Jump to content

Temperaturpåvirkning på innskytning?


Bly

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd å lage en "objektiv" logg på hvordan riflas temperatur forandrer innskytningstreffpuntet? Og er det noen som har erfaring med å bruke slike data for å få et mer sannsynlig førsteskuddstreff?

 

Jeg har over tid lagt merke til at innskytningen (100m) har en liten tendens til å flytte seg opp eller ned (ca 20-30mm variasjon). Variasjonen har vært til dels uforklarlig basert alene på faktorer som skal påvirke ballistikken, og jeg har lenge lurt på hvorfor dette fenomenet oppstod. Men så leste jeg en interessant artikkel på LongRangeShooter som hadde en tilnærming til dette fenomenet

http://longrangeshooter.com/2009/02/temperature-effects-on-zero/

 

Jeg har enda ikke testet ut hvordan temperaturen påvirker rifene mine, og lurer litt på nytteverdien av en slik test i forhold til praktisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil om at temperatur har en betydning i denne sammenhengen. Langholdskytterne (og toppjegere som har bommet en gang) tar hensyn til temperaturen til en hver tid. (Se "Roe" sin langholdsblogg på YouTube).

Quick Load har en ekstrafunksjon der du kan velge å legge inn krutt-temperatur i beregningen. Jeg har ikke sjekket om differansen i utgangshastighetene som QL oppgir med kaldt krutt kan tilsvare den endringen i treffpunkt jeg opplever på 100m, for det er nok flere faktorer inne i bildet, men endring i utgangshastinget med krutt-temperatur fra +20 til -20 bør være stor nok til å gi en betydelig forskjell i utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet litt ang dette i kaliber 6,5 55. sånn grovt målt er det vel en ca 30 ms forskjell på utgangs hastigheten ved ammo temp(hvis jeg ikke husker helt feil) på 20 pluss og 20 minus. Så treffpkt aviket blir jo da blir jo da mye større dess lengre avstanden er

 

Hvis du gjør som roe sier på langholds bloggen, mater riktig data inn på pcb etc, og videre inn på svenskemetoden, så er du ihvertfall godt på vei til å få første skuddet på riktig plass.

 

Denne metoden har ihvertfall hjulpet meg en masse (så takk skal du ha Roe)

Link to comment
Share on other sites

SuperZ og t-erwibe det er ikke endring i utgangshastigheten på kula jeg etterspør. Jeg har logg på endringene i hastighet grunnet temperaturendringer. Dette kan man også kalkulere i QuickLoad som SuperZ sier, og det stemmer ofte skremmende bra for enkelte krutt. Lufttrykk er også en faktor som er lett og kalkulere. Det jeg etterspør er hvordan temperaturendringer i selve rifla påvirker treffpunktet.

 

I Roe's metode for å kalkulere treffpunkt er denne faktoren på en måte inkludert i form av en verifisering av riflas faktiske treffpunkt. Han forholder seg først til det teoretiske kalkulerte treffpunktet for så og sjekke om det virkelig stemmer, og eventuelt justerer tabellen for feil.

Man kan spørre seg om det egentlig har noen hensikt å finne ut av denne faktoren som en temperaturendring av rifla måtte innebære. Jeg ser i hvert fall for meg at det kan være greit og ha en formening om hvordan kald og varm rifle påvirker treffpunktet.

Link to comment
Share on other sites

Bly, du etterspør altså 1. skudds treffets avhengighet av temperatur, ut over vanlige faktorer , evt en generell treffpunktendring i rifla pga. temperaturendring?

Det siste året har jeg logget dette for mine rifler - og jeg kan ikke se noen avhengighet av temperatur på noe som helst innenfor 300m, men 1. skudd har som regel lavest hastighet av hele serien.

