Jump to content

Jaktdekken som flyter


Taiko

Kan man tenke seg et jaktdekken som holder hunden flytende?  

61 members have voted

  1. 1. Kan man tenke seg et jaktdekken som holder hunden flytende?

    • Ja
      56
    • Nei
      5


Recommended Posts

Høres ut som ett spennende prosjekt/produkt. En god jaktkompis av meg mistet ene bikkja si pga. drukning i høst(engelsksetter). Har selv vært nære på ett par ganger, men har funnet bikkja i tide og klart å berge situasjonen.

Fint om du holder oss oppdatert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Knall idé! :D

Klarer du å holde det noenlunde fleksibelt, og det iallfall bidrar med flyteevne, så er jeg kunde!

Har sett bikkja svømme mellom isflak for å komme seg etter drevdyr, og bikkja mi flyter virkelig tungt i vannet. Bare såvidt hodet er oppe.

 

4mm tykkelse høres akseptabelt ut. Er det i tillegg slitesterkt så det holder en sesong eller to så har du et kjempeprodukt. :D

Link to comment
Share on other sites

Jakter med dachs som har Prøvd i go tro å hoppe over bekk og ikke kommet seg opp å da kan d være greit og komme å hjelpe hunden mens den enda er i live. Blir fort klar Når hun må Kjempe før å holde hode over vannet fram til noen drar henne opp. Så det er en super ide

 

Og kanskje ordne med en lomme for gps hals båndet

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestiller med en gang. Har flere kompiser som har mista bikkja pga tynn is på høsten. Har du mulighet til å påvirke fargevalget, så er det selvfølgelig interessant med signalfarge, men kan jo bare bruke et signaldekken over også da. Ønsker ett dekken i str Petit, og ett i str Engelsk setter. Prisen er uvesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant med et slikt dekken men ser for meg div utfordringer. Holde hunden flytende er forsåvidt greit , men ofte fryser hundene ihjel etter en stund i vannet. Skal det være et dekken for å holde hunden både flytende og varm , så ser jeg for meg at det iallefall for de drivende rasene kan bli en utfordring med at det under normal jakt blir for varmt.

 

En annen ting er pris , fordi noen av de støverne jeg har hatt / har forbruker endel dekken i løpet av en sesong.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er viktigst å holde fokus på å holde bikkja flytende. I dag har vel de fleste Astro, og kan kjapt avgjøre når bikkja har havnet i vannet. Kommer man fort til så får man jo gjerne tørket og varmet bikkja ganske kjapt. Blir for varmt å ha bikkja løpende i froskemannsdrakt ja.

Link to comment
Share on other sites

Fokuset mitt er på flyteevnen ja, men det vil jo nødvendigvis

også være isolerende dette. Men materialet har en rimelig god ventilerende evne. Og for elastisitet og passform må jo dekkenet ha felter i annet materiale enn det med flyteevnen, og der vil jo også en del overskuddsvarme slippe ut. Men dette taes selvsagt med i den videre jobben. Men ser vel egentlig for meg at produktet er mest aktuellt i den kalde delen av sesongen med utrygg is og ikke en septemberdag med 20 plussgrader. Sånne dager som vi har her nå etter lang tid med frost og sne, så fikk vi 1 dag med styrtregn, og deretter noen få blå og sne igjen. Dermed er hele terrenget fullt av vannfeller. Tør ikke slippe til helgen jeg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tror det er viktigst å holde fokus på å holde bikkja flytende. I dag har vel de fleste Astro, og kan kjapt avgjøre når bikkja har havnet i vannet. Kommer man fort til så får man jo gjerne tørket og varmet bikkja ganske kjapt. Blir for varmt å ha bikkja løpende i froskemannsdrakt ja.

 

Det der er en kraftig forenkling mener jeg. Om isen ikke bærer hunden bærer den iallefall ikke fører ! Astro eller ikke Astro så er sjangsen stor for at hunden blir liggende der en god stund før den kan hentes / hjelpes i land. Er det 10 blå ute og vanntemperaturen er 0 C så er det faktisk snakk om bare minutter før hunden er død selv om den holder seg flytende !

 

Berget en gang en av Foxterrierne mine som gikk gjennom isen , etter 5-6 min ga hunden opp grunnet at den stivnet totalt. Kom meg ut til hunden etter en svømmetur....jævlig kaldt :wink:. Da hunden kom på land klarte den ikke å stå , siklet rant ...i det hele tatt en ikke spesielt trivelig situasjon. Jeg hadde bare 200m til bilen og 3km hjem , dette var nok det som berget livet på hunden , hadde jeg hatt lenger vei hjem tror jeg ikke hunden hadde berget seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg ser dette som en forenkling av problemet. Dette blir vel å veie fordeler mot ulemper og vurdere funksjonalitet. For min del, vil jeg ihvertfall ha en slik vest for å holde hunden flytende, selv om den risikerer å dø av kulde. Av to dødsmuligheter, så velger jeg å eliminere den ene, hvis det ikke er mulig å eliminere begge i et produkt som også gir god jaktlig funksjonalitet. Selvfølgelig hadde jeg også ønsket meg et produkt som dekket begge behovene på en gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg trenger / trengte flytedekken før vannene blir islagt. Det er greit nok at hunden holder seg flytende om den går gjennom isen , men som sagt man har flere momenter å tenke på enn bare å holde seg flytende.

