Jump to content

Innspill til munningsbrems ønskes (tegninger i tråden)


smevik
 Share

Recommended Posts

Heisann.

 

Etter å ha lest http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=32440 begynte jeg å tenke litt på å lage min egen brems. Utgangspunktet var å lage en som kunne klemmes på løpet uten inngrep som gjenging. Satt og lekte meg litt på pc'en i går, og kom opp med noe som er merkelig likt Fulmens design i ovennevnte tråd *host*

 

Nå har det seg slik at løpet mitt koner forsiktig mot munningen, som jo er rimelig vanlig. Det er snakk om fra 18.6 mm ved munningen til 19 mm ca 4 cm inn på løpet. Kommer dette til å by på noen problemer mtp klemfeste? Er det mulig å legge inn en slags pakning i form av silikon eller noe lignende?

Noen bilder:

wHmvu.jpg

 

JejMb.jpg

 

eqQmH.jpg

Jeg har laget et anlegg for munningen til børsepipa i front. Det er kanskje lurere å åpne alt til 19mm?

 

jj05l.jpg

 

duhqL.jpg

 

Løsningen ligner også mistenkelig mye på roedales bremser

 

204_0.JPG

Den store forskjellen er jo at roedale har et sylindrisk parti som klempasningen virker mot.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare feste den med gjenger?

Tja, vil ikke, orker ikke, gidder ikke, etc :)

Jeg vil prøve å få dette til uten å gjenge løpet først. Kall meg gjerne vanskelig, men jeg vil ikke gjenge den rifla dette skal sitte på.

 

Om løpet koner bør vel bremsen kone likt.

Ja, dette har jeg også tenkt på. Problemet er at det vil by på konstruksjonsmessige utfordringer (TROR jeg). Jeg er ingen maskinarbeider, men kanskje det går an å spenne opp arbeidsstykket på skrå for så å frese ut en kon?

Link to comment
Share on other sites

burde holde med 3mm ja, hvertfall ingen grunn til å ha tykkere vegg på den fremste, her er det lite trykk i forhold til fremste...

hva slags metall har du tenkt å bruke?

 

Aner ikke.

En drøm er jo 316L :mrgreen: , men må FØRST finne noen som kan lage dette. Får smøre de få maskinarbeiderne jeg kjenner godt med konjakk i jula.

Link to comment
Share on other sites

Ligner en del på den patenterte gassdifusoren til Knut Hopmo.

Den er designet av Alias som gikk bort tidligere i år.

 

Alias/Einar erfarte at det var viktig at det første kammeret var mindre enn de påfølgende.

Hadde noe med gasspåvirkningen av kula å gjøre.

 

0728F9CEF467-15.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ligner en del på den patenterte gassdifusoren til Knut Hopmo.

Den er designet av Alias som gikk bort tidligere i år.

 

Alias/Einar erfarte at det var viktig at det første kammeret var mindre enn de påfølgende.

Hadde noe med gasspåvirkningen av kula å gjøre.

Akkurat ja, dette er jo noe å ta med seg. Alias visste jo hva han snakket om.

 

Er ikkenoe problem å frese kon viss programmet blir laget i ettelleranna CAM program :-) du får sende på en PM viss du ikke finner noen til å gjøre det for deg. Kanskje jeg kan hjelpe til.

 

Du skal ikke se bort ifra at jeg kontakter deg over nyåret :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette har jeg også tenkt på. Problemet er at det vil by på konstruksjonsmessige utfordringer (TROR jeg). Jeg er ingen maskinarbeider, men kanskje det går an å spenne opp arbeidsstykket på skrå for så å frese ut en kon?

 

Tror kansje dette er enklere å gjøre i dreibenk med justerbar topsleide enn med fres. Bor du i nerheten av Gauldal i Sør-Trøndelag er det bare sende PM så har vi maskiner og kunnskap til å stelle i stand noe.

 

Knut Hopmo sin modell har vel en med gjenger og en uten?

 

 

BrunolongtimenoseeEhy?Engerdal

Link to comment
Share on other sites

Tror kansje dette er enklere å gjøre i dreibenk med justerbar topsleide enn med fres.

 

 

Selvfølgelig! *klaske panne*

 

Blitt sløv av å sitte på kontor så lenge. Og tusen takk for alle tilbud om hjelp, det kan godt hende at dere blir tatt på ordet her..

Link to comment
Share on other sites

Er ikkenoe problem å frese kon viss programmet blir laget i ettelleranna CAM program :-) du får sende på en PM viss du ikke finner noen til å gjøre det for deg. Kanskje jeg kan hjelpe til.