Jeg finner igrunn kun tre ting som flytter treffpunkt nå ammoen er den samme, og en tar hensyn til variasjon i Vo (som er nær 0 med CCI 200/400 og N550) med temp. og de generelle "atmosfæriske forhold". De er:

- skytteren

- skytteren

- skytteren

 

Tidligere har jeg vært "plaget" av at 1. skuddet (aka CBS) ikke treffer med resten - dette er nå borte, pusseregime og kvalitetsrifler er det jeg skylder dette på, men vet egentlig ikke. Skjøt med en Rem700 Police i 338LM her om dagen, den parkerte 1. skudd godt 10cm over de andre @ 200m - fikk meg ut på en spekuleringsrunde...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 jeg har i grunn tenkt som deg helt til jeg for en stund siden leste artikkelen i LongRangeShooter. Her viser de gjennom tester at en AI har omentrent treffpunktforandring på ¼ MOA for hver 6 °C mellom 26 °C og 45 °C, og ca. ¼ MOA for hver 3 °C under 26 °C (ved lik atmosfære og temperatur på ammo).

Dette kunne kanskje forklare noe av det jeg opplever som ikke alene kan forklares på bakgrunn av Vo og atmosfæreendringer.

 

M67 har du utført en test, ala brukt i artikkelen i LongRangeShooter, hvor kun temperaturen til rifla er varierende faktor?

Link to comment
Share on other sites

M67 jeg har i grunn tenkt som deg helt til jeg for en stund siden leste artikkelen i LongRangeShooter. Her viser de gjennom tester at en AI har omentrent treffpunktforandring på ¼ MOA for hver 6 °C mellom 26 °C og 45 °C, og ca. ¼ MOA for hver 3 °C under 26 °C (ved lik atmosfære og temperatur på ammo).

Dette kunne kanskje forklare noe av det jeg opplever som ikke alene kan forklares på bakgrunn av Vo og atmosfæreendringer.

 

M67 har du utført en test, ala brukt i artikkelen i LongRangeShooter, hvor kun temperaturen til rifla er varierende faktor?

 

 

 

:) akkurat slike ting har jeg ikke spekulert så hardt på, i og med at jeg tror at den treffpkt forandringen du refererer til ved tempvariasjoner på rifla, har mindre å si, enn tempvariabler og rekylopptak fra gubben/kvinnen bak børsa :)

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg har nok ikke det...

Det jeg ser, mellom +26° og -19°C er at treffpunkt, si f.eks. middeltreffpunkt for de 5 første skudd for dagen, vingler noe i høyden, si 15-20mm maks. Men det kan være samme sted på to vidt forskjellige temperaturer og skille mellom sentrum og en høy innertier på to påfølgende likedanne sommerdager, @200m.

Typisk er det en samling nær senter, og så "slengere" mer eller mindre over - disse er det flere av når det er veldig varmt, eller veldig kaldt - jeg har normalt tilskrevet dem skytteren.

Konsekvent skulderpress/rekylopptak mot en tofot på is, med et par klesskaps innhold rundt kroppen er ikke min sterkeste side. Med reim er det enda verre.

 

Ad testen, så syns jeg de skyter for få skudd - det interessante er jo reversinga av effekten fra våpen til våpen. Det tyder på at det er selve våpenet, eller kikkerten eller montasjene som er kilden til variasjonen.

 

Et eksempel på en kilde til ulike spenninger er jo umiddelbart aluminium beddeskinne og stål låskasse skrudd sammen, de vil da ha forskjellig termisk utvidelse og skape forandringer i spenninger ved forandring i temperaturen.

Kikkertmontasjer likeså.

Sett f.eks. at en har en tiltet Picatinnyskinne som er så tiltet at den er dobbelt så tjukk bake som framme... Den vil da utvide/trekke seg sammen dobbelt så mye bake som framme, og en vil aldri kunne forvente å ha samme treffpunkt ved forskjellige temperaturer. Det kan det jo regnes på men det gidder jeg IKKE.

Har en alu-skinner enten oppå eller under vil disse også bøye låskassa mere eller mindre i ulik temperatur, eller iallefall sette opp ulike spenninger.

Så noen overraskelse er det knapt, men 2.4 moa var fryktelig mye.

 

DFS skyter vel felt i mange ulike temperaturer, men noe sånt har jeg aldri hørt om?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

DFS skyter vel felt i mange ulike temperaturer, men noe sånt har jeg aldri hørt om?

Siden jeg har egen feltbørse som har samme løp, nullstilling osv hele året så vet jeg at "0-stilling@ 200m" endrer seg med ca 1 knepp i høyda fra vinter (ca 5 pluss til minus 25 grader) til sommer (ca 5 til 25 grader ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...