smevik Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Heisann. Etter å ha lest http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=32440 begynte jeg å tenke litt på å lage min egen brems. Utgangspunktet var å lage en som kunne klemmes på løpet uten inngrep som gjenging. Satt og lekte meg litt på pc'en i går, og kom opp med noe som er merkelig likt Fulmens design i ovennevnte tråd *host* Nå har det seg slik at løpet mitt koner forsiktig mot munningen, som jo er rimelig vanlig. Det er snakk om fra 18.6 mm ved munningen til 19 mm ca 4 cm inn på løpet. Kommer dette til å by på noen problemer mtp klemfeste? Er det mulig å legge inn en slags pakning i form av silikon eller noe lignende? Noen bilder: Jeg har laget et anlegg for munningen til børsepipa i front. Det er kanskje lurere å åpne alt til 19mm? Løsningen ligner også mistenkelig mye på roedales bremser Den store forskjellen er jo at roedale har et sylindrisk parti som klempasningen virker mot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolldeig Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Hvorfor ikke bare feste den med gjenger? Om løpet koner bør vel bremsen kone likt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 Hvorfor ikke bare feste den med gjenger? Tja, vil ikke, orker ikke, gidder ikke, etc Jeg vil prøve å få dette til uten å gjenge løpet først. Kall meg gjerne vanskelig, men jeg vil ikke gjenge den rifla dette skal sitte på. Om løpet koner bør vel bremsen kone likt. Ja, dette har jeg også tenkt på. Problemet er at det vil by på konstruksjonsmessige utfordringer (TROR jeg). Jeg er ingen maskinarbeider, men kanskje det går an å spenne opp arbeidsstykket på skrå for så å frese ut en kon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeBoost Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Hei! Snasen design detta! Det eneste jeg ville ha forandra på, er "veggtykkelsen" på baflene (her 5&6mm) ned til 3mm. Dette på grunn av at du allerede har 3mm godstykkelse oppe og nede på pysetuten. Men ellers så digger jeg slike prosjekter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 burde holde med 3mm ja, hvertfall ingen grunn til å ha tykkere vegg på den fremste, her er det lite trykk i forhold til fremste... hva slags metall har du tenkt å bruke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Jeg ville laget et hull oppå hvert "kammer", K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 burde holde med 3mm ja, hvertfall ingen grunn til å ha tykkere vegg på den fremste, her er det lite trykk i forhold til fremste...hva slags metall har du tenkt å bruke? Aner ikke. En drøm er jo 316L , men må FØRST finne noen som kan lage dette. Får smøre de få maskinarbeiderne jeg kjenner godt med konjakk i jula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 Jeg ville laget et hull oppå hvert "kammer", K Dette har jeg også tenkt på, og er ikke umulig at jeg legger til i ettertid. Det er uansett en smal sak å ordne i en søyleboremaskin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Ligner en del på den patenterte gassdifusoren til Knut Hopmo. Den er designet av Alias som gikk bort tidligere i år. Alias/Einar erfarte at det var viktig at det første kammeret var mindre enn de påfølgende. Hadde noe med gasspåvirkningen av kula å gjøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villmænn Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Er ikkenoe problem å frese kon viss programmet blir laget i ettelleranna CAM program du får sende på en PM viss du ikke finner noen til å gjøre det for deg. Kanskje jeg kan hjelpe til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 Ligner en del på den patenterte gassdifusoren til Knut Hopmo.Den er designet av Alias som gikk bort tidligere i år. Alias/Einar erfarte at det var viktig at det første kammeret var mindre enn de påfølgende. Hadde noe med gasspåvirkningen av kula å gjøre. Akkurat ja, dette er jo noe å ta med seg. Alias visste jo hva han snakket om. Er ikkenoe problem å frese kon viss programmet blir laget i ettelleranna CAM program du får sende på en PM viss du ikke finner noen til å gjøre det for deg. Kanskje jeg kan hjelpe til. Du skal ikke se bort ifra at jeg kontakter deg over nyåret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BrunoEngerdal Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Ja, dette har jeg også tenkt på. Problemet er at det vil by på konstruksjonsmessige utfordringer (TROR jeg). Jeg er ingen maskinarbeider, men kanskje det går an å spenne opp arbeidsstykket på skrå for så å frese ut en kon? Tror kansje dette er enklere å gjøre i dreibenk med justerbar topsleide enn med fres. Bor du i nerheten av Gauldal i Sør-Trøndelag er det bare sende PM så har vi maskiner og kunnskap til å stelle i stand noe. Knut Hopmo sin modell har vel en med gjenger og en uten? BrunolongtimenoseeEhy?Engerdal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Knut sin leveres uten gjenger. Men han lager en glatt gjengebeskytter hvis løpet er gjenget fra før av. Slik at man kan spenne opp rekylbremsen utenpå denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rolfi91 Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Hvor mye rekyl er det snakk om at slik sak tar av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tika Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 60-80% avhengig av kaliber og design på bremsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rolfi91 Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Har en tung mauser i 6,5x55, så sjansen er vel ikke så stor for at man får dempet rekylen mer , men på en annen side man kan jo ikke få nok dingser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BrunoEngerdal Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Knut sin leveres uten gjenger. Men han lager en glatt gjengebeskytter hvis løpet er gjenget fra før av. Slik at man kan spenne opp rekylbremsen utenpå denne. Synes jeg så en med gjenger (???) BrunoIcouldbewrongEngerdal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted December 6, 2010 Author Share Posted December 6, 2010 Tror kansje dette er enklere å gjøre i dreibenk med justerbar topsleide enn med fres. Selvfølgelig! *klaske panne* Blitt sløv av å sitte på kontor så lenge. Og tusen takk for alle tilbud om hjelp, det kan godt hende at dere blir tatt på ordet her.