Jump to content

Meninger/erfaringer om kort pipe i 6.5x55?


Haugeneset

Recommended Posts

er vel litt kort det trodde loven sa 47 cm kansje jeg tar feil,men hvorfor kappe så mye da? mister mye hastighet med så kort løp,har selv 50 cm å det kunne ikke vert kortere i dette kaliberet syntes jeg får ca 800 meter pr sek med max ladninger å det må være såpass.Dette med 140 grs kule

Link to comment
Share on other sites

Kona har en 260remington med 42cm løp, det er på håret at den greier storviltkravet med 160grain woodleigh.

Enorm munningsflamme og stygg smell. 6,5x55 har litt mer hylsevolum så du får sikkert litt mer fart og enda større flamme.

Til rådyr og mindre vilt kan du lade gode 120grain kuler og raskere krutt en vanlig for å unngå flammekaster effekten.

Link to comment
Share on other sites

Et rifleløp skal være så langt at alt kruttet forbrenner i løpet. Hvis løpet blir for kort så blir hastigheten lavere og man får munningsflamme og høyere smell. I prinsippet vil lengre hylser ha behov for lengre løp enn kortere. Når man i tillegg har lang hylse og kule med liten diameter blir løpsvolumet mindre og man må ha lengre løp. Derfor kan en .308 pipe kappes mer enn en 6,5 pipe. Nå er jeg ingen ekspert på fysikken bak, men jeg har kuttet min .308 pipe til 47 cm selv med godt resultat og diskuterer en del våpenreletarte saker med min kollega som er aktiv skytter. Aner ikke hva minste anbefalte lengde på 6,5 er, men jeg vil tippe over 50 cm.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Noen som har noen erfaringer om å kappe en pipe i 6.5x55?

Er snakk om en 21mm tykk pipe i 200str som skal brukes til jakt.

Er det mulig å kappe helt ned til 42 cm?

Skal kun brukes på rådyr og rev.;)

 

Det går helt fint. Bare bruk noe hurtigere krutt så er muligheten med å fylle demperen med uforbrent krutt nesten eliminert.

Link to comment
Share on other sites

Det går selvfølgelig å kappe ei 6,5x55 til 42 cm, men........ :shock:

For å ta et eksempel.

Hvis du har en normal ladning med RA15 (si 47,5gr) og ei 140gr MK, så gir dette i min pipe (ganske kort 57 cm) en hastighet på 830m/s og et munningstrykk på 840 bar. Hadde jeg kuttet ned pipen til 42 cm, ville samme patron gitt en hastighet på 750m/s og et munningstrykk på 1160 bar. Forskjellen i uforbrent krutt med denne ladningen i 57 kontra 42cm pipe er ikke veldig stor. Jeg hadde ikke bekymret meg for dette.

 

Det jeg hadde tenkt mere på er om lyddemperen tåler det store munningstrykket en 42 cm pipe produserer. Jeg ville i hvert fall skaffet meg en solid demper til formålet (har vært snakk om en del splintbomber i det siste).

Nå er RA15 et tregt krutt og det går ant å lade med raskere krutt, som noen nevner i tråden. Lader man med 40 gr N150 gir samme kule ca. 720m/s og 920 bar munningstrykk. En ladning med 37,5gr N140 gir ca. 710m/s og 875 bar trykk.

 

Personlig synes jeg ikke at det virker fornuftig å kutte ei 6,5x55 pipe til 42 cm, når man tar disse parametrene i betraktning. Jeg ville heller brukt en .308win eller .260rem til et slikt formål. En .260 ville kunne gi ei 140gr MK med 37,5gr N140 745m/s og et munningstrykk på 840 bar (samme som 57 cm pipen i 6,5x55 ga med RA15 ladningen). Til sammenligning vil ei 42 cm .308win pipe levere ei 168gr MK i ca. 770m/s ladet med 45gr RA11. Munningstrykket er da ca. 820 bar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...