 

Summasummarum for min egen del så tror jeg ikke et dekken av denne typen vil egne seg for meg og min jakt :wink:

 

Det ble etterspurt meninger , der har du mine :wink:

 

Men klart , dette vil jo være et nisje produkt som ikke finnes pr i dag , så mange vil nok finne det interessant tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit nok at hunden holder seg flytende om den går gjennom isen , men som sagt man har flere momenter å tenke på enn bare å holde seg flytende.

Så da har jeg forstått deg riktig, at det ikke er noe vits i å holde hunden flytende, fordi det uansett er så stor sjans for at den fryser ihjel før du rekker å komme den til unnsetning.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er greit nok at hunden holder seg flytende om den går gjennom isen , men som sagt man har flere momenter å tenke på enn bare å holde seg flytende.

Så da har jeg forstått deg riktig, at det ikke er noe vits i å holde hunden flytende, fordi det uansett er så stor sjans for at den fryser ihjel før du rekker å komme den til unnsetning.... :roll:

 

Neida for all del , det er greit å holde hunden flytende. Men som sagt det er ikke bare å holde den flytende for å redde den. Det er heller ikke så enkelt å holde hodet kaldt når man ser jaktkompisen ligger å kaver i isen , men det er nettopp det man må prøve å gjøre , hvis ikke er det en god sjangs for at det ikke bare er hunden som omkommer....

Link to comment
Share on other sites

Ja ser den.... men vi er sjelden mer enn minutter gange fra bil og vei slik terrengene vi jakter i er. Bikkja slippes heller ikke i lavere temperatur enn ca -10 til -12 grader.

 

For oss med revestøvere er det oftest mye lengre til bilen.....og frem til hunden også oftest :wink:

 

Da jeg holdt på å miste ene terrieren for noen år siden så fokuserte jeg hardt på at dette er " bare " en hund , nettopp for å ikke gjøre dumme ting.

Link to comment
Share on other sites

Her diskuteres det ser jeg :)

@Foxhound: Hvis man ser for seg bruk kun den kalde tiden av sesongen, vil det for deg være viktigst med best mulig isolasjonseffekt uten at det ødelegger praktiske egenskaper? Eller er det viktig med gode luftemuligheter?

Mulig det jeg ser for meg er best egnet for de kortbeinte rasene :?

Link to comment
Share on other sites

Taiko : Det må jo nødvendigvis inneholde egenskaper som både tar for seg flyte , isolasjon og pustende egenskaper....det er jo her utfordringen ligger. Flyteegenskapene er grei , de andre to er nok en utfordring å få til.

 

Men når jeg tenker meg om så vil sikkert et flytedekken ha noe for seg for folk som jakter i områder med flomstore elver med stor vannføring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser bare ikke for meg hvordan man kan få til et dekken som isolerer så godt at det forlenger livet til bikkja i isvann, samtidig som bikkja skal kunne løpe med det... også i varmegrader. En drivende hund kan bli overopphetet av for tett og varm drakt. Jeg brukte begrepet froskemannsdrakt. Jeg har forsøkt å løpe i både vadere og overlevingsdrakt for offshorebruk, og det er ingen behagelig opplevelse...

 

Nei, lag et lett jaktdekken med flyteegenskaper som utgangspunktet ditt er Taiko, og jeg skal med glede teste det ut med bikkja mi. :)

 

Jeg er litt spent på hva slags festeanordninger du ser for deg. Reimer rundt livet og hals? Eller vil drakten kunne være hel foran, og evt under i annet stoff, a la Jægerens Joker som jeg bruker på bikkja i dag?

 

i36698078._szw440h440_.jpg.jfif

 

Her er et annet dekken jeg har, som er laget av et neoprenlignende ytterstoff og noe fleeceaktig på innsiden. Det er basert på å festes foran og under bikkja med borrelås, noe jeg ikke tror er tilstrekkelig når bikkja løper gjennom skog og kratt, sauegjerder osv. Et lett varmedekken dette da.

 

73069_1441424880418_1376942356_31011847_2549110_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke at det er mulig. Tenker dere ikke på at, nettopp det at bikkja slipper å tenke på å holde seg flytende, kan spare nok energi til å holde den i live det siste minuttet i bilen ? Er dere helt sneversynte eller ? Koster det så mye å ha en hund at det blir for dyrt med et slikt dekken ?

 

Vi kutter ut airbag, for smeller det, så er du dau uansett.

Vi kutter ut blinklys, for hvis andre ikke ser hvor du skal, så går det til helvete uansett.

Drit i barnesete for unger, for det går helt sikkert fint med bare sikkerhetsseler.

Dropp langlys, for jeg kjøre bare på opplyst vei.

Refleks er bare tull, for folk skal gå på gangvei.

