Jump to content

Lyddemper på AR 10?


pumpehagle

Recommended Posts

sitter og lurer på det samme selv MMY.

Har egentlig kommet frem til 3 gode alternativ. og alle er finske..

BR-reflex lager en demper til AR15, som bygger 98mm frem, og 10cm bak. få dem til å lage en med rett høl og gjenger.

Ase-utra har jo vanlige Jet-Z dempere, men denne bygger kun fremover (15cm?), og må nok bestilles med rett gjenger.

Ellers så var jeg i forbindelse med Tuuka hos ase-utra i september, og han sa at de skulle komme med en "bore-lock" demper, en variant av S7 demperen. Denne skulle visstnok dukke opp i november. Har sendt dem en mail, for å høre hva som skjer, men venter på svar..

 

Det jeg høyst sannsynlig ender opp med, er å kjøpe meg en BR-reflex, som jeg får tilpasset.

Link to comment
Share on other sites

Har fått følgende svar fra Pedersens Vaabenlager AS:

 

Har sendt forespørsel til vår leverandør om alternativer og tilgjengelighet.

Vi har ikke på lager – og må derfor skaffe disse.

 

Da er det snakk om Ase-Utra – som vi har god erfaring med på slike våpen.

 

Gir deg en oppdatering senere.

Ha en fin dag.

 

 

Mvh./Best regards

 

Espen Birketvedt

Sales Manager

 

Avventer svar fra andre leverandører.

Link to comment
Share on other sites

Svar fra Capsicum:

Hei – normalt vil dette fungere helt fint uten annen justering.

 

Dessverre har vi ikke lyddempere til 308. Du kan evnt ta kontak med A-Tec direkte. Våre Surefire dempere kan ku selges til forsvar/politi direkte.

 

 

mvh/rgds

Jørn Strømme

Capsicum Solutions AS

Tlf: +47 52 86 86 80

Fax: +47 52 86 86 83

jorn@capsicum.no

http://www.capsicum.no" target="_blank" target="_blank

 

Blir nok å vente på nytt svar fra Pedersens Våpen

Link to comment
Share on other sites

De finske demperen som er nevnt over her, er alle gode kandidater til å brukes på AR10'en. En kan velge å få spesialbestillt en med passende gjenger, eller å gjenge om børsa til dempere som er hyllevare. Velger man f.eks. m15x1, så finnes det en del greie alternativer med tanke på flammedempere o.l. også.. :wink:

 

På min egen semi 308 har jeg m14x1 gjenger. Bruker flere dempere på denne riggen, i både stål og alu.

 

Har også hatt fornøyelsen av å teste flere surefiredempere. Disse demperene er vel sannsynligvis noe av det ypperste man finner med tanke på forholdet mellom vekt og holdbarhet, og det er synd at de ikke er tilgjengelige på det sivile markedet.

Link to comment
Share on other sites

Om økonomien er god kan du jo kontakte NFM, de forhandler brugger & thomet dempere.

En fin demper som om du ikke er avhengig av den beste dempingen leveres med QD feste.

De beste demperene deres har gjenger slik at de må skrus fast til løpet som de fleste andre, men hurtigfeste er jo snedig og raskt.

Link to comment
Share on other sites

Som 149'en nevner over her, så skal vi ikke helt glemme våre sveitsiske venner. Men, personlig er jeg veldig usikker på¨om jeg vil anbefale disse til langvarig halvautobruk. Ytterrørene er laget i forholdsvis tynt materiale for å holde vekten nede, og når da QD festene er gjenget inn med fingjenger så skal det ikke så vannvittig mye til før noe gir seg.. Inconel eller ikke inconel..

 

Rekylen i en std. 16" .223 AR15 grenser forøvrig til det ubehagelige hvis demperen finner det for godt at den vil ta en "transformers", og gjøre seg selv om til et fryktinngytende, brannstiftende, krumbanevåpen.. B&T demperen gav seg i dette tilfellet på under 200 runder.

 

Disclaimer: Jeg har overhodet ikke noen økonomiske interesser i salg av dempere, men har hatt "gleden" av å ødelegge/torturere en del forskjellige merker på det grøvste.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Alle våre H&K 417 er levert med signaturdemper fra brugger & thomet uten at jeg har hørt om at noen av de har tatt seg tur på eget initiativ.

Har hørt om noen i 5,56 som ikke har vært fornøyd med lange autosalver, og har poffet av den grunn.

Men de er vel strengt tatt ikke beregnet på auto skyting.

Men jeg er veldig fan av hurtigfestet til brugger & thomet raskt og presist, brukes skrapen jevnlig er det også problemfritt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel også brukererfaringene over tid noe begrenset når det gjelder signaturdemperen til 417, iallefall foreløpig.

 

Jeg har såvidt prøveskutt et lite knippe av disse, og sålangt ser jo alt ok ut. Men, etter tidligere erfaringer med B&T produktene, så beholder jeg skepsisen frem til jeg får en del mer avtrekkertid bak de nye utgavene.

 

Men, jeg skal være dønn enig i at hurtigfestet er genialt!

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at vi ikke har de største volumer av skudd gjennom 417 med demper forløbig, vil anta at jeg har 2500-3000 uten feil så langt.

brugger & thomet estimerer selv en levetid på 10 000 avfyringer med mantlet mil spec ammo.

 

I 5,56 er det dempere som har passert 10 000 avfyringer og de fungerer fremdeles, og effekten er ikke merkbart redusert.

 

Så vi får se etter hvert som erfaringsgrunnlaget øker :) men magefølelsen er god så langt.

Link to comment
Share on other sites

men du vil gjerne få litt gass i trynet via ladearmen når du bruker demper.

 

Gå på Biltema og kjøp en tube med silikon - legg en liten "pølse" i bakkant av ladearmen - gjør susen :-)

 

Pakningssilikon, legg i den halvmåneformede utfresningen av ladearmen der denne går mot øvre glidekasse, avfett ladearmen og smør inn glidekassa legg en "bakke" oppover denne og la stå i et døgn, tåler feltbruk, og du er helt fri fra gassblåsen. Fungerer bedre en PRI sin Gas Buster, og koster omtrent en femmer for 20 våpen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...