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BrunoEngerdal Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Jeg håper det. Vi trenger all den treningen vi kan få... Jeg merker det selv jeg når jeg har vært borte fra maskinene en juleferie eller noe.. tar lit tid før man er inni det igjen. BrunodetkanskjedenbesteEngerdal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeBoost Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Er ikkenoe problem å frese kon viss programmet blir laget i ettelleranna CAM program du får sende på en PM viss du ikke finner noen til å gjøre det for deg. Kanskje jeg kan hjelpe til. Hehe, nei det er det ikke, særlig for "dem som har glemt vanlig ISO-programering" ... Siden du med stor sansynlighet kommer til å få den maskinert, er det ingen grunn til å måtte borti en dreibenk med den etterpå, kanskje det til og med (hvis det er en eller annen roterende/vribar akse på maskina) klarer å ta allt i bare en oppspenning! Med tanke på programeringa, vil den absolutt enkleste måten å lage en slik kon på (med tanke på at det er et veldig begrenset antall) være å dykke ut med verktøyet mens man følger konens stigning. For hvert dykk, tar man bare å vrir koordinatsystemet litt ("noen" grader) og gjentar til man har kommet rundt alle 360 graderene... For å fikse dette er det greit å bruke en "telleloop" og kriterievariabler i Macro (som de aller fleste CNC-styringer kan bruke), samt legge selve dykkbevegelsene til verktøyeti et sub-program. Jeg lagde en pysetut selv for litt siden, og da brukte jeg samme metode for å lage utvendig, kosmetisk kon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smevik Posted December 7, 2010 Author Share Posted December 7, 2010 Siden du med stor sansynlighet kommer til å få den maskinert, er det ingen grunn til å måtte borti en dreibenk med den etterpå, kanskje det til og med (hvis det er en eller annen roterende/vribar akse på maskina) klarer å ta allt i bare en oppspenning! Jepp, ser den. Men hvis man uansett skal ha buede sider med R=25mm, er man enten prisgitt at man bruker et rundt emne i rett dimensjon (dette er jo en mulighet) eller at man har en såpass avansert fres at det kan tas der. Jeg ser for meg at man dreier til emnet til en 50mm sylinder først, borrer ut midten til 8.5mm, og lager en kon til løpspasningen med justerbar toppsleide FØR man spenner dette opp i fresen. Men jeg bare rører egentlig, overlater sånt til proffene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villmænn Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Maskina jeg bruker er en deckel maho dmu80p som er en fem akset fresemaskin, det vil si at jeg har mulighet til å vri selve fresebordet rundt, i tilegg til å vri fresehodet i vilken som helst vinkel (alle 5 akser styrt). Den enkleste måten for meg å lage denne (siden det ikke er snakk om et stort antall) vil bli å programmere en heliks som folger konen nedover. Kan annslå at jeg bruker ca 3-4 timer på å lage denne inkludert konstruksjon, programmering og oppspenning. Edit: det er et par ting jeg ville endret for enklere produksjon, men det kan vi evt. ta viss/når den skal lages. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeBoost Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 Maskina jeg bruker er en deckel maho dmu80p som er en fem akset fresemaskin, det vil si at jeg har mulighet til å vri selve fresebordet rundt, i tilegg til å vri fresehodet i vilken som helst vinkel (alle 5 akser styrt). Den enkleste måten for meg å lage denne (siden det ikke er snakk om et stort antall) vil bli å programmere en heliks som folger konen nedover. Kan annslå at jeg bruker ca 3-4 timer på å lage denne inkludert konstruksjon, programmering og oppspenning. Deckel Maho er snasne maskiner! Hvilken styring har den, Siemens (840 eller 802), Heidenhain eller Fanuc? Det som gjør at jeg ikke ville valgt helisk interpolasjon, er at det kan bli små kanter nedover i hullet (hvis du ikke kjører med "ekstrem" liten innmating pr. runde da...). Dette slipper man hvis man bruker en rimelig stor fres i forhold til hullet (kanskje så stor som Ø16 her.) og dykker profilen. Med "litt" turtall på finkuttet (4000-5000rpm.) og brukbar matning (1000-1500mm/min), og en overlapp på 5gr (da får du ei kordhøyde på bare 0,008mm, egentlig mye mindre fordi hullert radius også påvirker til at "overlappruheten" minsker.), kommer dette til å gå faktisk veldig fort! Jeg liker slike prosjekter, morro å se at flere tenker i samme baner! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villmænn Posted December 7, 2010 Share Posted December 7, 2010 er heidenhain itnc530 styring, men nå er det skjelden styringa blir brukt lengere i spesiellt stor grad etter vi har begynt å programere i SolidCAM, i og med at det bare er 1stk, så er det ikke noe problem å kjore heliks med en 10-12mm fullradiefres og 0.05-0.1 i stepdown, tar maks 5 minutter uansett (-: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.