Jump to content

Fersking med hagla - komme igang! Gode råd??


ChristofferS

Recommended Posts

Hei! Ny med våpen og jakt, ingen tradisjon i familien, eier ikke gård og grunn, og vil svært gjærne på jakt! :) Jeg, og sikkert mange med meg, synes det kan være vanskelig å komme igang med jakt rett og slett pga mangel på jaktområder, og folk man kan "slenge seg med" og lære av!

Leser masse her på kammeret.no og synes det er mye fornuftig snakk om temaet!

Har tilholdssted i Kongsberg/Tønsberg, og er mobil i området! Mål: SMÅVILT (fugl --> rev)

Her er noen ting jeg lurer på! Og svar settes stor pris på!

 

1. Hvordan kan jeg gå fram hvis jeg vil jakte i et område? Noen bra registre med kontaktpersjoner etc? (vet om http://www.inatur.no" target="_blank")

2. Er det lett å finne jaktlag/spørre folk (kjenner ingen som jakter) om å være med på jakt, eller vil dette anses som "inntrengende"?

3. Kan man stikke innom en gård man kjører forbi og spørre om man kan få jakte i skogsområdene deres? Noen erfaringer?

4. Kunne tenke meg å jakte rev (uten hund, og ja jeg har sett den linken om revejakt:)), men stikker man innom en gård og spør om lov til å fly i skogen deres å prøve seg litt, vil man ofte få positivt svar?

5. Har noen uker fri i januar- noen forslag til småviltjakt på den tiden av året?

 

ELLERS SÅ ER DET SIKKERT MANGE UERFARNE SOM HAR MASSE SPØRSMÅL OM DETTE Å KOMME IGANG MED JAKTEN... SLENG GJERNE INN TIPS FRA NÅR DU STARTET!

 

Tusen takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan starte med å undersøke i sports/jaktbutikker. De selger ofte jaktkort både for statsalmenninger og bygdealmenninger. På den måten finner du ut hva som er tilgjengelig for allmenheten ihvertfall.

Er det områder som ikke dekkes av dette, så må man spørre seg fram for å finne grunneier, og spørre pent om hvordan mulighetene er for å få jakte der.

Jaktkompiser er vel ikke like enkelt. Kan jo være noen snille som tar med en fremmed, men det er vel enklere å dra med seg en kompis man allerede har. Jakta lærer dere etter hvert. Både av erfaring og lesing på nett og i litteratur. Det eneste som er viktig i starten er sikkerhet ifm. våpenbehandling.

Link to comment
Share on other sites

har gode erfaringer med å spørre på gårder her jeg bor (jæren). det verste du får er et nei, noe som hender. i Trondheim er det ikke like enkelt. her vil bøndene bli kvitt fugelen, men man må betale, og det er ofte mange jegere på samme plass

 

har mitt første jaktår i år, men var heldig og hadde gode naboer med korn og skog, og her var det bare og skyte. har blitt en del gås, duer og ender.

 

viss du ser en plass som ser interssant ut, stikk innom og hør. det verste svaret er et nei :D

Link to comment
Share on other sites

Kan varmt anbefalle deg å prøve gåsejakt, dette er en super spenende men også

krevende jakt. Jaktsesongen på gås kan du si starter rundt juli-august og dabber av rundt

november, ofte er bøndene gla for å bli kvit gåsa så ser du et jorde med mye gås så er

det bare å spøre om lov, ellers er det greit å få kjøpt seg kort. I min lokale jff er det sat

opp ei reveglugge som er myntet på ferske jegere, kanskje har din forening noe tilsvarende

tilbud.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for godt forslag! Skal prøve å komme meg inn i et JFF lokalt! Tror det vil

være den beste ruta og gå! Er masse jorder i Kongsberg området, så jeg får stikke innom en av gårdene med lua i hånda en dag utpå våren/forsommeren!

Blitt kontaktet av en jaktforening i området, så virker som dette er stedet for en ny jeger å

hendvende seg for å komme i kontakt med "miljøet"!

 

Om det er noen som jakter i Tønsberg-/Kongsberg-området, og som har forslag så er det bare å gi et vink! :)

-Takk

Link to comment
Share on other sites

NJFF lokallag er eit veldig godt tips, som du allereie har fått.

Trur det skal vere kortsalgområder i Kongsbergområdet i alle fall, her er det vel åpent salg.

 

For "mindre eksklusiv" jakt som rovdyr og duer, kan ein berre reise rundt på gårdane og spørre grunneigarar. Du kan få nokon litt sure svar, men du vil garantert klare å ordne deg jakt med litt innsats her.

Link to comment
Share on other sites

Jess! Det stemmer! 3 områder her, "Sølvverket" som det kalles!

Kontaktet statskog her om dagen, og i disse områdene kan også dette "Småviltskortet" brukes, også utover vinteren (innenfor jaktperioder iht Lovdata)

 

Kan godt hende at det blir en sjøfugltur neste år i skjærgården i Vestfold! Har en kajakk, så KAN jo være at jeg kommer meg ut til noen av øyene :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...