Jump to content

Sauer- Weatherby 8*68 S


waller82

Recommended Posts

Demper er tingen!!!. Har en Hausken standard Titan på ei 375 H&H rifle, og den ble veldig behagelig å skyte med etter demper ble montert. Tok veldig mye av både smell og rekyl. Beste investering jeg har gjort på lenge. Skyter maks 5 skudd i slengen før den får kjølepause.

Link to comment
Share on other sites

Rekylbrems, ja. Skal testes ut! Er et bra våpen med en god Zeiss- kikkert og en svindyr montasje, så det føles litt synd at det ikke skal bli brukt.

 

375 H&H er et mye mer behagelig kaliber enn 8*68.

 

Har også blitt fortalt at man kan borre i løpet, og at det dermed vil dempe litt av rekylen. Noen som har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

375 H&H er et mye mer behagelig kaliber enn 8*68.

Vanligvis oppfattes det ikke slik, men mye avhenger av våpenets vekt og formen på bakre del av skjeftet.

Har selv litt erfaring med en 8 mm Rem Mag (den gamle med belte) jeg hadde en gang. Den er nokså lik 8 x 68 S i prestanda. 'Bakslaget' på 8 mm Rem Mag, med 200 gns kuler, var litt 'kjappere', om jeg kan bruke det upresise uttrykket, mens .375 H&H Mag, med 300 gns kuler har mindre 'bråsnert' og mer 'sig'. :wink:

 

En bekjent har en 8 x 68 S med laminert trestokk med lite 'drop', dvs. rekylen kommer mer rett bakover i skulderen, med mindre vipp oppover. Den rifla er rimelig lett til magnum å være, fordi den har ei pipe med slank profil, men han plages ikke mye med 'bakslaget' fra den, såvidt jeg forstår.

 

Det er vel ikke helt vanlig å montere rekylbrems (smellforsterker) på kalibre som .375 H&H og 8 x 68 S, men er man litt mer enn vanlig sensibel for 'bakslag' kan det være et nyttig hjelpemiddel for å skyte kontrollert nok, antagelig. Går vel litt på tilvenning, også. Ta på et klesplagg til, og monter ei god 'decelerator'-type bakkappe, hvis rifla ikke allerede har det eller tilsvarende.

 

Hvis du ikke ser annen utveg enn å montere 'styggklump' (lyddemper) på pipa, så får du 3-dobbelt opp: dempet smell, dempet rekyl, og ikke minst ei rifle som er jævlig stygg. Så stygg som det går an å få den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...