Jump to content

Nightforce 3,5-15x50 eller S&B Zenith 3-12x50 til guggjakt


Toby

Recommended Posts

Hei, vil ha en kikkkertsikte budsjett på ca 15 lapper neste år. Tanken er å kjøpe en kikkertsikte med litt forstørrelse på slik at det går an å har bedre oversikt enn det jeg har med min faste Zeiss 7x50 per idag. Kikkerten blir montert på enten en 222 eller 6,5x55'en. Bruksområdet rev/kråkefugljakt/litt langholdskyting/banebruk.

Jeg vet at begge kikkkertene er tunge, og at S&B'en slår nok Nightforcen på skumringsegenskaper, men er det noen som kan komme med innspill. Er Nightforcen's opplyst retikkel svak nok til å ikke blende i mørket? Rifla skal ikke bæres langt så vekten har lite å si.

Link to comment
Share on other sites

6-24X56 Zeiss er merkart dårligere enn en 3-12X56 Zeiss. Jeg har begge og ser helt klart dårligere i 6-24'n. Dette har antagelig noe med paralaksejusteringa å gjøre. Nå selges jo 3-12X56 m/lys til 14990,- omdagen så da hadde jeg ikke vært i tvil.

 

S&B er også merkart dårligere enn Zeiss.

 

Dette var jeg ikke klar over. er det andre som har samme erfaring. :?:

Jeg har tidligere spurt om dette i en annen tr[d om skumrigsegenskaper.

Der ble disse kommentert som jevngod.

Jeg har selv 3.12x56, men hadde litt lyst [ bytte til den nye 6.24x56 FL

Link to comment
Share on other sites

Hei Toby, jeg har IKKE no erfaring med Nightforce, men med S&B har jeg bare gode erfaringer! Har også lest en del tester der de har satt en del kikkertsikter opp mot hverandre. Der blir Nightforce`n for for dårlig i forhold til Tyske kvalitetskikkerter, (S&B, Swarovski, Zeiss osv.) når det gjelder skummringsverdi...

Men noe som jeg ville tenkt på er retikkelet i forhold til forstørrelsen, er det i første eller andre plan? Tror ikke du får Nigthforce`n i første plan. . . men er usikker på dette!.

Jeg fortrekker det i første plan, altså medforstørrende. Det er pga jeg klarer ikke å se den tynne delen når det begynner å mørkne, da vrir jeg opp litt på forstørrelsen slik at jeg ser retikkelet tydlig, jeg bruker Tysk nr.4 i mine S&B kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fortrekker det i første plan, altså medforstørrende. Det er pga jeg klarer ikke å se den tynne delen når det begynner å mørkne, da vrir jeg opp litt på forstørrelsen slik at jeg ser retikkelet tydlig, jeg bruker Tysk nr.4 i mine S&B kikkerter.

 

Er jo bare å kjøpe kikkerten med lysretikkel så er jo det problemet borte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...