Hehe, nei det er det ikke, særlig for "dem som har glemt vanlig ISO-programering" :mrgreen: ...

Siden du med stor sansynlighet kommer til å få den maskinert, er det ingen grunn til å måtte borti en dreibenk med den etterpå, kanskje det til og med (hvis det er en eller annen roterende/vribar akse på maskina) klarer å ta allt i bare en oppspenning!

Med tanke på programeringa, vil den absolutt enkleste måten å lage en slik kon på (med tanke på at det er et veldig begrenset antall) være å dykke ut med verktøyet mens man følger konens stigning. For hvert dykk, tar man bare å vrir koordinatsystemet litt ("noen" grader) og gjentar til man har kommet rundt alle 360 graderene...

For å fikse dette er det greit å bruke en "telleloop" og kriterievariabler i Macro (som de aller fleste CNC-styringer kan bruke), samt legge selve dykkbevegelsene til verktøyeti et sub-program.

Jeg lagde en pysetut selv for litt siden, og da brukte jeg samme metode for å lage utvendig, kosmetisk kon.

Link to comment
Share on other sites

Siden du med stor sansynlighet kommer til å få den maskinert, er det ingen grunn til å måtte borti en dreibenk med den etterpå, kanskje det til og med (hvis det er en eller annen roterende/vribar akse på maskina) klarer å ta allt i bare en oppspenning!

 

Jepp, ser den. Men hvis man uansett skal ha buede sider med R=25mm, er man enten prisgitt at man bruker et rundt emne i rett dimensjon (dette er jo en mulighet) eller at man har en såpass avansert fres at det kan tas der. Jeg ser for meg at man dreier til emnet til en 50mm sylinder først, borrer ut midten til 8.5mm, og lager en kon til løpspasningen med justerbar toppsleide FØR man spenner dette opp i fresen. Men jeg bare rører egentlig, overlater sånt til proffene.

Link to comment
Share on other sites

Maskina jeg bruker er en deckel maho dmu80p som er en fem akset fresemaskin, det vil si at jeg har mulighet til å vri selve fresebordet rundt, i tilegg til å vri fresehodet i vilken som helst vinkel (alle 5 akser styrt). Den enkleste måten for meg å lage denne (siden det ikke er snakk om et stort antall) vil bli å programmere en heliks som folger konen nedover. Kan annslå at jeg bruker ca 3-4 timer på å lage denne inkludert konstruksjon, programmering og oppspenning.

 

Edit: det er et par ting jeg ville endret for enklere produksjon, men det kan vi evt. ta viss/når den skal lages.

Link to comment
Share on other sites

Maskina jeg bruker er en deckel maho dmu80p som er en fem akset fresemaskin, det vil si at jeg har mulighet til å vri selve fresebordet rundt, i tilegg til å vri fresehodet i vilken som helst vinkel (alle 5 akser styrt). Den enkleste måten for meg å lage denne (siden det ikke er snakk om et stort antall) vil bli å programmere en heliks som folger konen nedover. Kan annslå at jeg bruker ca 3-4 timer på å lage denne inkludert konstruksjon, programmering og oppspenning.

 

Deckel Maho er snasne maskiner! Hvilken styring har den, Siemens (840 eller 802), Heidenhain eller Fanuc?

Det som gjør at jeg ikke ville valgt helisk interpolasjon, er at det kan bli små kanter nedover i hullet (hvis du ikke kjører med "ekstrem" liten innmating pr. runde da...). Dette slipper man hvis man bruker en rimelig stor fres i forhold til hullet (kanskje så stor som Ø16 her.) og dykker profilen. Med "litt" turtall på finkuttet (4000-5000rpm.) og brukbar matning (1000-1500mm/min), og en overlapp på 5gr (da får du ei kordhøyde på bare 0,008mm, egentlig mye mindre fordi hullert radius også påvirker til at "overlappruheten" minsker.), kommer dette til å gå faktisk veldig fort!

 

Jeg liker slike prosjekter, morro å se at flere tenker i samme baner! :D

Link to comment
Share on other sites

er heidenhain itnc530 styring, men nå er det skjelden styringa blir brukt lengere i spesiellt stor grad etter vi har begynt å programere i SolidCAM, i og med at det bare er 1stk, så er det ikke noe problem å kjore heliks med en 10-12mm fullradiefres og 0.05-0.1 i stepdown, tar maks 5 minutter uansett (-:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...