Jump to content

Tennstempel til Winchester !


shooter 2

Recommended Posts

Noen som vet hvem som kan ha 'tennstempel' til en Winchester mod. 99 hagle :!:

 

Ja nå fant jeg at Nordskog er importør men fant ikke mod. 99 i deres deleoversikt så da får jeg ringe dem. Men er det noen andre som dere tror kan ha så send meg en PM.

Dette er vel ei hagle som er nermere 30 år.

Link to comment
Share on other sites

Husker de haglene ble annonsert, ja. Om jeg ikke tar helt feil, er det ei litt enklere utgave av modell 101. Har sjøl ei modell 400, som er veldig lik 99. Dette er virkelig gode børser! Har gått veldig mange skudd gjennom mi, men like tett og fin. Lagde sjøl nye tennstempler til mi, da de begynte å bli litt korte, og klikka på enkelte ammotyper. Monterte drillen i skrustikka og "dreia" med fil.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har Googlet og søkt i Winchester sine modeller uten og finne 99'n som o/u hagle . Som jeg før nevnte er det ei veldig fint våpen men fin maskinering og fin mekanisme etter mitt syn . Dette var nok inga billigbørse for 30 år siden . Ejektor ,singel avtrekker og lås og piper helt strøken selv i dag og jeg vet den er mye brukt . Blir dette problemer så gjør jeg som dere og lager et tennstempel , denne er vel settherdet bare ?

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at disse er laga i Japan. Min Winchester 400 er faktisk hovedgrunnen til at jeg har blitt så glad i (jakt)våpen og biler laga i Japan. Maken til driftssikre og slitesterke saker skal en lete etter! Disse O/U haglene er forresten ei kopi/forenkling av den klassiske O/U til John Moses. Er det model 26 den heter?

Link to comment
Share on other sites

Glemte å si at disse er laga i Japan. Min Winchester 400 er faktisk hovedgrunnen til at jeg har blitt så glad i (jakt)våpen og biler laga i Japan. Maken til driftssikre og slitesterke saker skal en lete etter! Disse O/U haglene er forresten ei kopi/forenkling av den klassiske O/U til John Moses. Er det model 26 den heter?

 

Nei problemet er at det står modell 99 på den som jeg ikke finner i oversiktkart for Winchester. Som du sier ligner mekanismen innvendig veldig på en John Moses.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg skrev 26 så mente jeg (19)26 modellen til Browning.

 

He he ! Ja vel ! :D Håper noen kan komme med noe fornuftig her . Har sittet og søkt på USA i kveld og har funnet et bilde av hagla på et bruktmarked og det var det :cry:

Ifølge det kan den vært produsert i 1980-83 men var ikke beregnet solgt i Auropa men dette er bare antagelser ut fra det jeg forsto. Hmmmmm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble forresten litt usikker på betegnelsen på "originalen" Tror den var ferdig på "tegnebrettet" ca 1922. Den kalles ofte "FN Superposed" , men husker ikke om den kalles model 25 eller 26. Uansett, det er denne de fleste av "japsehaglene" og mange andre, som Franchi og Star Baikal har kopiert. Det er iallefall ei bra hagle du har! God Jul!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble forresten litt usikker på betegnelsen på "originalen" Tror den var ferdig på "tegnebrettet" ca 1922. Den kalles ofte "FN Superposed" , men husker ikke om den kalles model 25 eller 26. Uansett, det er denne de fleste av "japsehaglene" og mange andre, som Franchi og Star Baikal har kopiert. Det er iallefall ei bra hagle du har! God Jul!

 

Men tror du da de hadde singel avtrekker og en liten knott midt på sikringen som skyves til hver side som løpsvelger så tidlig ? Har snakket litt mere med eieren og denne ble kjøpt ny antagelig vis ca. 1979-80. Står ikke noe om prod.land på den eller . Skal forsøke og få lagt inn noe bilde av den her men jeg har vel egentlig bestemt meg om og starte dreibenken og lage et tennstempel men jeg har fått tips om en børsemaker som jeg skal ringe på nyåret først .

Link to comment
Share on other sites

Winchester 99 ble laget på Kodenshafabrikken(tror det var slik det staves). Samme fabrikk produserte også bla Nikko. De ble solgt på det norske marked fra slutten av 70 tallet til litt ut på 80 tallet. De var billigste utgave av en kolleksjon som også innhldt mod.101 lightweight, supergrade, grand european. Flotte børser som dessverre forsvant fra markedet ei tid etter at importøren Winchester scandinavia la ned i Norge. Har hatt flere mod.101 lightweight som dessverre ble solgt for å finansiere nye hagler

Link to comment
Share on other sites

Det vare gode opplysninger 'brand ' ! jeg har ikke greid og finne no vettugt ut av dette da jeg nå har funnet mange forskjellige utgaver som heter mod. 99 . Det er alt fra pumpehagler til enkle rifler og det forundrer meg at det finnes så mye med samme betegnelse. Da må det bli vanskelig med deler.

At denne hagla var en billig utgave den gang beviser at det da var mye kvalitet for pengene for det er en fin presis mekanisme .

Link to comment
Share on other sites

Riktig 'brand' ! fant skriv om den på et svensk forum:

Gamla Winchester 101, 99, 91 etc gjordes av Kodensha som även gjorde Nikko (vilket var Kodenshas egna varumärke) på exakt samma konstruktion. Dessa vapen är välgjorda och förmodligen de bäst balanserade "Brownings" man kan hitta i hanterlig prisklass. Mig veterligen är konstruktionens gjord av Winchester/FN på sin tid (tidigt 60-tal) men de är väldigt lika Miroku's egna bockar....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk ikke noe direkte gjenomslag hos alle de jeg har hatt kontakt med men den hadde jo enkel utforming så jeg dreide en og herdet den litt (tror ikke den ble for hard) . det er skutt mange skudd nå og alt funker så da er saken avsluttet . Takk for all hjelp i tråden. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...