Jump to content

DFS feltfigurer redusert for 15m?


icecool

Recommended Posts

Finnes dette? Nedlastbare pdf filer ville vært perfekt. Trenger trening i å skyte på disse figurene, har tendenser til å skyte lavt på 1/4 figur og 1/3 figur. Gjerne figurer redusert for å simulere maks avstand.

Skal opp i kl2 neste år så kne skyting på asymmetriske figurer kan muligens virke annerledes en liggende skyting på samme figurene.

Tar gjerne imot tips for å unngå feil treffpunkt på asymmetriske figurer, stripa og c figurene går stort sett fint om jeg skrur riktig på sikte men sliter avogtil med lavt eller skjevt treffpunkt på trekanter.

Link to comment
Share on other sites

Vil det ikke bli riktig forhold om man deler eks figurbredden på maksimal avstand.

Så multipliserer man det svaret med avstanden man ønsker å plassere den på?

 

Eks 1/3 figuren er 500mm bred, maks hold er 440m. Det gir ett forhold på 1.136

På 15 meter skal figuren være 17mm bred.

Link to comment
Share on other sites

et lite tips, se på skivene du skal skyte på.

 

se etter hvor innertreffet er og hvor treff er.

 

er blinken en trekant, uansett hvordan den lener seg så legger du de nedre hjørnene inntil godset på kornet, så må du skru ca 2-3 knepp etter avstand (ca 2-3) da det er størst innerblink nederst i skiva.

 

hvis skiva lener seg så må du gjøre som nevnt over og skru 2-3 knepp i retningen!

 

ved figurer som tønna og B figurene (mennesket) så legger du skiva opp til toppen av kornet og skrur ned.

ellers så kan du treffe det meste ved å skyte rett på (mot at du skrur riktig:p) men da må du ikke blande med det jeg nevnte over, da blir det surr!

 

dette funker greit nok til du har skyti endel og husker treffbilder og siktepunkter :P

 

Hjalp meg i hvertfall

Link to comment
Share on other sites

Laderommet står på hodet pga oppussing akkurat nå, så kommer ikke frem til den rette boksen, men hvis noen andre har gamle skiver fra "Stjernesmellen" er nok dette noe i den retningen skiver du tenker på...

 

 

Hvis ikke andre melder seg så send meg en pm med mailadresse så skal jeg scanne og sende deg skivene når jeg får pusset opp nok til å bane meg vei inn på laderommet til den riktige esken ;)

 

 

Lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Her har det kommet endel fornuftige svar ja..

Tika: Ser ut som det er måten å finne riktige mål ja.

TonyHolt: Metoden din må prøves ut når jeg får anledning

høggern / kjetil_338 : klar over at forholdet mellom kulediameter og skive blir feil, men om sikteblinken blir lik visuelt i siktet vil ikke jeg gjøre samme siktefeil innendørs som ute?

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, visuelt vil det bli det samme og man kan trene på det. Man må bare være obs på at størrelsen på .22 kula i forhold til en nedskalert 1/4 på 15 m tilsvarer et 12,8 cm prosjektil på 1/4 fig på 350m ;) dvs et skudd som vil være 6 cm bom på 350 m vil vært borti skiva på 15m ;)

Link to comment
Share on other sites

høggern: Skjønner at man ikke kan regne med at 6/6 på 15m ville blitt det på grovfelt, men siktefeil tror jeg viser seg på samme måten dvs at ligger treffene midt i så gjør man det riktig å er det en tendens til en av sidene så er det et eller annet feil.

 

Vet ikke om det er riktig å prioritere dette nå eller om det er bedre å ligge i hardtrening for å lære seg kne skytingen. Uansett jeg gleder meg til å legge inn 6,5 løpet å komme meg ut i feltløypa. 8)

Link to comment
Share on other sites

Blir vel det jeg må gjøre skal jeg få dreisen på dette ja.

Gjenomførte et kl2 program i gårkveld og endtte opp med å miste like mye på 15 liggende skudd som jeg mista på kne.

Var bedre en vanlig på kne men liggende skytinga var helt bak mål, så endte opp på omtrent den summen jeg skal ha :roll:

Går det for bra på kne må jeg miste mer på liggende for å få "riktig" sum ser det ut som :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Fant skivene fra et år da dette gikk, gjetter på 2003. Ettertrykk forbudt etc, men hvor mange er det som driver og skyter på pappskiver innendørs nå for tiden da...? Jeg kan slette dette innlegget hvis det er noen som synes det er over kanten.

 

Her er mål slik de er i levende live, oppgitt i millimeter bredde/høyde i ytterkant av den tynne streken:

 

Prisme: 32,5 / 21,0

C-15: 22,8 / 18,8

Stripe: 31,4 / 13,3

1/8: 32,6 / 21,3

1/3: 34,4 / 30,8

Stjerna: 82,5 / 78,5

 

Og her er skivene/figurene:

skann0002.jpg

skann0003.jpg

skann0004.jpg

skann0005.jpg

skann0006.jpg

skann0007.jpg

Link to comment
Share on other sites

når jeg skal lage siktefigurer eller skyte på reduserte skiver så regner jeg etter formelen

skivebredde(cm) x faktisk avstand(m)

ønsket avstand(m)

 

feks jeg vil trene med luftgeværet mot fjøsveggen 20 m unna på en vanlig 300m skive.

 

60cm(skivebredde) x 20(faktiske avst i m) = 4 cm blink(diameter)

300(ønsket avstand)

 

har prøvd meg frem med feltfigurer også, med kopimaskin har jeg laget mindre og mindre utskrifter til jeg får det til å stemme med det jeg vil ha ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...