein ikkje vil kjøpe fjæringsjigg eller bruke tid på å lime vanes.

 

Eg har gått over til Blazer Vanes og Fusion vanes. Desse sit vanvittigt godt på pilskaftet.

Husk å avfette pilskaftet og rubb gjerne pilskaftet lett med fint sandpapir, 340 korning eller lignande, der kor ein skal lime vanes fast på pila.

Har blåst nokre piler gjennom skytematta og nokre piler gjennom vilt , uten att vanes løsner.

Ein vanejigg får ein kjøpt rimeligt på Ebay og lignande. Koster ikkje mange kronene og er vel verdt pengane.

Då slepp ein å sende vekk piler for evt reperasjon.

Fordelen med vanes, er att ein kan teste ulike Vanes for å få det beste resultatet med ulike type piler/fieldpoints/jaktspisser.

 

Ellers kan kanskje denne testen gje meir utfyllande svar_

 

http://archeryreport.com/2009/10/fletching-review-speed-drop/

Link to comment
Share on other sites

de jeg skyter med nå er jo 15.5 i spine så bare pila i seg selv veier 441grain

men 300 er spine ja :) har bestilt noen piler fra arve som veier 400grain med alt

er umulig og bruke 60pund og 551 tunge monster piler med Trijicon Accupin pila går rett og slett for tregt

Ok, ja 441 for bare skaftet er mye. Vet du hvilke piler du har bestilt nå? Kanskje 340 spine er enda litt bedre for 50-60# enn 300, som muligens er litt stiv. Går jo helt fint, men for max presisjon tenker jeg på :)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fobs ser ut til å vere bra, det eg har forsøkt det. Berre eitt problem. Om du skyt på same blink med meir enn 2-3 pilar skyt du dei til helsikke temmeleg lett. Så langt eg har forstått er dei ikkje lov til 3d i usa, då dei "blokkerar" pilar. Usikker på om det er slik at dei ikkje er lov, men kan skrive under på at dei blokkerar.

Eit anna problem eg ser føre meg, er jaktrelatera. Sei at du skyt eit dyr, og får gjennomskot. Foben hoppar av, slik som han skal. Kor i alle dagar er pila? Ei løysing på dette måtte vere å ha nokre meter med lett og godt synleg tråd festa via brotstykke i foben og samla inni pila.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Da har jeg skutt med FOB en stund og her er noen konklusjoner jeg har trekkt.

 

Positivt:

 

1: Tåler mye juling ut at det går utover pressisjon

 

2: Minst like nøyaktig som fjærer

 

Negativt:

 

1: Lett å få kinnkontakt, da går pilene alle veier

 

2: Bråker en del mer enn fjærer

 

For min del bytter jeg nå over igjen til fjærer fremfor FOB, jeg sliter med kinnkontakt og jeg syns de bråker for mye.

Hvis du har problem med at fjærer eller fob har kinnkontakt er dralengden din for lang!! eller ankringspunkt er ikke lik fra gang til gang

Link to comment
Share on other sites

Dralengden min er nok akkurat der den skal være, dette har jeg testet ut mye før jeg landet der jeg er i dag, i tilegg er ankringspunkt likt på hvert eneste skudd, så det har nok ikke noe med det å gjøre i dette tilfellet.

 

Grunnen til at jeg får lett kinnkontakt med FOB er pga de står montert helt bak på pila, fjærene setter man jo gjerne litt innpå skaftet. Hadde man fått FOB som gikk litt inn på skaftet hadde problemet vært løst for min del.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Dralengden min er nok akkurat der den skal være, dette har jeg testet ut mye før jeg landet der jeg er i dag, i tilegg er ankringspunkt likt på hvert eneste skudd, så det har nok ikke noe med det å gjøre i dette tilfellet.

 

Grunnen til at jeg får lett kinnkontakt med FOB er pga de står montert helt bak på pila, fjærene setter man jo gjerne litt innpå skaftet. Hadde man fått FOB som gikk litt inn på skaftet hadde problemet vært løst for min del.

 

Jeg bruker AccuNocks sammen med FOB, og da har jeg ingen problemer med kinnkontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Accunocken jeg bruker er ca 8mm lengre enn den standard nocken jeg bruker med vanes.

Det er i alle fall akkurat nok til at jeg ungår kinnkontakt.

Men jeg bruker litt spesiell setup da jeg skyter med en bue med dralengde på 31" og en litt lang loop da jeg egentlig har 32" reel dralengde.

 

En ting som i alle fall er viktig ved bruk af FOB til jakt, er å ha veldig synlige wraps på pilene som gjør det enklere å finne pila ved gjennomskyting.

Detter gjelder også egentlig ved bruk av vanes at man har vanes som tydelig skiller seg ut for å letteregjøre gjenfinning av piler ved gjennomskyting.

 

Personlig bruker jeg 1 hvit og 2 fluo pink vanes og jeg bruker fluo pink fobs med fluo pink wraps.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...