 

Jeg blir oppriktig kvalm av folk som er negative til slike initiativ. Faen ta Janteloven og deres tilhengere. Alle som ofrer sin tid på å spekulere i løsninger som kan berge liv, skal opphøyes. Greit at dere ikke ser behovet, men så si klart nei da, og ikke kom med slike tafatte utgreininger om hvorfor dere ikke vil redusere sjansen for at hunden deres kan dø.

 

Håper dere aldri får kjøpt forsikring på hunden deres !!!

 

(Forventer en kraftig reaksjon, både fra ignoranter, og Mods)

Link to comment
Share on other sites

Funnsjødalen, det er da ingen her som er negative til ett jaktdekken som flyter.

Trådstarter lager en spørreundersøkelse hvor brukere oppfordres til og si sin mening, du har ingen grunn til og gå i fistel og komme med en haug av tåpelige sammenligninger av den grunn. Flytevester til hund har vært solgt i mange år i båtutstyrsforettninger, de er i tillegg utstyrt med både lys og hank for lett og få hunden opp i båten, løp og kjøp!

Det er andre sikkerhetsting til hund jeg har mer bruk for enn svømmevest, feks en funksjonell bryst og bukbeskytter.

Link to comment
Share on other sites

Funnsjødalen: Det var da voldsomt...

 

Jeg oppfatter at trådstarter lufter en idè han har, og ønsker tilbakemelding på planen sin. Da må det jo være lov å komme med motforestillinger. Eller mener du alle skal line seg opp og rope amen?

 

Jeg har ikke behov for et sånt dekken til bikkjene mine, men ser at andre kan ha det. Derfor har jeg stemt nei, utfra mitt ståsted.

Link to comment
Share on other sites

Allt taes med i betraktningen videre, både negativt og positivt :wink:

Klondyke bill: Tradisjonelle flytevester med sin tykkelse og konstruksjon er

slett ikke noe jeg hadde sluppet bikkja i skogen med :wink:

Jeg ser nok for meg og har planer om noe mere praktisk enn som så :D

Men vi får nå se, skal da jobbe videre med dette jeg,

for responsen virker da god :) ingen kan regne med at ens ide favner alle :)

Link to comment
Share on other sites

Bill; Jeg er fullstendig klar over hva som finnes på markedet, men dette er rene flytevester. Disse bygger minimum 12 mm på det tynneste, utifra hva jeg har funnet ut. Dette poengterer Taiko i sitt siste innlegg. Det han spør etter, er interessen for et produkt som er mere funksjonelt under praktisk jakt, enn det som allerede finnes på markedet.

 

Bare så det er helt klart; Jeg er helt åpen for forskjellige synspunkter på saken, siden trådstarter etterspør dette. Jeg har vel også prøvd å få fram klare meninger lenger opp i tråden. Det jeg imidlertid ikke klarer å forstå, er at noen på død og liv skal argumentere imot et initiativ som er funksjonelt under jakta, samtidig som det KAN berge liv. Det kan da umulig være nødvendig å argumentere for hvorfor man velger å ikke gi kompisen en ekstra livsforsikring ?

 

Utifra det, synes jeg det, på lik linje med alle andre forsikringer, at erstatning skal reduseres, hvis man ikke har sikret objektet (les hunden) godt nok. Forutsetter at sluttproduktet er noe som virkelig kan være sikrende og funksjonelt på samme tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo snakk om et produkt ment for bruk etter at isen begynner og legge seg, da er det såpass kaldt at jeg ikke tror varme vil være noe problem. Hunder kvitter seg vel med overskuddsvarme ved utånding, ikke gjennom huden som oss mennesker, derfor vil ikke varme samle seg under dekkenet på samme måte som hos oss.

Fortsett og jobb med ideen din, men lag ett produkt som også har bryst/bukbeskyttelse, som kan brukes året rundt og i skikkelig kvalitet, husk signalfarge!

Ett sånt produkt ville jeg betalt ganske mye for.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi snakker om flere typer dekken ?

Jeg ser for meg et dekken om tidlig høsten som gjerne kan være utstyrt slik at det holder hunden flytende.

Thyra bruker i dag, dekken joker.de er bra til mitt bruk da de er varige, selv med utallige gjerdepasseringer.en klar mangel er at det burde være store reflexer fremme og på sidene.det er litt smalt fremme.og mangler evnen til flyteegenskaper.det er også et dekken som av og til åpner seg i glidelåsen.her kan det godt være en slags stopper etc.pga smalt fremme har Thyra fått føttene ut av dekkenet i feil hull og.

 

så kunne det godt ha vært et litt varmere dekken til vinterbruk ,gjerne med flyt her og ,da det er råker etc.dette dekkenet burde være ned slik at føttene var inni,hvis noen skjønner .ikke hele sokker men bare festet i øvre del.det burde tilpasses slik at astrobandet er en del av dekkenet fremme dvs under halsbåndet.så bør det være reflex over store deler.hvis føret var dårlig burde det gå an å feste ala leggings til dekkenet.

 

og så må prisene være slik at man har råd å kjøpe.......................

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...