Jump to content

kuldegrader + kikkeret ?


nailhead

Recommended Posts

Hei.

 

Skal på toppjakt i Sverige på nyåret, å har kjøpt meg en billig kikkert meg god zoom for anledningen. (8-32x50)

Lurer i grunn mest på hva som krever av kikkert når man skal jakte i -25C ?

Tåler helt vanlige kikkerter disse temperaturene?

 

alle svar mottas med takk ;)

Link to comment
Share on other sites

De dyrere kikkertene er langt mer robuste. Hadde en Nikon kikkert for en del år siden som ble brukt på toppjakt, den falt fra hverandre mens jeg sto og kikket - bokstavelig talt fra hverandre altså!

 

Billigkikkertsiktet ditt kan fungere problemfritt, det vet du ikke før du prøver, men de dyrere er langt sikrere i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Ta med rifla og kikkerten din ut å prøv det før du reiser. Det er vel kaldt nok nå til at du får svar på det du lurer på. Erfaring med eget utstyr overgår all synsing vi andre her inne kan bidra med.

Personlig har jeg lettere for å stole på saker som har funket for meg over tid, enn noe nytt om det er aldri så dyrt eller "bra"!

Link to comment
Share on other sites

Utfordringa er vel ikke temperaturen i seg selv, men temperaturforskjellene. Å komme inn fra skauen med et våpen/kikkert som holder 20 minus, og som settes foran vedovnen til tining i 40+ er en utfordring uansett om kikkerten koster 1000 eller 20.000. Og det samme gjelder forsåvidt når en går ut om morran...

Link to comment
Share on other sites

Utfordringa er vel ikke temperaturen i seg selv
Det største probemet er nok det å få temperaturforskjeller mellom deler i siktet, så det er best med sakte oppvarming, og sakte avkjøling. Men lave temperaturer er et problem i seg selv.

 

Materialet i O-ringene trekker seg mye mye mer sammen enn glass og aluminium, når temperaturen senkes. I tillegg blir mister de spenst og blir harde. Så det vil være en temperatur hvor disse tettningene begynner å lekke. Nå er det kanskje ikke så farlig om man får inn litt frisk fjelluft med duggpunkt på -30°C.

 

Det som avgjør om konstruksjonen er bra, er om designeren har tatt hensyn til den brukstemperaturen tettningen skal virke under, og sørget for at det initielle forspennet til O-ringene er litt høyere enn standard innbyggingsmål. Valg av O-ringsmateriale er også viktig, det må brukes myk gummi (50 shore?). Ringer av fluorsilikon, er de jeg har opplevd å være de beste ved lave temperaturer, og de er selvsagt de dyreste.

Link to comment
Share on other sites

foretok en slik uoffisiell"extreme weather-test"på mitt første meopta-sikte :D (artemis 4-16*44) la det i fryseren, over natta-for så og ta den ut, og legge den umiddelbart, i lunket vann :lol: siktet overlevde-derfor tør jeg anbefale meopta på det sterkeste, til bruk midtvinters :D ps.har et s&b pm2..kommer aldrig til å prøve den, i samme test :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...